Gå til innhold

dumt spm..


rødhette*

Anbefalte innlegg

men er engangsstønad og fødselspenger det samme?

hva får man egentlig i økonomisk bistand når man får barn?

hvor mye er engangsstønaden? når begynner man å få barnetrygd? hvor mye er den på?

jeg er i full jobb, så jeg vil ikke få noe fødselsstipend

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du har jobbet i minimum 6 mnd av de siste 10mnd før permisjonen starter, har du rett på fødselspenger.. Fødselspengene blir utbetalt av trygdekontoret, og tilsvarer den inntekten du har før du går ut i permisjonen... Har du fast jobb, vil du få den samme lønnen under permisjonen....Du kan velge mellom 43 (?) ukers permisjon med 100% dekningsgrad, eller 53 uker med 80% dekningsgrad(altså 80% av inntenketen) Far er forbeholdt 5 av disse ukene der det er han som mottar fødselepenger...

 

Hvis du ikke har jobbet så lenge som 6 mnd, får du kun engangsstønaden som er ca 33000...

 

Barnetrygden er på 970 kr, og utbetales månedtlig måneden etter at barnet er født!!

 

Håper du ble litt klokere nå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye klokere :)

så jeg som er i fast jobb, 100%, får ingen engangsstønad. Så penger til barnevogn og alt sånt man trenger klart før fødsel, må man få råd til ut fra vanlig lønn før babyen kommer?

Når får man utbetalt fødselspenger første gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikt utstyr betaler man selv ja. Fødselspengene utgjør jo mer enn engangsstønaden, så du kommer jo bedre ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...