Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #2 Skrevet 15. mai 2006 Ingenting. Far kan spørre, men ingen av dem kan forlange. Men også mange ting kan taes som en selvfølge.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #3 Skrevet 15. mai 2006 Jeg føler at hun forlanger at jeg stiller opp når pappan ikke kan, men det er ikke bare bare. Jeg har et barn fra før og skal jeg da ta deres 3 så går mange av mine planer i vasken.
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 15. mai 2006 #4 Skrevet 15. mai 2006 Ingen kan forlange at du skal stille opp, men som jeg har skrevet i et annet innlegg her; hvis du er i et seriøst forhold du vil skal vare lenge må du nok regne med å være med barna hans alene av og til.. Det kan jo være kjempeartig da, men ikke føl deg presset til å stille opp, da blir det helt feil. Lykke til!!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #5 Skrevet 15. mai 2006 biomor kan selvfølgelig ikke forlange noe som helst! Hun passer da ikke ditt barn heller!
Burugla Skrevet 15. mai 2006 #6 Skrevet 15. mai 2006 biomor kan vel forlange like lite som stemor kan forlange av biomor... Det er far som er linken som kan forlange i øst og vest;) Og forresten så passer biomor vårt ("mitt") barn innimellom....
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2006 #7 Skrevet 16. mai 2006 Tja... Man kan vel ikke forlange så mye, men forvente respekt og fin behandling, synes jeg da... Altså, normal høflighet og omgangsmåte... Pappa'n kan vel kanskje "forlange" litt mer, men til 7. og sist er det jo hans barn, og ikke stemor sine... Og jeg er stemor til tre, og synes absolutt biomor kan forvente at jeg er hyggelig mot barna hennes og viser dem respekt.
Maud Skrevet 16. mai 2006 #8 Skrevet 16. mai 2006 Som du har fått svar av andre om, så kan vel ikke biomor forlange noe av deg. Hun kan imidlertid forlange noe av pappa'n. Jeg har selv en sønn som har samvær med pappa'n sin og jeg forventer at det følger han opp og ordner som avtalt. Det betyr at han ikke kan ringe og si han ikke kan ha sønnen fordi han selv skal noe annet. Det betyr vel som regel at det er stemor som tar over hvis ikke farmor og farfar tar det. Hos oss er det den beste løsningen fordi de aldri har mulighet til å stille opp hvis jeg skal noe. Da synes jeg det er urimelig at jeg skal være tilgjengelig for dem. Når det er sagt, synes jeg det går en grense hvis hele samværet skal overtas av stemor. Sønnen min har rett til samvær med far, ikke med stemor. Det mest ekstreme som har oppstått i vår utvidete familie, var like etter samlivsbruddet. Det forgikk ved at min mann møtte en jente på studiet og de flyttet begge fra sine familier. Den første helgen de skulle ha samvær med hennes barn, skulle hun i bryllup og være borte hele dagen. Det løste de ved å la min eks være sammen med hennes barn hele dagen enda de aldri hadde møtt ham før! Barna var da 4 og 6 år...
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2006 #9 Skrevet 16. mai 2006 Men hvis det kommer opp spørsmål fra biomor å ha barna utover det avtalte samværet og pappan er borte, så mener jeg at hverken biomor eller pappan kan forvente at jeg stiller opp sånn helt uten videre.
Gjest Skrevet 16. mai 2006 #10 Skrevet 16. mai 2006 Biomor forlanger ikke noe åpent her, men det har ligget i kortene at hun har ønsket at jeg skulle stille opp. De gangene jeg har gjort det, har hun takket for det via sms på min manns mobil.
Hannemor Skrevet 16. mai 2006 #11 Skrevet 16. mai 2006 Biomor kan ikke forlange noe av stemor. Utover at hun behandler barna vanlig når de er hos faren. Men jeg for min del forventer at stemor opptrer som en voksen ansvarlig person, som setter egne grenser. Og respekterer biomor og barna. Og han hun klarer å se viktigheten av at barna er hos dem når de har samvær. Ikke setter egne planer og behov foran barnas behov for kontakt med far.
Anonym bruker Skrevet 17. mai 2006 #12 Skrevet 17. mai 2006 Til HI: Hvis stemor ønsker å begrense sin rolle til "fars kjæreste/sambo/kone", så kan ikke biomor forlange noe som helst av henne. Men dersom stemor ønsker å bruke uttrykk som "våre barn" (når hun mener ste- og bio under ett), ønsker å delta i oppdragelsen, rett og slett ønsker å være deltids/reserve mor for stebarna... Da mener jeg biomor kan forlange at stemor like mye som besøksfar, sørger for at samværet finner sted i følge avtalen. Enten det er med ham eller bare med resten av familien i stebarnas annet hjem. Rett og slett at samværsavtalen blir en avtale mellom barnas to hjem. Hvor mye stemor kan forlange av biofar er en annen historie. Mange vil f.eks. kreve at han IKKE legger alt til side de helgene stebarna kommer, i hvert fall ikke mer enn i de helgene bare fellesbarna eller stemors barn er hjemme.
LivetErEnLek Skrevet 18. mai 2006 #13 Skrevet 18. mai 2006 Mor kan forlange at stemor behandler ungene og henne selv med respekt. Det samme gjelder selvsagt også andre veien. Når det gjelder at stemor skal ha ungene dersom faren ikke kan, er det ikke opp til mor å ordne dette, men noe hun må ta med faren, da det i "hans helger/dager" er hans ansvar at de blir passet på.
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2006 #14 Skrevet 18. mai 2006 Enig med frøken trøtt. Men far og stemor kan gjerne bli ENIGE om å dele ansvaret for helgene, akkurat som mor og stefar kan bli ENIGE om å dele ansvaret når barna er hjemme. Dette betyr at det ikke trenger være noen automatikk i at det er den biologiske far/mor som må si "nei" til alle avtaler mens barna er hos ham/henne. Dersom bio og ste er ENIGE om at dette å sørge for barnas ve og vel er felles ansvar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå