Gå til innhold

gjeitemelk produkter til allergiker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Gutten min har endel eksem og jeg tror han har melkeallergi. Jeg ammer og synes det er vanskelig å kutte ut all melk, men har kuttet ut kumelke produkter og spiser bare gjeitost og slikt. Noen som har erfaring med om det kan hjelpe?

Hvordan er det med eggallergi egentlig. Kan jeg spise kake med egg i, eller må jeg kutte ut egg i alle sammenhenger? Tror jeg må prøve ut det også..

Kan man bare spørre på helsestasjon om å få tatt non prøver, eller må jeg uansett bar prøve meg frem?

Takker for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann!

Min jente på 10 mnd har påvist melke og eggallergi. Jeg holder meg i stor grad unna melk og egg. Har merket at hun tåler at jeg spiser moderate mengder med melkeprodukter, får i meg litt melk gjennom middag f.eks uten at hun får eksem eller oppkast. Egg er det verre med, det tåler hun ikke at jeg spiser i det hele tatt. Tror det er veldig individuelt hva den enkelte baby tåler. Du må nesten bare prøve deg frem, helst i samråd med lege eller ernæringsfysiolog.

Når det gjeder prøver antar jeg du må bli henvist til spesialist gjennom fastlegen. Jeg har hatt stor nytte av å snakke med barnelege og ernæringsfysiolog. Kjempebra å få oppfølging av ernæringsfysiolog når barnet trenger spesiell diett. Det er jo ikke heldig å sette barn på en diett uten at det er "testet" at det er nødvendig. I den sammenheng er det viktig å huske at noen barn ikke slår ut på tester, men likevel har symptomer på allergi. Jeg synes uansett det er en trygghet i å bli fulgt opp, ikke bare prøve seg frem.

Lykke til :-)

Skrevet

Hei!

Min datter har egg- og melkallergi. Vi har testet henne hos allergolog. Der kan de også teste om hun er allergisk mot rått egg, kokt egg eller begge deler. Hvis barnet ditt ikke er allergisk mot kokt egg, kan du spise kake (det kan jeg, heldigvis;-)). Når det gjelder geitemelk er det individuelt om kumelkallergikere reagerer på det. Proteinene i ku- og geitemelk er ganske like, så det er ikke uvanlig å reagere på begge deler. Noen melkeallergikere kan faktisk tåle ost laget av kumelk, da melken er behandlet slik at de ikke reagerer på det. Håper dette var til hjelp! Uansett; du må få henvisning til allergolog for å få testet om det virkelig er allergi mot melk/egg!

• 1 år senere...
Skrevet

sønnen vår har eggallergi og jeg har fått beskjed om å holde meg unna alt som inneholder egg, dette fordi da er det større sannsynlighet for å vokse det av seg - istedenfor å bli utsatt for det hele tiden.

Be om henvisning til barnelege for testing, der får du også svar på spm dine. Og husk at 15 mnd vaksinen er basert på egg, slik at de ønsker å teste dette før vaksinen - og ta en prikktest på selve vaksinen: Her gir heller ikke helsestasjonen den vaksina - det gjør barnelegen på sykehuset....

• 3 uker senere...
Skrevet

Vil bare svare på overskriften din: jeg reagerer verre på geitemelk enn på kumelk.. men det er individuelt. Uansett, så reagerer man nok på begge deler om man er allergiker for melkeproteinet er nokså likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...