Gå til innhold

Allergi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er allergisk mot katt, og det har faren nå fått seg. Barnelegen har gitt beskjed at han ikke skal være i nærheten av katt, for allergien kommer da til å blli værre. Irriterer meg da at faren ikke vil kvitte seg med katten.

Nå er det ikke så ofte gutten vår er hos faren på besøk, så det har ikke vært noe "problem". Men nå har faren (som bor 4 timer unna) pratt om at han vil at gutten skal komme oftere. Han har lovet å ha katten hos venner, og vaske godt før han kommer. Orker ikke å lage en stor krangel av dette, men er jo litt bekymret. Holder det virkelig å vaske litt, og så er det helt greit? Noen med erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det var veldig lite gjennomtenkt at faren har skaffet seg katt når han vet at sønnen er allergisk. Er han egentlig klar over hva det i verste fall kan gjøre med gutten sin? (når vet ikke jeg hvor allergisk han er da men)

Jeg hadde nektet han å ha gutten. Hårene henger igjen over alt. Så en liten vask tror jeg ikke hjelper så veldig mye.

Jeg er veldig glad i dyr, men er barna allergiske, så skaffer man seg ikke dyr. Barna går forran dyrene.

Skrevet

Sorry pappa... Vi har katt, men ingen er allergiske!! Og skulle det bli noe er katten satt bort... Trist, for pus har klort seg fast i både tapeten og hjertene våre, men ungene kommer først:-))

Still krav, og si at dette holder ikke. Å vaske er ikke nok, men det kommer jo an på hvor allergisk ungen er. Fortell konsekvensene, og spør om han vil utsette ungen sin for anfall og syldom.

Lykke til!!!

Skrevet

Er selv allergisk for katt og da hjelper det ikke å vaske godt. Nå er det jo forskjell på hvor allergisk man er, men jeg kan ikke dra på besøk til folk som har katt. Ikke et kort besøk engang. Jeg reagerte til og med hos noen som hadde hatt katt for flere år siden. Det som også er så skummelt med allergi er jo at man ofte får kraftige reaksjoner etterhvert slik at han kan bli værre for hver gang. Synes det er viktig at barn får se faren sin, men da kan ikke faren ha katt hvis man er allergisk. Snakk med legen eller astma og allergiforbundet og be om noe skriftlig informasjon slik at det ikke blir til at det er du som er vrang hvis du ikke vil han skal dra på besøk til faren.

Skrevet

Hørest ut som situasjonen hos oss for et par år siden. Sønnen vår hadde jernmangel, så legen tok en allergi-test og det viste seg at gutten var allergisk mot katter. Jeg hadde selv katter på den tiden, men når jeg ikke fikk gitt de bort var det rett til dyrelegen med de selv om det var utrolig trist, men min sønns helse kommer først. Og hva gjør så far 14 dager etter? Joda, kommer og forteller meg at han har fått seg en søt kattunge....grrr. Vel den måtte han bare kvitte seg med.

Desverre så ser det ut som sønnen vår bare blir mer og mer allergisk. Og "smart" som faren er hadde han hatt han med seg på besøk til familie og venner i helgen der alle hadde katt, men tror han fikk litt sjokk når han såg hvordan sønnen vår sine øyne hovnet opp og ble røde i løpet av dagen. Skulle bare ønske han kunne ha hørt på meg før dette skjedde, for det er nå slitlsomt for gutten også å klø i øynene på den måten.

Mitt råd til deg er: Prøv å fortell faren at det å vaske ikke er godt nok, for det sitter fremdeles igjen midd fra katten i tepper, klær og møbler, og selv om det ikke virker på han som gutten reagerer så voldsomt så vil kroppen i steden for f.eks. ta opp jern (jernmangel fører til slapphet, sykdom, blomangel osv.) prøve å bekjempe allergien.

Skrevet

Takk for støtten:-) Har prøvd å forklare, men han sier bare at det ikke er hans katt. (samboeren hans) Og at katten blir. Får vel bare ta diskusjonene som kommer, og si han ikke få ha barna i leiligheten deres. Gutten vår har bare begynt å reagere mer og mer så...

De venter forresten barn sammen. Sikker på at om det nye barnet får allergi, vil katten forsvinne rimellig raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...