*Tonerose* Skrevet 14. mai 2006 #2 Skrevet 14. mai 2006 Jeg lager av ca 6 poteter. har da til meg,sambo og to barn (men de spiser je ikke alltid så mye...) Skrell potetene og skjær de i skiver. Jeg legger de lagvis i ildfast form (ca 2 poteter i hvert lag). Krydre med salt,pepper og hvitløkpulver mellom hvert lag (evt vanlig hvitløk). Hell oppi en fløte. Ikke la det dekke potetene,da blir det veldig bløtt. Stek på 225 grader i ca 20 min. Rør litt rundt,ta ost på toppen. Stek i ca 20 min til. Ta på aluminiumsfolie hvis det blir brent på toppen... Stikk med en kniv eller liknende og kjenn om potetene er ferdige...
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2006 #3 Skrevet 14. mai 2006 Takktakk:) Det der så veldig bra ut! Nå gleder jeg meg til å prøve å lage det!;O)
FruMamma med nr 2 Skrevet 14. mai 2006 #4 Skrevet 14. mai 2006 Min fløtegratinerte poteter er sånn: Poteter i skiver(vet ikke hvor mange sånn akkurat, se ann forma du skal bruke) Salt Pepper 2 Hvitløksbåter, hakket, eller en halv kinesisk hvitløk 3 dl matfløte + litt melk. Væsken skal IKKE dekke poteten helt. Ha alt dette i en kasserolle og la det kok opp. La det småkoke til potetene er møre og held dem så i smurt ildfastform-ha på osten Rør ofte, sånn at det ikke brennes fast. Potetene kan bli litt smuldrete når du rører, men smaker det samme likevell. Settes på gratinering på 200 grader i ca 15 min til osten er smeltet. Du kan lage denne tidligere på dagen, for så å sette den i ovnen like før du skal ha den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå