smurfespire Skrevet 13. mai 2006 #1 Skrevet 13. mai 2006 Begynner å bli bekymra for at det ikke skal komme mat til bebis i det hele tatt... Finnes det noen andre som heller ikke har fått råmelk i brystene?
Gjest -lilly- Skrevet 13. mai 2006 #2 Skrevet 13. mai 2006 Melka kom ikke før 3-4 dager ETTER fødselen. Det er fåtall av de som får melk før fødselen. Så du trenger ikke bekymre deg for det
esmase Skrevet 13. mai 2006 #3 Skrevet 13. mai 2006 Tror ikke du trenger å bekymre deg. Den ordentlige melka kommer som regel 3. dagen etter fødselen,og det er den som er viktigst. Med min førstefødte hadde jeg heller ikke råmelk,men melka kom den..som de sa: den tredje dagen etter fødsel.
solsikke pike+pikeimagen/uke41 Skrevet 13. mai 2006 #4 Skrevet 13. mai 2006 Ikke her heller men kommer nok når det skal =0)
så var vi 4 Skrevet 13. mai 2006 #5 Skrevet 13. mai 2006 Synes i grunn de som ikke får råmelk er heldige jeg. Har hatt lekkasje siden uke 25 og det for ingen grunn. Helt normalt å ikke få råmelk før fødselen, den er jo uansett bortkastet før babyen kommer...
trebarnsmamma? Skrevet 13. mai 2006 #6 Skrevet 13. mai 2006 Jeg har heller ikke fått og spurte jm om dette. Hun sa, som flere her allerede har sagt, at det mest vanlige er at den kommer 3 dager etter fødsel
Rivella Skrevet 13. mai 2006 #7 Skrevet 13. mai 2006 Er en uke over termin, og har ikke klart å skvise ut så mye som en dråpe jeg heller, men synes egentlig det er helt ok, for som det har blitt nevnt her, er det mange (spesielt førstegangs) som ikke får noe råmelk i det hele tatt før fødselen. Vet at min mor fikk masse melk to dager etter fødselen hver gang, uten å ha hatt noe som helst før fødslene, så tror du kan ta det helt med ro, og bare prise deg lykkelig for at det ikke lukter kefir av bh'en din ;-).
smurfespire Skrevet 13. mai 2006 Forfatter #8 Skrevet 13. mai 2006 ok, puh, da kan jeg puste litt letta ut, og takk for så mange svar! =) Men hva spiser bebien før man får melk i brystene da? Må jo bli litt lenge for en liten baby å vente 3 dager på at maten skal komme?
WWJD Skrevet 13. mai 2006 #9 Skrevet 13. mai 2006 hei1 Selv hadde jeg aldri ømme bryst, ikke en dråpe i lekasje,så aldri noe til råmelka, har aldri hatt brystspreng og brystene mine har ikke vokst. Hadde ikke melk til babyen min på sykehuset enda så mye jeg ammet (opp til 12-16 timer om dagen lå han og sugde, og til slutt sugde han blod, ikke melk.. ) Han måtte få givermelk (en annen dames bryst melk) MEN tross alt dette har jeg ammet hele tiden og nå er han 4,5 mnd og god og rund på melka mi. har fortsatt ikke lekasje eller brystspreng. de første dagene vil babyen tære på fettlager som den har lagt seg opp i magen din. Når råmelka kommer vil den være meget fet og næringsrik. og husk --- noen blir såre og får vondt, men jeg lover deg at det blir like koselig å amme som du sikkert håper på bare du gir det litt tid. Gled deg!
*mamma til Mathea* Skrevet 13. mai 2006 #10 Skrevet 13. mai 2006 har 7dagen igjen til termin,å har heller ikke fått noe melk ennå... har hatt litt råmelk tidligere, men nå er det ingenting. Er sikkert veldig individuelt, men kommer nok tidsnok skal du se..=) lykke til..
Gjest Skrevet 13. mai 2006 #11 Skrevet 13. mai 2006 Det er veldig få som merker noe som helst til melken før et par døgn etter fødselen, så det betyr da INGENTING! Bare vent du, det skal nok sprenge på... Eli 37+1
Manx -med Loppa & Klumpen Skrevet 13. mai 2006 #12 Skrevet 13. mai 2006 3. dagen etter fødselen er vanlig å få melk. Det fikk jeg, selv om det hadde kommet ut littegrann i graviditeten.
mamman til Espen Aleksander Skrevet 13. mai 2006 #14 Skrevet 13. mai 2006 det er veldig individuelt når melka kommer, men som flere skriver er det helt normalt og vanlig at melka kommer 2. 3. eller t.o.m. 4. dagen.. eller den hvite "vanlige" melka.. når babyen din blir lagt på brystet ditt for første gang vil den prøve å finne brystet. hjelp den å finne det så trekker livmora seg sammen raskere samtidig som babyen får i seg den gule seige råmelka. denne første melka har du ikke mye av, men babyen trenger heller ikke mer enn det du har... jeg tror det er ganske vanlig at babyen er våken et par tre timer etter fødsel for så å sove veldig lenge, kanskje opp mot et døgn. den har lager av næring i kroppen som den tærer på.. en baby vil gå ned i vekt de to tre første døgnene den lever.. husker ikke %, men alt ettersom hvor stor den er. min sønn gikk ned 2-300 gr. etter tre dager kom det masse melk, hadde litt melk hele tida, men brystspreng kom etter tre dager.. dersom det skulle vise seg at du ikke har melk til babyen din får h*n erstatning eller morsmelk fra en annen kvinne. la babyen suge mye, men ikke for lenge av gangen. da blir du sår.. believe u me. lå sammen med ei som sprakk og blødde.. så unngå det. klem ut litt melk og la det tørke før du tar på bh. det funker faktisk.. å tenk som så at kommer ikke melka, neivel da finnes det faktisk god erstatning på butikken.. dette er ikke verdens undergang!! kjenner flere barn som er sunne og friske selv om mor ikke hadde, eller ikke hadde nok morsmelk... og du, vær glad for at melka ikke kommer før fødselen... våte topper er ikke kult, spesielt ikke før babyen faktisk er kommet... brystbetennelse kan du jo også få, og det er ikke spes gunstig før fødsel.. antibiotika og sånn... langt svar men håper du blir litt beroliga med tanke på spørsmålet ditt.. lykke til med fødsel og amming
smurfespire Skrevet 14. mai 2006 Forfatter #15 Skrevet 14. mai 2006 ville bare si tusen takk for så mange grundige svar, både letta og mindre bekymra nå =) Lykke til til dere alle også =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå