Anonym bruker Skrevet 18. mai 2006 #1 Skrevet 18. mai 2006 Det står i barneloven at dersom mor er alene når barnet er født har hun foreldreansvaret alene. Kan far da få gjennomslag i retten dersom han ønsker delt foreldreansvar?
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2006 #2 Skrevet 18. mai 2006 Mener "..mor er alene når barnet BLIR født..." (altså hverken samboer, gift eller kjæreste med far) Hovedinnlegger
HegeAE Skrevet 18. mai 2006 #3 Skrevet 18. mai 2006 Ja, det er mogleg. Og det er ikkje imot reglementet slik eg har forstått det. Så sant far er skikka til å vere far så vil han få det. Men, det er noko anna viss det er snakk om delt omsorg. Barnet bur 50/50 hos mor og far. Normalt er det at den eine av foreldrene har full omsorg og den andre, som oftast far, har kun samvær.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2006 #4 Skrevet 18. mai 2006 han kan nok desverre få det delt iallefall så lenge han er sikka for det.. men vis du ikke er sikka til å være mor og han er så kan han få hele greia
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2006 #5 Skrevet 18. mai 2006 Er dette noe dere som har svart har erfaring med? Eller bare synser dere? Vil gjerne ha svar BARE fra de som vet! Hovedinnlegger.
-Hengebuksvinet- Skrevet 18. mai 2006 #6 Skrevet 18. mai 2006 Det er en automatikk i at moren får foreldreansvaret alene, dersom hun ikke er gift. Også samboende og kjærester må skrive under på et skjema ved fødsel (eller senere), for at også faren skal få foreldrerett. Om mor ikke ønsker at faren skal ha foreldrerett (og ikke skriver under på at den skal være delt), kan faren gå til sak for å få foreldrerett. I de aller fleste tilfeller vil han da få det, med mindre han blir sett på som uegnet til å være far. Foreldrerett er først og fremst en formell ting, som gjør at man trenger farens underskrift for å anskaffe pass, melde barnet inn i et trosamfunn eller f.eks skifte etternavn på barnet. I hverdagen har det lite betydning.
Kjetil! Skrevet 18. mai 2006 #7 Skrevet 18. mai 2006 Ja, retten kan dømma dette. Og det er ikkje imot lova. Det står i lova.
Gjest Skrevet 18. mai 2006 #8 Skrevet 18. mai 2006 Er ikke loven endra nå? Fra 1. april 2005? Da får begge foreldrene automatisk foreldreansvar om de kun er samboere også? Trodde dette ble endra nå for 1 år siden jeg...... Kanksje jeg tar feil.... Men foreldreansvar får far i 99% av tilfellene :-)
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2006 #9 Skrevet 18. mai 2006 Her er det snakk om når mor er alene når barnet blir født. Kjetil - jeg får ikke den forståelsen ut fra det som står i loven. Sitat: § 35. Foreldreansvaret når foreldra ikkje er gifte. Når foreldra ikkje er gifte eller bur saman, jf. § 39, har mora foreldreansvaret åleine. Foreldre som bur saman har foreldreansvaret saman for sams barn. Foreldra som ikkje er gifte eller har foreldreansvaret saman etter andre ledd, kan likevel etter avtale gje melding til folkeregisteret om at dei skal ha foreldreansvaret saman eller at faren skal ha foreldreansvaret åleine. Her ser det ut som om mor må være enig i delt foreldreansvar dersom hun er alene. Eller skal "etter avtale" bety ved dom??? Hovedinnlegger
Gjest Skrevet 18. mai 2006 #10 Skrevet 18. mai 2006 Du kan nekte han det, men da kan han bare gå rettens vei og få det der. Da må du som taper betale saksomkostninger, og eventuelle vitner. Det er vanlig at fedre får delt ansvar om de må gå så langt som til retten. Det skal MYE til for at far ikke skal få det.....
Kjetil! Skrevet 18. mai 2006 #11 Skrevet 18. mai 2006 Her handlar det om kven som AUTOMATISK får foreldreansvar. Andre stader i lova står det at den eine av foreldra kan reisa sak om foreldreansvar, samvær og dagleg omsorg.
Sonja J Skrevet 19. mai 2006 #13 Skrevet 19. mai 2006 Jeg var ikke sammen med faren til minsten min da han ble født i 2002. Barnefar og jeg ble innkalt på trygdekontoret i forbindelse med at barnefar skulle skrive under på farskapet siden han ikke var til stedet under fødsel og da ble vi spurt om vi skulle ha delt foreldreansvar eller hvem som skulle ha det. Barnefar er rusmisbruker så jeg sørget for å få foreldreansvaret kun på meg.
Gjest Skrevet 19. mai 2006 #15 Skrevet 19. mai 2006 Min kjære også :-( Blir så trist stemning av sånt....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå