Gå til innhold

4,5 mnd, hva kan jeg gi gutten min av mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

han har ikke lagt på seg tilstrekkelig, så etter kontroll på helsestasjonen ble vi enige om at jeg skal begynne å gi grøt. Helsesøster sa at jeg også kan gi litt most banan en gang i blandt. Da lurer jeg på en ting; MÅ det være grøt, eller kan jeg gi annen mat som feks most potet med mm, most avokado osv. Dere som gir grøt til deres 4 mnd gamle babyer; hva gir dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Vi skal begynne med grøt straks. Jenta er 5,5 mnd. Fikk tips om å begynne med glutenfri grøt, og da gjerne maisgrøt. Har kjøpt Nestle sin grøt (fra 4 mnd). Det MÅ jo ikke være grøt man begynner med, men er kanskje det mest naturlige siden barna etterhvert skal gå over til å spise brød. Grøt er en god start, men man kan jo selvfølgelig begynne med middag også.

Skrevet

Du kan fint gi most potet eller avokado. Poteten kan du blande med mm eller mme, da blir konsistensen litt bløtere. Min jente likte ikke grøt til å begynne med, men potet gikk ned. Det er kanskje greit å ikke introdusere så mange sorter samtidig, men holde seg til en sort i uka.

Lykke til!

Skrevet

Most avocado er noe av det beste du kan gi! Masse fettstoffer, fin konsistens etc.

Banan kan også være bra, men vær oppmerksom på at mange barn blir hard i magen av den - bittesmå mengder i starten.

Ellers gjelder vel anbefalingen om å innføre to små måltider fremfor ett stort, og alltid amme før mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...