Burugla Skrevet 14. mai 2006 #1 Skrevet 14. mai 2006 Hei:) Nå har min bedre halvdel dratt bort en uke ifm jobb - dro i går og kommer tilbake neste lørdag. Dvs at han blant annet går glipp av 17. mai. Storesøs er selvfølgelig (synes jeg) hos oss de dagene hun skal (4 dager blir det), selvom pappa ikke er hjemme. Hun er ikke på besøk hos pappa - hun bor her og dette er hennes hjem, på linje med hjemmet hun har hos mor. Men så er det 17. mai da.... med oppgaver på skolen, og styr og mas. Alle foreldrene i klassen har fått oppgaver, som vi fikk vite om på fredag. 5 dager før - litt vel i seneste laget. Min bedre halvdel skulle møte på skolen klokken ni - og det er jo vanskelig når han ikke er i landet. Mine planer for 17. mai er å få striglet jentene (i den grad en 12-årimg og en 2-åring lar seg strigle), spise god 17. mai frokost med svigermor og svigerinner, kjøre storesøster til toget, se på toget, gå opp på skolen og være med på arrangementet der en stund sånn at storesøster får vist fram lillesøster, og så ta med lillesøster til mormor og morfar, mens storesøster feirer resten av dagen med sin mor. Og disse planene passer dårlig med å være på skolen kl. ni, som pappas stand-in. Det jeg tenker litt på, som "super-engasjert" stemor, er: Er det litt dårlig av meg å velge å ikke være med kl. ni - når jeg ellers "insisterer" på å få være delaktig i storesøters liv i "det offentlige rom"? Jeg tror at hvis arrangementkomiteen hadde tildelt meg som stemor en oppgave (hvilket de selvfølgelig ikke har gjort ), så ville jeg ha gjort det jeg fikk tildelt. Men siden jeg ikke er min mann, så gidder jeg ikke ta hans del, for jeg vil heller kose meg med barna enn å stå i striregnet (som sikker kommer) og sette i stand en grill....
Gjest Skrevet 14. mai 2006 #2 Skrevet 14. mai 2006 Vettu.. jeg synes godt du kan spørre om å bli fritatt! En ting er at du sikkert kunne fått det til, men du har jo 2 unger som du skal ta vare på, og det er jo ikke noe poeng i å skaffe barnevakt.. ikke lett heller, for den saks skyld. Spør om de trenger en kake eller noe i steden, så kan du heller bidra der, siden mannen din er på jobb. Det forstår de sikkert! Dessuten har du nok å gjøre, min venn.. 17. mai er og blir en anelse stress for å få ting til å gli.. og med 2 unger så har du nok med ditt!
Burugla Skrevet 14. mai 2006 Forfatter #3 Skrevet 14. mai 2006 Jeg har ikke engang bedt om å bli fritatt. Jeg har bare sagt til min mann at dette er din oppgave - du får løse at du ikke er der, jeg går ikke. Han løste det med å sende en sms til arrangementskomiteen om at han var i utlandet. Litt pinglete synes jeg (burde ha ringt og snakket med dem, og funnet en erstatter selv), men jeg sa strengt til meg selv: LIGG UNNA! Hehehe Er ikke ofte jeg sier så bastant nei siden jeg (som så mange av oss kvinner) lider av snill-pike-syndromet. Og da sier vi jo som oftest ja - selvom det ikke passer....
ana baroma Skrevet 15. mai 2006 #4 Skrevet 15. mai 2006 Jammen da er jo alt OK!! Han har gitt beskjed, og du kan konsentrere deg om jentene:-)) Ha en kjempegod feiring!!!
-Hengebuksvinet- Skrevet 15. mai 2006 #5 Skrevet 15. mai 2006 17 mai, om ikke mannen min var her. Jeg ville jo gjerne hatt han med, men synes vel at moren da burde få gleden av å ha ham. Så kunne vi heller byttet sånn at vi fikk ha ham neste år når pappaen var hjemme. Men dette er jo opp til dere, og strengt tatt ikke noe jeg har noe med. Ang arrangementet så jeg det løste seg, flott. Hvorfor insisterer du så mye på å være delaktig i det offentlige rom? Jeg stiller også gjerne opp på alle plan, men synes også det er viktig å ta det på barnets og foreldrenes premisser. Selvfølgelig er jeg med på tilstelninger, men bestemmelsesmyndigheten ligger hos foreldrene.
ana baroma Skrevet 15. mai 2006 #6 Skrevet 15. mai 2006 Joda, jeg er enig med deg at bestemmelsesmyndigheten ligger hos foreldrene, men ikke kun hos mor?!? HVordan er det mår det er mamman som finner en ny partner, og pappan ikke har en? Ville det ikke bli rabalder om pappan skulle nekte en stefar å kome på 17. mai osv?? Å være en del av en nyfamilie er strevsomt, men med mye kos for min del. Men jeg sliter jo litt med å være den som alltid skal ta hensyn, for mamamn tar jo ikke alltid hensyn til meg:-)) Og jeg har en ganske enkel mamma tror jeg!!
-Hengebuksvinet- Skrevet 15. mai 2006 #7 Skrevet 15. mai 2006 Jeg var kanskje litt krassere enn jeg mente der, men jeg ville også sett det som helt naturlig at pappaen til gutten min hadde han på syttende mai, om jeg ikke kunne og pappaen var interessert i 17 mai opplegget. Og jeg mener ikke at stemor/far skal nektes å komme på 17 mai arrangementet, men at jeg ser det som naturlig å bytte år om bioforelderen ikke er hjemme. Ikke fordi at jeg ikke vil ha stesønnen min, men nettopp pga at foreldrene ofte synes sånne dager med barna er viktigere enn oss steforeldre.
Burugla Skrevet 15. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 15. mai 2006 Hei igjen:) Mor har ikke insistert på å ha stedatter på 17. mai. Hadde hun gjort det hadde ikke jeg nektet, selvfølgelig. Men vi følger planen som om far skulle vært hjemme, uten at vi har fått noe innspill fra mor om at dette er galt. I praksis så snakker vi her om de 2 timene før skoletoget (eller tre, kommer jo an på hvor tidlig man står opp). Mor skal være på 17. mai arrangementet på skolen, det samme skal jeg, bestemor, mormor, morfar og 2 tanter. Jeg tror (vet) at stedatter hadde blitt usigelig trist dersom noen (i teorien) skulle ha nektet meg - og dermed hennes søster - å være på skolen på dagen. Men her er det ingen som nekter noen å være med. En annen ting jeg har tenkt litt på ift dette med om bio-foreldrene er tilstede eller ikke: Hvis vi hadde endret på planene fordi pappa ikke er hjemme, og storesøster hadde tilbragt hele dagen samme med mamma. Er ikke det er signal om at hun er mest verdt noe gjennom pappa - men ikke i seg selv? At hun kun er en del av familien gjennom pappaen, men ikke en del av familien hvis han ikke er der? Hun er jo en like stor del av familien som søsteren sin - selvom de har forskjellige mødre.
Makka Pakka Skrevet 17. mai 2006 #9 Skrevet 17. mai 2006 Jeg synes det er helt flott at du deltar i det offentlige rom, som du slev kaller det. Men jeg hadde ikke syntes det var naturlig at du hadde måtte stille opp på skolen i som vikar for pappaen. Håper du har kost deg med begge barnan og med god samvittihet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå