Gå til innhold

Endrer babyen søvnmønsteret rundt 2 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere!

Gogutten har gjort en total endring på sitt søvnmønster de siste dagene. Før hadde han 2 og 3 timers økter på dag, og maks 4 timer sammenhengende søvn på natt. Nå er han plutselig nesten umulig å få til å sove på dagtid og blir veldig grinete, men har i natt sovet 9+3 timer. Noen som kjenner igjen en slik endring når babyen var i 2 mndrs alder?

Blir veldig glad for mange svar jeg da ;0)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vel lest at det skjer rundt 3 mnd, men det er jo variasjoner der også. Noen skjer det med når de er 2 mnd, andre når de er 4 mnd. Gullet mitt også begynte gradivs å få lengre søvnperioder på natta når han var 2 mnd. Han har alltid vært mye våken på dagen da. Tror ikke han var mer enn ca 2 mnd før han begynte å bli urolig og ikke få til å sove på dagen, nei.Han var akkurat 3 mnd den dagen han var døpt og da fikk han nesten ikke sove hele dagen, for det var så mye styr rundt han. Det ble heldigvis bedre etterhvert. Nå sovner han av seg selv i senga på dagtid og har gjort det i et par mnd ( er 7 mnd nå)

Skrevet

Tusen takk for svar! Godt å vite at det er "normalt", blir jo nesten litt bekymret ;0)

Nå er han faktisk snart 10 uker (skrev feil) ig ble født på overtid. Så det kan jo stemme med det du sier sånn rundt 12 ukers alder... :0)

Herlig med nattesøvn, men slitsomt med MYE sutring på dagen :0) Men men, litt arbeid skal det jo være å ha et lite nurk!

Skrevet

Ja det er alltid godt å vite alt allt er normalt :) Hvis det er mye sutring på dagen så kan det jo henda at han ikke ffinner roen til å få sove nok? Prøv å legge til rette for at han skal få sove litt mer på dagen. Trille en lang tur el.l?Husk at han får med seg mer og mer nå som han vokser til. Når dett blir veldig mange inntrykk kan det være lett å bli litt overstimulert og da blir det vanskelig for de å finne roen.

Min var veeeldig grinete når han begynte å trille over på magen (4mnd) og jeg har lest/hørt at de ofte kan bli det når de holder på å lære sg nye ting.

Men som du sier: Litt arbeid skal det jo være :)

Skrevet

Takk igjen! Ja, det stemmer nok som du sier! Øver seg forresten mye på å gripe om dagen. Ligger i full konsentrasjon på babygymmen. Prøver så godt han kan å kontrollere de små viltre armene sine ;0)Samtidig som han er kjempe interessert i ALT som skjer rundt ham! Ser at dersom han får trilleturer roer han seg etter litt gråting. Sover gjerne noen dupper på 1/2 til 1 1/2 time da :0)

Skrevet

Ja! Det var akkurat slik til oss også! Plutselig når han var akkurat 2mnd så sov han mye på natta og lite på dagen,da var det bare å legge han tidligere på kvelden.

Skrevet

Takk heioghopp! Ja i går la vi han faktisk 1 1/2 time før han pleier :0) Han sover sånn ca 14 timer i døgnet. Er det for lite?

Skrevet

Hvis han er blid og fornøyd så er 14 timer bra.Vår gutt har aldri sovet så mye,tror han sov omtrent like mye da han var 2mnd.

Skrevet

Ja, det er vel ganske inividuelt kan jeg tenke meg :0) Han er vel ikke alltid likke blid og fornøyd akkurat, men likevel ikke aå lett å få han til å sove mer... :-)

Skrevet

Gammel er sønnen din da heioghopp?

Skrevet

Han er 5mnd og sover fremdeles lite på dagen:=) Han kan sove 1,5 time hvis vi triller tur,ellers blir det bare smådupper på ca 30min.Han legger ganske tidlig,i sju /halv åtte tiden og da sovner han nesten med en gang.Jeg vet av flere barn på samme alder som kan sove opptil fire timer i strekk på dagen,men det har sønnen min aldri gjort.Det er nok forskjellig søvnbehov på disse småttisene ja!

Skrevet

Jeg opplevde akkurat det samme her forleden natt. Gutten min er 9 uker. Strevde hele kvelden med kollik også sovnet han kl 23. Jeg skvatt da jeg voknet følte meg utvilt og det var da ikke rart da klokka var 5.15 !!!

Men det var den natta. I natt var det vanlig mønster med 3,5 - 4 timers mellomrom

Skrevet

Ja, Klumpy, akkurat som å våkne av at en forsover seg til noe :0)

Gogutten hadde også en natt eller to med lange økter, men så kom de tettere :0)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...