Gå til innhold

Leggetider, samvær(litt lang?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er en av mange familier med dine og mine barn. Det er spennende, men også utfordrende.

Han har 2 barn på 4 og 7, jeg har en på 11. I helgene får hans barn lov til å være oppe like lenge som min på 11 (22.00-22.30), og i ukedagene er hans barn i seng til kl 21.30-22.00. Resultatet er at begge hans barn sovner så fort vi er ute og kjører bil eller ser på tv (gjerne barnetv), de er håpløse å vekke, og er sure i lang tid etterpå. Da min sønn var på den alderen var han i seng til kl 19 (4 år). Da han begynte på skolen var han i seng til kl 19.30-20.00. Er ikke dette normale leggetider på ukedager? Og holder det ikke at de minste er oppe til kl 21 i helgene?

Er jeg for streng??? Har prøvd å ta opp dette med samboeren, men han mener at han må kose seg med barna når de først er her (2.hver helg + 1 ukedag).

Samværet i ukedagene er ikke noe fastsatt. Egentlig skal han ha barna hver onsdag, men dette fungerer dårlig. "Plutselig" står han her med barna. Greit nok det, men jeg pleier gjerne å lage middag til oss 3, ikke til 5 personer. Jeg synes det er både trist og kjedelig når det ikke er nok mat til alle sammen, ingen av oss blir mette (hans barn på 7 spiser like mye som meg). Grunnen til at de dukker opp "plutselig" er fordi biomor forlanger det.

Det jeg ønsker er å få en sms eller en telefon på forhånd slik at jeg kan lage mat til alle sammen. Er det for mye å forlange? Samboeren min blir litt småsur hver gang jeg tar opp dette... Vi bor i mitt hus, og jeg synes jeg bør få vite når jeg skal ha flere folk i huset.

Ett eksempel: På torsdag skulle sønnen min på fotballkamp, og jeg hadde bare kjøpt med mat fra McDonalds på vei hjem fra jobb. Da jeg kom hjem var allerede hans barn her "plutselig" og det ble snørr og tårer fordi jeg ikke hadde kjøpt med mat til dem også! Men hallo... jeg viste jo ikke at de var her!!! Samboeren hadde fått beskjed om fotballkampen, men det hadde han glemt!

Kommunikasjonen er ikke helt på topp, det skjønner jeg! Jeg prøver, men har forståelse for at samboeren også er i en vanskelig situasjon. Han orker ikke krangle med eksen, og resultatet er at vi krangler i steden... Noen som har råd??

Hilsen tullemor!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min samboer har to sønner på 7 og 9 år, i ukedagene er de i seng senest 2030, og i helgene senest 2130. Nå blir han eldste snart 10, og syntes det er urettferdig at han må legge seg like tidlig som lillebror, så det spørs om vi ikke må dra ut hans tid litt. Det med legge tid syntes jeg beror på alder, og det sier seg jo selv, at en 11 åring og en 4 åring skal ha forskjellige leggetider.

Høres virkelig ut som om dere er i en veldig vanskelig situasjon, med lite kommunikasjon. Blir gal av å høre menn sier at "sånn får det bare bli, orker ikke krangle med eksen". Hallo!

Lykke til, jeg føler virkelig med deg.

Skrevet

Hei :)

Du er ikke for streng !!!

Jeg tror det der en en greie for mannfolk, de har ikke struktur på ungenes leggetider. Og de har en misforstått den dårlige samvittigheten...de tror de kan d 'kjøpe' ungene eller la leggetiden ski ut for da får de retta opp liksom. det er kanskje demmes måte å få 'kontakt' med ungene på... det er jo mamma som regel som har styrt skipet, og når pappa plutselig er alene er noen rammer borte.. misforstå meg rett.. gjelde ikke alle dette da.. Jeg har hatt samme problem, ang måltider, avtaler.. Hadde det mht leggetider også, men fikk endelig sagt ra...guuud så deilig det var. vi ar avtalt at minsten på 8 skal være i seng 21 ( jeg synes han kunne lagt seg tidligere, men noen kompromisser må man ha) eldste på 12 er i seng kl22 . OG de får en time ekstra i helga.

