Gå til innhold

!!!!!!!!!!!!Spørsmål om skole og stipend!?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg begynner mest sannsynlig på skole til høsten.. Har termin i desember.. Får jeg da stipend de månedene før desember? Jeg vil gå ut i permisjon fra desember/januar, hvor mye vil jeg da få i fødselsstipend? Har hørt om ca. 8000 i mnd? Stemmer det? hvordan blir det når jeg er ferdig med permisjonen, MÅ jeg tilbake til skole da? Blir fødselsstipendet omgjordt til lån da? Mange spørsmål her... Takk for alle svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke svare på alle spørsmålene dine, men noen tror jeg:) Det beste du gjør er nok å sjekke med lånekassen og institusjonen der du skal gå på skole.

 

Om man må gå på skole etter permisjonen vet jeg ikke. Jeg vet kun hvordan dette fungerer på høyere utdanning, så viss det gjelder vgs aner jeg ikke hva du har rett på. Du får lån og stipend frem til og med desember viss du søker om det. En annen ting som kan være grei å sjekke er om du rekker å studere lenge nok til å få fødselsstipendet? Jeg tror nemlig man må ha studert minst seks måneder på heltid for å kunne få det stipendet.

 

Uansett; lykke til og si fra hva lånekassen sier da:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det gjelder vgs. Har gått to år på skole nå, så det burde vel holde til å få fødselsstipend?!:)

 

Skal snakke med lånekassen å høre hva som gjelder..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har gått to år allerede så holder det i massevis. Jeg tror reglene er de samme som på høyere utdannn, men at kanskje summene er litt forskjellige.

 

Så vidt jeg vet har du rett på ti måneder fra termin (?), men det kolliderer jo med ny skolestart, eller det vil si når du har termin i desember så rekker liksom ikke ti måneder helt frem til våstarten 2008. Nei sjekk med lånekassen og skolen du, det tror jeg er det beste:)

 

Si fra hvordan det går:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok... Skal snakke med de:) Sier i fra hvordan det går når jeg har snakket med de...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei, jeg gikk på vidregående da jeg fikk min første som er født i 2002.

Vet ikke om de samme reglende gjelder enda, men jeg kan jo fortelle hvordan jeg gjorde det :)

 

Når jeg begynte på skolen i august, tok jeg med legeerklæring om at jeg var gravid, som ble sendt med i søknaden til lånekassen.

Læreren hjalp meg så dette ble sendt til lånekassen :)

Jeg fikk vanlig stipend og lån helt frem til fødselen.

Når jeg hadde født sendte jeg et brev til lånekassen, det jeg gjorde da var at jeg kopierte opp fødselsattesten og sendte den.

(de må forsikre seg at du har født)

Så gikk det 2 uker eller no og da fikk jeg en utbetalingsblankett på 30000 kr.

Fikk ikke måntelig, fikk en engangssum, så det kan godt hende at det har forandret seg.

 

Men det var sånn jeg gjorde det :)

Håper dette hjalp litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja gjorde det, fikk i april, men fikk ikke fullført siste halvdelen.

Så jeg gikk ut i permisjon og begynte igjen i januar på skolen for å ta igjen det siste halve året.

Så det var egentlig ikke så mye jeg fikk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 30000 var egentlig litt lite.. Håper det er mer nå.. Må jo kunne overleve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg vet, håper for din del at det er skjedd noen forandringer.

Er bare kjempe glad at jeg har fått meg en utdannelse, med tanke på at jeg er 23 år og venter nr 3.

Var ferdig som sykepleier i fjor vår :)

Jobber på gyn. og det vil jeg egentlig ikke nå som jeg går gravid for jeg ser folk miste nesten hver dag, og mine hormoner er i helt ubalanse og jeg vil bare grine hele tiden.

Nå kom jeg helt ut av det her :)

Det beste du kan gjøre er å ringe til lånekassen og spørre :)

Der får du nok de beste svara. eller gå inn på lanekassen.no og se om det står noe der :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fullført to år med salg og service, men føler ikke at lærlingetid blir det rette for meg.. Uansett så er det sikkert ikke mange som vil ansette en gravid lærling.. Så nå skal jeg forhåpentligvis begynne på helse og sosial til høsten.. Har lyst å bli jordmor:) Skal ringe lånekassen og høre med de.. har lest litt på internett, og forstår jeg det rett får jeg ca 8000 i mnd (10 mnd)når jeg er i permisjon.. Håper det stemmer, for det går jo å overleve med 8000 i mnd..:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan man leve med :)

Har heldigvis en mann som jobber og tjener mere enn meg, hvis ikke hadde ikke vi overlevd. Med huslån og billån og alt det som trengs, særlig når mann har barn.

Min mann jobber i nordsjøen, så han er borte 2 uker og hjemme 2 uker, kan være greit til tider, men ikke alltid.

Nå er jeg hjemme alene med 2 unger, de går i barnehage fulltid for jeg jobber fulltid.

Så jeg er kjempesliten når jeg kommer fra jobb og skal hente begge 2 i barnehagen og lage mat og styre etter en hektisk dag på jobb :(

Men så fort de 3 første mnd er ferdige skal det nok bli bedre da jeg ikke vil være så trøtt lengre :)

Men du må ha lykke til med utdanning :)

Jordmor virker som en kjempe jobb!! :)

Når jeg hadde praksis fikk jeg lov til å være med på noen fødsler og det var en kjempe opplevelse, noe helt annet enn å føde selv :) !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Håper alt går bra:) Har så lyst på denne babyen..

Må være kjempe spennende å være med på en fødsel.. Det er noe jeg virkelig kan tenke meg til å gjøre:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Du får 1 gangsstøtte fra trygdekontoret i tillegg til fødselstipend fordi du ikke jobber. Denne er på 33000.

8 000 i mnd i 10 mnd gjelder for de på høyskole, det er det samme som en får med fullt lån og stipend.

Så dersom du finner ut hva som er fullt lån og stipend for VGS er det det du får utbetalt i fødselsstipend i 10mnd + 1 gangsbeløpet på 33 000 + barnetrygd på 970 kr i mnd.

Håper du ble litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Krave for å få fødselsstipend te lånekassen e at du ha fått pæng av dæm d siste 6 månedan før fødsel'n å da regnes sommerferi me når du ha gått skole før feri'n, så e litt usikker på om du har krav på d egentli.. Går du skole nu å?

D du får e iallefall den summen du har krav på som maks stipend og lån..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må vel ikke ha FÅTT stipend i 6 måneder, men hatt rett på stipend... Det vil si at man er student, og fyller kravene. Skolebeviset man får går først ut når det nye skoleåret begynner, så har man vært student året før og får barn i desember, vil man ha rett på fødselspenger...

Puh, ble langt dette;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at man får ca 8000 kr i mnd på vgs også. Det har vel ikke noe å si om det er høgskole eller ikke?! En venninne av meg fikk 10 000 kr i mnd på vgs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det spiller en rolle om det er høyskole eller vgs. Fordi fullt lån og stipend på høyskole er mer enn på vgs, og det du får i fødselstipend er det samme som du kan få når du har fullt lån og stipend. De 10 000 må ha vært inkl 1 gangsstønad og barnetrygd.

Går du på høyskole får du 8 000 i mnd + 3000 i engangsstøttei mnd + barnetrygd på 975 = ca 12 000 i mnd.

helt vilt spør du meg:) derfor vi har planlagt denne graviditeten inni i studiet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...