Gå til innhold

Stas å legge på seg minst mulig?

Anbefalte innlegg

Herregud, det er en del her inne som liksom skryter av at de har lagt på seg et par kilo og er i uke 35..eller i den dur. Det er jo både naturstridig (så sant en ikke er meget overvektig fra starten av) og usunt å legge på seg så lite?

Det er vanlig for norske kvinner å legge på seg mellom 15 og 20 kilo, det er sunt, forventet og normalt.

Fortsetter under...

Jeg har lagt på meg ca 12 kg nå jeg og er 35+2... det har liggi på mellom 10-13 kg på alle beibisene mine....

Men er det noe jeg IKKE bekymrer meg for er det hvor mye jeg legger på meg, for kiloene forsvinner fortere enn de kom:)

Jeg eter det jeg vil og har lyst på, selv om jeg ikke har plass til det....hehe

Jeg har da lagt på meg 7 kilo og er i uke 36.. Jeg syntes dette er lite og skulle gjerne lagt på meg mer, men hva skal man gjøre da? Jeg spiser og spiser! Jeg vil ikke si jeg skryter, og det er noe som bekymrer meg hele tiden!

Hva som er "normalt" er relativt.. Alle mennesker er forskjellige, takk og lov for det! Bare barnet vokser riktig så er jeg veldig fornøyd! =)

Lev sunt jenter! DET er det viktigste, ikke hvor mange/få kilo har lagt på seg!

Klem fra

Hei; )

Har lagt merke til det samme som du...Kan neppe representere virkeligheten,ingen av de jeg har kjent til som har vært og er gravide opp igjennom tidene har lagt på seg så lite.-Vet at veldig overvektige kan legge på seg lite fordi kroppene deres har så mye ekstra fra før av.

Håper ikke der er en gjeng med spiseforstyrrede jenter som ruler her inne,jeg for min del har lagt på meg 14 kg og er i min 30 uke,helt normalt etter hva jordmor sier.

Bryr meg ikke så mye om vekten så lenge barnet har det bra.Det er vel det viktigste men jeg har på følelsen av at der er noen hønsehuer som mener mottsatt..håper jeg tar feil.

Jeg er inne og leser på disse forumsidene hver eneste dag, flere ganger om dagen, men har ikke vært så flink til å legge inn innlegg eller svare andre.

Endelig fant jeg noe jeg bare "måtte" svare på, selv hvor lang tid det tar meg å taste inn bokstavene på siden her. :o)

Jeg er så enig så enig. Jeg har også reagert på det samme. Det er forskjell på sunn vektøkning og usunn vektøkning. Jeg er i uke 39 og har lagt på meg 13 kg. Forrige graviditet la jeg på meg 35 kg tilsammen. Disse kiloene var vanskelig og få av. Når jeg tenker på at av mine 13 kg, er det 2 kg fostervann, 1 kg ekstra blod, 3-4 kg baby, morkake, bryster og litt vann i kroppen er det ikke mer enn forventet at man har noen kilo til på kroppen. Derfor er jeg kjempefornøyd med at jeg havner opp på det som er snittet. Det betyr bare at jeg har gjort noe riktig denne gangen. Ikke blitt totalt overvektig, men spist godt og sunt, levd fett og sukkerrikt når jeg bare har MÅTTET HA noe ekstra godt og spise osv.

Takk for at du la inn dette innlegget. Det blir litt for mye pes rundt det å skulle veie minst mulig. Det er som sagt forventet og normalt å legge på seg alt fra 10 - 20 kg. Snittet er på 12-13 kg.

Nei, det er ikke stas.

Jeg er en av de som har gått opp lite i svangerskapet - og er bekymret for det - vært innlagt på sykehus med ekstremkvalme, så det er grunnen til min minimale vektøkning - dvs. jeg ligger nå i uke 35 8 kilo over min egen trivselsvekt, men har bare lagt på meg 3,5-4 kilo i svangerskapet ut fra startvekt - raste ned 9 kilo i første trimester, og har fått tilbake de pluss littegranne til. Kunne gjerne lagt på meg mer.

