Gå til innhold

høst- og vinterferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det? Her er det et stort diskusjonstema for tiden...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har barna begge deler.

Skrevet

jeg har ikke fri i de feriene. Min mann er hjemme med ste-og fellesbarn.

Skrevet

Hei, jeg er stemor til en jente på 3år. Hun bos hos oss annenhver uke. Hvis vår uke faller på enten høstferie/ vinterferie eller kanskje til og med begge, så er det vi som har henne. Barnehagen er jo åpen alle dagene. Samboern min( pappaen hennes) bruker å jobbe og hun går i bhg som vanlig. Siden jeg er student og har fri, så har jeg henne hjemme en dag eller to så koser vi oss litt:)

Skrevet

Vi (både jeg og min eks og kjæresten min og hans eks) deler barnas ferier likt: den som har barna i vinterferien har dem ikke i høstferien, den som har dem i juleferien har dem ikke i påskeferien, den som har dem julaften har dem ikke nyttårsaften, den som har dem i påska har ikke vinterferien, og sommerferien (8 uker) deler vi i 4 uker hver, men bytter på å være fusvalg... Vi har samværsavtale som følger kalenderukene (9 netter her og 5 netter der før, men18 netter her og 10 netter der nå for å få mer ro og mindre flytting). For at det ikke skal være den samme som har påska f.eks hvert år, strekker og krymper vi periodene litt iblant for å få det til å gå opp. Vi deler til og med fridagene i mai (sånn at den som har kristihimmelfart ikke har 1.mai og pinsen). Dette fungerer egentlig veldig bra. Barna får alltid ferie i skoleferiene og den som ikke har barn kan jobbe inn litt avspasseringstid... (og heller ta en barnefrihelgetur med kjæresten sin).

Skrevet

Vi har henne etter vanlig turnus. Mandag og tirsdag hos oss, onsdag og torsdag hos mor - og den som har helga har fredag - søndag.

Vi er så heldig å ha mor/ svigermor som er lærer, så i praksis er stedatter med bestemor på hytta i høst- og vinterferie, mens vi andre jobber.

Hvis bestemor ikke kan, så er det den som har henne som er ansvarlig for å fnne pass - evt. ta fri fra jobben.

Skrevet

Skjønner problemet. Har vært stooore diskusjoner her også ang disse feriene. Mor mente at far ikke behøvde å ha dem i høst-vinterferie fordi han ikke pleide å bry seg om disse feriene da de var sammen.

Men det ble da sånn til slutt at vi har annenhver ferie. Vi hadde dem i høstferien, og ikke i vinterferien.. så neste år blir det omvendt.

Skrevet

Hos oss har det i liten grad vært noen diskusjon om dette. Hvis vi har diskutert det, er det fordi jeg har vært frustrert over at faren ikke tar del i disse feriene. Han er lærer og har altså fri, men sønnen er der ikke noe mer uansett. Jul og påske deles i to, i sommerferien har han sønnen tre uker. Ellers går samværet som vanlig. Det betyr at sønnen er på SFO høst- og vinterferie hvis jeg ikke har mulighet til å ta fri. Selv om faren har ferie med kona som også er lærer, hennes to barn og deres felles barn... Skjønn det den som vil!

Skrevet

hva er problemet deres i forhold til disse feriene?

Skrevet

Vi har stesønnen min annenhver jul, påske og 17. mai. Pinsa er mors eller vår, alt ettersom hvem som har helga. Kr.himmelfart er vår vanlige dag, men vi kan alltids trikse det til om det skulle være noen ønsker... Men til høsten starter poden på skolen, og han skal ikke gå på SFO. Vi har ikke diskutert disse feriene før nå... Om det skal være noe system på det, eller om vi skal ta det som det kommer. Jeg liker å ha det klart, derfor jeg spurte hvordan andre så på det...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...