Gå til innhold

Noen erfaringer om stemødre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må si jeg er litt usikker her for tiden, hverfall etter å ha lest på diverse innlegg på "Mine, dine og våres barn" om hvor mange damer som finnes der ute som er sjalu på at typen har barn og dermed så og si er fientlig innstilt til barna fra dag en.

Faren til min sønn har fått seg ny dame (jeg hadde ingen problemer med hun forige han var sammens med), men både han og en del andre har sagt at hun nye er syklig sjalu og ganske hissig av seg. Det gjør ikke saken bedre at hun er veldig ung og fra Brasil (han er 34 og hun 18).

Jeg er bare bekymret for at dette skal gå ut over gutten. Han er kun 4 år og som alle andre 4-åringer kan han være litt trassig om han vil det. Usj, hva skal jeg gjøre? Kan ikke akkurat si dette rett ut til han heller og om noe skulle skje ville nok han ha benektet det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde prøvd å få med faren til en samtale hos fam.rådg., siden han selv erkjænner at damen hans er sykelig sjalu og hissig. Der kan dere få snakket om dette på en konstruktiv måte, uten at dere blir sittende fast i usaklige beskyldninger og dum krangling.

Om faren er en engasjert og flink pappa ellers, ville jeg nok hatt tillit til at han har kontroll over situasjonen. Men jeg synes å lese mellom linjene at han kanskje ikke er det? Jeg tror uansett du vil komme heldigst ut av denne situasjonen ved å vise eksen litt tillit, med mindre du er direkte redd for barnets sikkerhet.

At hun er fra Brasil er vel ikke noe problem i seg selv, men hun er kanskje litt ung og umoden for å være stemor? Men så er det jo uansett for å ha samvær med faren at barnet reiser til dem, og sannsynligvis ikke for å ha alenetid med henne. Du kan jo ta kontakt med fam.vern kontoret, og spørre om de har noen gode tips i denne situasjonen. De vet også mer om hvilke rettigheter du skulle ha, om samværet viser seg å bli et problem.

Gutten din er jo ganske stor da, og kommer nok til å si klart fra om stemor ikke behandler han bra. Men det beste er jo om dere ev kan forebygge at dette blir et problem, i stedet for å ta en sjanse med at det skal gå bra.

Skrevet

Det er rett og slett skammelig at voksne damer er sjalu på barna til den hun forelsker seg i. Hvis hun har slike problemer får de styre unna menn med barn. Stakkars barn, ikke rart mange sliter med psykiske lidelser når stemoren er en ond heksestemamma. Hvis mine barn får en slik eiesyk og egoistisk stemor, så flytter jeg til et annet land med barna. Barn skal vokse opp i tryggehet og kjærlighet. De voksne skal ikke snakke stygt eller være sjalu på dem.

sinna på sjalu kvinner!

Skrevet

Nei faren er ikke akkurat av de mest engasjerte for å si det sånn og han hadde nok ikke hatt noen problemer heller med å f.eks. stikke på byen og latt hun sitte hjemme som barnevakt. Han "glemmer" også ting som reddnigsvest i båt, bilsete, tørre klær om de drar ut til en strand osv. så for å si det sånn så hadde jeg håpet på å få inn ei ny dame der som kunne ta litt ansvar siden han ikke gjør det.

Egentlig så har jeg ikke noe mot at hun er fra Brasil, men hvordan er det greit å behandle barn der? Såg jo senest i dag ei som ikke var norsk som smikket en baby over fingrene fordi barnet ville ta borti en dame som stod ved siden av. Så er slikt også normalt i Brasil? For det å slå et barn hadde jeg aldri kommet til å gjort, men mulig det er lettere om man er vandt til å se slikt hver dag, at man da til slutt tror det skal være slik?

Hilsen HI

Skrevet

Hei på dere:-))

På mine, dine osv - så er det noen som er sjalu, eller som har et visst markeringsbehov. Disse er som regel anonyme, og trenger ikke være så mange.

Det en del ha problemer med er mødre som er sjalu og eiesyke (tror man eier ungen sin alene)... Å løse sånne problemer kan helt klart være en utfordring. Det samme som å løse problemet med en stemor som ikke fungerer. Her har far et ansvar, helt klart!! Og det løser ingenting å flytte langt vekk:-))

Jeg er som dere kanskje skjønner- stemor selv. Til verdens herligste 6-åring, med verdens beste mamma og pappa. Vi kan omgås og diskutere det meste på et saklig plan. Vi er ofte uenige, mest fordi mamman ALLTID vet best... Og det er jo ikke sånn bestandig da.

Når det gjelder denne saken, så vile jeg tatt en prat med pappan, og satt opp noen klare linjer for hva man må gjøre som far. Å sørge for trygge rammer er viktig. Men fedre har en annen måte å gjøre ting på enn mødre som regel. Greit å huske på kanskje.

Redningsvest og bilsikring er en selvfølge. Det samme som at ungen ikke får smekk hverken her eler der, og at det får mat, drikke , kos osv. Dersom han ikke er så interessert, så er det ikke sikkert han trenger å ha like mye samvær som i dag? Snakk med familievernkontoret om dette om det blir et problem.

Ikke se på oss stemødre som noe ensartet gruppe (like lite som alenemødre er det), de fleste av oss er oppriktig glade i ungene deres, og følger dem opp på en god måte. Det er ytterpunktene som vises på DiB.

Lykke til!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...