Annonse

-Snittet har blitt oppjustert til 17 kg.

Jeg trener og spiser sunt,koser meg i helgene og har lagt på meg så mange kilo som min kropp sier den vil ha/trenger.

Nei..vi er heldige vi; ) Er lei meg på vegne av ei vennine av meg som nettopp fant ut at hun ikke kan få barn...setter ting i perspektiv.

jeg oxo har lagt på meg 14 kg til nå. 7 av dem kom iløpet av en mnd.

min helsesøster er helt hysterisk nå, og mener jeg ikke må legge på med mer nå. hva skal jeg gjøre da? ikke drikker jeg brus eller spiser snop.

spiser 1 skive eller 2 knekkebrød 3 hver time+ en posjo middag.

er ikke så usunn

Det kommer jo litt an på hvor stor man er før man er gravid også, har man godt med kjøtt på beina, trenger man nesten ikke legge på seg noe, er man veldig tynn fra før bør man legge på seg endel. Og så kommer det jo an på vann i kroppen. Jeg var veldig tynn fra før, har lagt på meg 8 kg, og er i uke 33. Har ikke noe vann. Men jeg er bekymret for jeg synes jeg har lagt på meg så lite. Spiser alt jeg orker, men vekta har vært den samme siden uke 24. Ingenting hadde gledet meg mer enn å gå opp 3-4 kg nå!

Har også undret meg på kommentarer som "veier 53 kg i uke 35, gått opp 4 kg". Er de ikke bekymret? Jeg tenker da med en gang på at morkaka ikke fungerer som den skal, eller at det er noe galt med babyen! Dessuten trenger man fettreserver for å få masse næringsrik melk til babyen!

Heihei.. Henger meg på her, synes også det er veldig mange som er "stolte" av lite vektøking!! Blir lagt veldig mye fokus på her inne, og det som er så naturlig med en graviditet!

Jeg har ikke brydd meg om vekta under sv.skapet,Det eneste jeg har passet på er å spise sunt, variert og ofte... er jo en grunn til at man legger på seg- ikke pga mye usunn og ukontrollert spising men pga GRAVIDITET!!!! Ungen trenger det!! *argh*

Annonse

Stas er det vel ikke, men etter å ha gått opp 25kg forrige gang, og bare gått ned 3 kg fra den tid (altså 22kg tyngre i utgangspunktet denne gangen) så syns jeg det er utrolig deilig å bare å gått opp noen få kg. Men det er jo som du skriver; veier du 50kg i utgangspunktet så er det bare sunt å gå opp 10-20kg.... Men jeg veier ikke akkuratt 50kg da =)

eg e i uke 32.har lagt på meg 2 kg og e kjempestolt over meg sjøl! men det e for jeg veier for mye allerede.spiser masse men tenker litt på at eg ikke stappe i meg masse usunt ,men eg stappa i meg ei hel eske konfekt i jula,helt alene.så om me har lagt på oss 2 el 30 kg ,så e vel det d samme bare ungen og me har det bra:-))

hei!

er ganske enig i hva du skriver. Jeg har lagt på meg 16, 5 kg hittil og er i uke 34/35. Jeg antar jeg kanskje sånn akkurat runder 20 kg totalt i svangerskapet. Jeg var normalvektig før svangerskapet på 62 kg og 160 høy. Koser meg jeg, kan F ikke klage. Det er så mye annet å gå å være bekymret over. Er ikke akkurat sånn at jeg sitter på ræva foran tv skjermen hver eneste dag og propper i meg tonnevis med godis og slikt heller. Da hadde jeg vel kunnet gjøre noe for å forbedre situasjonen selv. Jeg orker bare ikke å trene slik jeg gjorde før. Spiser heeelt normalt. Nyter dette jeg. Kiloene renner jo av etterpå allikevel. Den som tror at man kan sitte på rompa med en liten baby, døgnet rundt- den tror nok feil. Her blir det mye opp og ned aktivitet jenter. Nyt tida som er igjen. Og KOS dere! (Med enten få eller for mange kilo) :)

