Gå til innhold

MBT-sko (eller også kalt Masai-sko)


Turbo_76

Anbefalte innlegg

Jeg gikk til innkjøp av de dyre og ganske rare Masai-sandalene, som sies skal være bra for ankler, knær, hofter, bekken, rygg, skuldre og nakke. De får deg til å gå på en annen måte (rulle over fotbladet og rette opp kroppen) og jobbe med kroppsholdningen ved at man tar i bruk mange små muskler som jobber for stabilitet i kroppen.

 

Etter halvannen uke, synes jeg faktisk å merke forskjell... Jeg tør nesten ikke tro det, og regner med at den sterke viljen for at de skal hjelpe meg med bekkenløsningsplager får meg til å tro at jeg er blitt bedre! Ja, for de var skikkelig dyre!

 

Men er det noen andre som har erfaringer med disse skoene, så vil jeg gjerne høre om de!! - Og om noen vurderer å kjøpe slike sko, så må jeg faktisk si at jeg annbefaler dem på det sterkeste! Selv om jeg bare har 1 mnd igjen til termin, regner jeg med at jeg kommer til å få god bruk for dem i restitusjonstiden etter fødsel. Sist svangerskap slet jeg med sterke bekkenplager i 18 mnd etter fødsel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har både sandaler og joggesko, og brukt de et år. I starten var det veldig uvandt, men nå er de deilige å gå med. Man får en rettere/bedre holdning. Jeg har gått med dem etter svangerskap, men lurer på om det er grit å gå med dem mens man er gravid også, når bekkenløsningen er mer uttalt.

Hvordan har det gått med deg denne gangen. Verre. Har du gjort noe lurt du kan tipse meg om??? Ble du sykemeldt tidlig??noen form for trening som fungerte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ja, du kan absolutt fortsette å bruke MBT-sko og -sandaler når du er gravid! Jeg kjenner faktisk at jeg blir bedre i bekkenet ved å rusle litt rundt med sandalene på, når smertene er som verst.

 

Jeg har gjort MYE annerledes denne gangen. Bekkenløsningen i svangerskapet er også mange hakk verre denne gangen, men jeg håper jeg får betalt for all innsats etter fødsel. Det lureste jeg kan tipse deg om, er at du rett og slett hører på kroppens signaler og tar hensyn. Det er utroooooolig kjedelig å legge seg på sengen en halvtime når man egentlig greit kunne ruslet en tur ut i det fine været, men mange små pauser i løpet av en dag gjør godt for bekkenet. Ellers gjelder det rett og slett å lære av smerten man har. Om du får vondt av å rusle en liten tur på 20 minutter, ja da bør du kanskje ikke gå mer enn 10 minutter, etc. Når du har vondt, har du gått for langt!

 

Jeg ble faktisk sykmeldt i uke 7, men det var på grunn av ekstrem svangerskapskvalme. Jeg jobbet 50%fra ca uke 12-22, og så har jeg vært sykmeldt resten. Kvalmen ga seg rundt uke 26, og der tok bekkenløsningen over for fullt. Jeg hadde egentlig lyst til å begynne å jobbe igjen etter uke 26, men legen min nektet meg å presse meg selv ned i grøfta igjen - når jeg nettopp hadde funnet tilbake til litt energi. Det får jeg nok betalt for nå - hvor bekkenet er veldig vondt, men til å leve med. Nå er jeg i 37. uke!

 

Jeg går til noe som heter Gruppefysio her i Lørenskog, som er fysioterapeuter som kun jobber med bekkenløsning. Der trener jeg i sal hver tirsdag, og i varmt basseng hver torsdag. Dette hjelper meg masse - jeg føler at jeg har mer kontroll over smertene, og ikke minst får jeg sove bedre når jeg har rørt litt på kroppen, strukket litt på musklene og fått litt avspenning!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...