Nå som den avtalen ble iorden,ble livet mye enlkere.

Det finnes ikke no mer slitsomt enn unger som dingler oppe langt ut over kvelden.. Og det gjelde da ikke bare stebarn, gjelde like mye mine egne barn. Unger trenger søvn, og voksne trenger voksentid !!

Lykke til !

Skrevet

tullemor

Må spørre deg om en ting: Hvem har han tenkt å dele livet med?

Deg eller X?

Spørs om ha nburde tenke over hvem av dere det er best å ikke krangle med. Du har etter min mening de rette meninger om leggetider og rutiner. Lykke til.

Skrevet

Er så IRRITERENDE med det der med bytting av dager sånn plutselig,både når man har for lite mat OG de dagene man sitter igjen med MASSE mat for beregnet til flere,nå sier jeg bare enkelt og greit til pappaen i en BLID tone at idag har vi ikke mat til ungene også for jeg visste ikke at det var byttet dag,så han må vente med å hente til etter middag eller sørge for at de har spist...funker ikke så godt da men,har gått mange runder med det der,han har skjerpet seg LITT med byttinga da,men hvorfor vet jeg ikke...ang legginga så synes jeg jo også at når det er snakk om så mye oppmerksomhet ungene har hele helga,det er fra morgen til kveld(Vi har bodd her vi bor i to år og ungene har ennå ikke vært ute å lekt med naboungene,eldste er 8!)så synes jeg det er naturlig med en legge tid iallefall rundt halv 10-10,det har vi og mange runder på,faren mener de skal legge seg når de selv vill...ehh...så sånner det hos oss...

Blir så sint når han velger krangle med meg i stede for å krangle med eksen,lure egentlig på hvorfor hun har så myew makt over han ????

Skrevet

Hei du!

nei jeg har ingen råd dessverre..er i akkurat samme situasjon selv...samboer har to barn fra før på 7 og 8 år.

hun på 7 går som oftes å legger seg selv rundt midnatt, og han på 8 sitter oppe med faren til kl 3-4 om natta. Når ungene hans er hos oss, har jeg ingenting jeg skulle ha sagt, "når di først er her får di gjøre hva di vil"...brus å snop fra morgen til kveld.

Jeg kan og glemme hvis jeg vil se litt på tv, ikke tale om at kanalen skal skiftes bort fra Cartoon network.

Dette er bare en "kort" versjon av hvordan det er hjemme hos oss annenhver helg.

Vi venter barn sammen i august, så d blir nok en tøff omstilling for barna hans, som til nå får all oppmerksomhet.

Selfølgelig er det ikje lett å være helgepappa, men blindet av den dårlige samvittigheten vet di ikke hvilken bjørnetjeneste di gjør for barna sine.

Synes IKKE du er for streng, er helt enig med deg!

Klem fra "provosert samboer"

Skrevet

slik var det her også, men det kom seg etter vi fikk baby, nå er siste i seng 21.30

personlig mener jeg det er i seineste laget, men når det var midnatt, så er det jo absolutt en forbedring

Skrevet

Hei Tullemor

Jeg ville nok begynnt å "bare leve mitt liv, med mitt barn" når dere får uventet besøk. Kjørt på de planene du har med ditt barn (ex fotballkampen), og fortalt at siden du ikke får beskjed ordner heller ikke du mat. Så får pappa ordne opp med sine barn som kommer på plutselig besøk. Jeg vil anta at dersom pappa selv må slite med alle logistikk/innkjøp/lage mat etc. alene når dere får plutselig besøk vil han også ganske fort skjønne at dere må samarbeide og kommunisere mer / bedre.

Du må også ta opp temaet. Jeg er ingen ekspert på dette, men en rolig setting, (og på en dag da det ikke har vært noen slike episoder med mangel på komunikasjon) der du helt nøkternt forklarer tor jeg er fint... Og viktig å ikke anklage, men å prøve å finne løsninger, prøve å formidle at du VIL være der / VIL hjelpe / VIL ha alle til middag etc. men at du må få beskjed.

Kanskje du kan be noen du stoler på / ei venninne om konkrete tips før du tar det opp igjen?

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...