Har ikke lagt på meg noenting, uke 31. Kan vel IKKE si jeg er stolt av det.. herreguud!! Kan vel ikke for at jeg kaster opp masse, myye dårlig. Prøver å få i meg nok næring. Hadde ekstra kilo før jeg ble gravid så barnet tar det den trenger fra meg. Er meg det går utover sier legen. Var ett lite hyggelig innlegg å lese for ei som har kastet opp siden 5 i morges eller siden november i fjor for å være nøyaktig!!! Håper dere ikke bare drar alle folk under en kam her. Er som regel en grunn til lite vektøkning. Sf-målet er litt over streken så babyen har det bra tenk!!! Verre med mor... Så vi som bare er dårlige, å ikke stolte over lite vektøkning kan ikke svare på hvor mange kilo-trådene uten å skrive laangt der vi må forsvare oss.. ?

Jeg har akkurat begynt på uke 30 og har lagt på meg 12,5kilo til nå.. og er det ikke nå jeg vokser mest - den siste tiden?

Jeg bekymrer meg heller ikke..Har en søster som la på seg 12 under hele svangerskapet og en som la på seg over 25 så det er jo veldig individuelt.. hun fikk riktig nok masse vann i kroppen siste tiden, men likevel...

Ha en fin dag :-)

Jeg er også en av de som har gått mest ned i dette svangerskapet, det er nok fordi jeg har litt ekstra fra før, men også fordi jeg har vært forferdelig kvalm og hatt lite matlyst. Tom legen reagerte sist jeg veide meg for jeg hadde bare gått opp knapt 1 kg på over 5 uker. Det har bekymret meg til tider, men jeg kan ikke for det. Med førsten la jeg på meg så det holdt, ca 20 kg, med andremann tenkte jeg litt mer over hva jeg dytta i meg og la på meg ca 8 kg, men denne gangen raste jeg bare nedover og begynte ikke å gå opp før langt over halvveis. Men har fått endel trøst her inne ang det da:) Takk for det!

Her var det mange varianter:o)

Og, denne er littt ambivalent og annerledes...

Jeg er nok en av de som er veldig glad for at jeg ikke har lagt på meg mer, har hatt bulimi i 17 år og jobber for å komme ut av spiseforstyrrelsen. Jeg er normalvektig (55kg og 160cm) i utg.pkt, så jeg ser jo helt normal ut. Nå har jeg lagt på meg 8kg, og synes det er mye. Men, vet at det MÅ til. I forrige svangerskap var spisemønsteret mitt langt dårligere enn nå og jeg la på meg 9 totalt. Var veldig fornøyd med det! MEN, noe jobber i hodet mitt -og forteller meg at vekta må opp. Og, litt er greit. Men, panikken tar meg hvis det raser av gårde. De to siste har plutselig kommet på, og da blir jeg frustrert.

Jeg misunner dere som har et avslappet forhold til dette, men jeg kommer vel aldri til å være komfortabel med vektøkning og en voksende kropp. Kommentarer fra folk, om hvor stor jeg har blitt, blir smilt bort men de gnager på innsiden. JEG HATER DET! Jeg hater ikke magen min, og koser meg -Når jeg er alene eller sammen med folk jeg kjenner. Men, jeg kan ikke for det - Og som sagt, en spiseforstyrrelse er ikke noe man ØNSKER, og heller ikke noe jeg bare kan SKJERPE meg fra.

Hei,

Jeg er nå i uke 34+5 og har til nå gått opp 15kg. Jeg er veldig fornøyd med vektøkningen min, lever og har det bra. Jeg spiser mer variert og sunn mat. Føler egentlig ikke for å forsvare de 15kg, men alikevel føler jeg at jeg må og slik burde det ikke være:-)

Det er ikke bra å fokusere så mye på vekten, men det er vel dagens samfunn i et nøtteskall:-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...