Gå til innhold

inseminasjon på egen hånd..


Oliver`s Mamma

Anbefalte innlegg

Fikk råd om at en skulle ta 1ml sprøyte med sæd og føre opp i kjeden.. Dette gjorde vi dagene ved el, eg sjangsen like stor for å bli gravid ved inseminering på egen hånd, som om det blir gjort på naturlig måte??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leste en gang at sjansen er større for å barn med misdannelser dersom det er blitt til ved sæddonnasjon enn hvis det skjer den naturlige måten, men at avviket var ubetydelig..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellenb!!!!!!!

 

Den var drøy!!!!!

 

For noe stort tull. Hvor er logikken her? Finnes ingen forskning på dette. Så vær så snill og ikke kom med sånne DUMME kommentarer!

 

Du vet bedre vel? Håper jeg for din skyld!

 

Sorry, men dette måtte jeg reagere på......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja og nei.

ved ivf/icsi er sjansene litt større for missdannelser men dette har ofte noe med å gjøre hvorfor man trenger ivf/icsi.

Noe som igjen ofte har med dårlig sædcelle kvalitet å gjøre.

Hvis sædcelle kvaliteten er god, er dette ikke noen fare.. og hva er pointet med slike kommentarer anyway?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar..

 

Blei litt paff av det første svaret, er jo alltid ein risiko med alt...

Det er ferske sædceller ja, når en av ulike årsaker ikke for til å komme inni kjeden eller å ha sex, men sædcellene er friske og ferske, så håper jeg at vi kan få det til på denne måten også!!!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sjeden hehehe vær så snill, kjede er det man har rundt halsen ;)

 

Nei du burde ha ca like gode sjanser som normalt, beste er jo hvis øh man klarer å fåd et sprøytet inn i kjeden, altså ikke kun helt ytterst. Tror jeg i allefall

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjeden, ihvertfall IKKE sjeden, MEN jenter, det heter SKJEDEN!!!

 

Dette bør dere vel kanskje kunne........ ;)!

 

Ikke rart barn strever med skj, sj og kj -lyder......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk vite på stork at sjansen for å bli gravid er litt større ved inseminasjon, når de gjør det fordi de bruker et kateter og fører sæden helt opp i livmoren og ikke bare i skjeden slik som man gjør ved samleie eller hjemmeinseminasjon. Høres logisk ut spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det høres logisk ut!

Men rekner med at kateteret da er lang, ulike størrelser men alikevell langt...og det er jo ikke alltid det er store dosen med sæd som kommer, så da lurer jeg på hvordan en bruker kateteret...for det er lang, og da vil ikke alle sæden komme gjennom uten at en tilfører noe til å skylle gjennom for å støte sæden frem...eller??

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid ved inseminasjon på egen hånd og brukte ikke kateter. Vi tenkte å bruke det, men testet ut med vann først og fant ut at sæden ikke hadde nubbsjansj til å komme der den skulle. Derfor brukte vi kun sprøyte. Funka som bare det det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen ekspert på dette og har ikke noe konkrete forskningsresultater å vise til heller.

Har i hvert fall lest at slik vanligvis ”leverer” en normal mann ca. 200mil sædceller pr. gang. I en sædbank vil dette bli delt opp i ganske mange små porsjoner og fryst ned for så å bli tint opp når det skal brukes. Under fryse og tineprosessen går mange celler tapt og opp tint sæd er heller ikke befruktningsdyktig lenger en ca. ett døgn. Ved ”naturmetoden” vil sædcellene, etter det jeg har forstått, kunne være befruktingsdyktige i flere døgn og dermed ha større sjanse for å være i live ved det ”riktige tidspunkt”. Når man ved inseminasjon fører sæden inn i livmor er det på grunn av at antall sædceller bare er en brøkdel av hva som er tilgjengelig ved bruk av ”naturmetoden”. Man anbringer altså sæden nærmere målet for dermed å øke sjansen for å lykkes selv om antallet celler er lavt. Har lurt på om ikke de som importerer sæd på egenhånd egentlig kaster pengene ut vinduet all den tid de bare anbringer sæden i skjeden og følgelig har liten sjanse for å oppnå graviditet. Det er i alle fall ikke noe lurt å prøve inseminasjon i livmoren eller livmorhals på egenhånd, det er noe kun spesialutdannet helsepersonell bør bedrive! Så min konklusjon er at ved ”naturmetoden” så får man i trolig tilført 10-20 ganger så mange befruktningsdyktige sædceller som ved inseminasjon, men de må altså svømme litt lenger. I tillegg til høyere antall vil ferske sædceller være befruktningsdyktige lenger enn nedfryste. Hva private klinikker som lever av inseminasjon sier er ikke nødvendigvis så etterrettelig så lenge de ikke konkret kan vise til forskningsresultater.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1ml sprøyte er vel i minste laget, er det ikke en fordel å bruke en som er noe større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iml sprøyte så og si den beste- den er tynn og lang nok! Jeg tror ikke en vil fylle noe særlig sæd i de største sprøytene, og det blir klomsete! F.eks 5 og 10 ml sprøyter er ikke så tynne og lang som 1ml, og gjør det lettere å føre opp i skjeden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør i allefall ikke sprøyte dem alene opp i livmoren. Dette fører til hefitge kramper i følge legen min.

Ved inseminasjon hos stork, blir sæden "vasket" og sentrifugert. Hvis ikke hadde det blitt vondt for kvinnen da sædcellene jo bruker tid på å nå egget og i denne tiden gjennomgår en kjemisik prossess.

Jeg ahr ikke testet dette ut, men antar legen har rett.

 

Har jo hatt en ins og da ble sædcellene vasket og sentrifugert før de ble plassert med et katheter inn i livmoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble gravid ved hjemmeinseminasjon og brukte 10 ml sprøyte. Funket fint det og den eneste misdannelsen er en manglende tånegl ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tovvar,

Du lurte på hvor langt kateteret er og hvordan de får all sæden opp i livmoren uten at den blir sittende igjen i kateteret.

 

På storkklinikken, så bruker de et kateter som jeg vil estimere er 20-30 cm. langt. Man får satt inn et spekel og så føres kateteret inn gjennom livmormunnen og opp i livmoren. Jeg ville ikke hatt noen som ikke var utdannet til det skulle gjøre noe slikt med meg! Dette krever ekspertise.

 

For å få ut all seden puster de rett og slett litt luft inn i katereret med sprøyten. Når sprøyten er tom fylles den med luft og settes på kateteret igjen og det trykkes litt til.

 

Håper det var svar på det du lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må selvsagt ikke gjøres på egen hånd!!!! Sæden skal ikke inn i livmoren, dette kan føre til alvorlige infeksjoner. Stork og andre klinikker bruker KUN spermier, altså renser de vekk sædvesken. Ved kjøkkenmetoden anbefales en sprøye med sæd opp i skjeden, så finner spermiene vegen videre selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...