Gjest Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 I morgen skal min kjære inn til Oslo for å levere fra seg nøkkel. Har solgt svigerfars leilighet der. Han døde i fjor sommer. Dette var den kvelden alle kunne. VI har aldri behøvd å flytte eller avlyse samvær (skriver VI, men det er jo såklart HAN som har samvæ). Han har endret på praksis i skolen, sommerjobber og andre avtaler. Denne gikk det IKKE å endre. på. Dette fører med seg at han ikke er hjemme før 18.00 i morgen kveld. Vi spurte da mor om JEG kunne hente barna i stedet. De skal hentes 17.00, og det tar ca 50 min å kjøre til oss. Så vi er hjemme samtidig som pappan. Til dette fikk han til svar: "Meninga er at DU skal ha samvær m jentene. Når du ikke er hjemme før leggetid mener jeg samværet er unødvendig. Da ser jentene knapt deg.." Og så kom det er sms om at jentene fik se pappan knapt 1 time. Det var bare tull. Men det som er så rart er at ellers er det jo OK at han henter dem. Og den tiden de mister sammen nå er jo "bare" kjøreturen fra mamma til pappa. Klokka er ca 18 når de kommer frem. DA ser vi på barne-TVm spiser kveldsmat sammen, og pappa legger og leser for jentene. De storkoser seg her hos oss, og gleder seg til at pappa skal kjøre dem i bhg dagen etter. For det er avtalen. Det er eneste gangen pappan får være i bhg, og de syns det er stas å vise frem pappa og bhg til hberandre :-) Men nå mener altså mor at den ene timen har mye å si......... Er jeg dum da som syns hu tenker snålt? Hun mener barna ikke har noe glede av å komme til oss i så tilfelle. Men det tror vi....... Da får vi ikke se dem før om 1 uke. Men si gjerne i fra om jeg er urimelig når jeg syns at mor burde si at det er OK at jeg henter, og at 1 time uten far er OK.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2006 #2 Skrevet 9. mai 2006 Jeg synes absolutt at det er fair at du skal hente! Det skulle bare mangle! Så lenge barna er trygg på deg, og mannen din kommer hjem omtrent samtidig, har det ingenting å si - etter min mening. Jeg synes dette høres ut som om hun ønsker å demonstrere at hun har makt. Stå på kravet!
ana baroma Skrevet 9. mai 2006 #3 Skrevet 9. mai 2006 Hehe... ja, du er virkelig urimelig nå:-)) Nei, kjære deg, dette er for sykt. Jeg henter i bhg, kjører til mamma, henter hos mamma, passer poden når det er nødvendig osv. Ja, jeg legger han også, dusjer han, vasker håret hans osv. Selvflgelig ikke hver eneste gang, men sånn ca 50% tenker jeg... Hun har ingenting å si, det er opp til far dette her. Så enkelt, men akk så vanskelig - spes for dere:-(( Lykke til, håper det ordner seg:-)
Hannemor Skrevet 9. mai 2006 #4 Skrevet 9. mai 2006 Er det avtalt samvær, altså samvær som er i forhold til skriftlig avtale, så kan ikke mor nekte deg å hente barna. Er ikke mor som bestemmer hvem som henter eller leverer, eller hvem som passer barna under far sitt samvær. Men jeg tenker også slik som biomor, at kan ikke far ha dem, så kan de like godt være hjemme. Ikke det at dem ikke har det bra, men fordi det er faren de skal ha tid med. Samme som jeg tenker som stemor faktisk. Om ikke faren skal være hjemme, så kan vi like godt bytte samvær. Hatt mange diskusjoner på kammerse om det gitt. Fordi han stadig var forsinket hjem fra jobb de helgene barna hans skulle komme. Har noe med tiden som fedre ofte har barna, og hvor liten den er. Og at da burde den brukes på barna. Men ting kan skje, og da burde det ordnes til beste for barna.
aroma Skrevet 9. mai 2006 #5 Skrevet 9. mai 2006 At dere orker å la dere styres av mora. Vet at dere har slitt en del med dette. Og jeg må si at jeg synest du tåler veldig mye. Dette er vel ikke et spørsmål fordi det finnes igrunnen bare et riktig svar på det, og det vet du. Det ligger nok åpenlyst her at mora er sjalu på deg. Jeg vet at du har et godt forhold til barna og det er muligens vanskelig å takle for henne. Forstår ikke problemet med hvem som er tilstede, når og hvor mye. Hvis barna koser seg med steforeldre, har et godt forhold osv..Hva er egentlig problemet med hvem som gjør hva med de, og hvor mye? Har aldri skjønt dette jeg, og jeg kommer heller aldri til å forstå det. Hun burde vært sjeleglad for at du i det hele tatt gidder å ta deg av ungene, og hente og for den del. Ikke alle stemødre som gjør det engang.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2006 #6 Skrevet 9. mai 2006 Det problemet du har er grunnen til at vi har avtalt å hente barnet på skolen. Da vet ikke hun hvem som henter. Hun har ikke noe med hva som skjer i vårt liv og hvilke planer vi har og om hvem som henter/leverer. Om far har andre planer den helgen barnet skal komme, så kommer h*n alikevell. H*n har jo tross alt søsken her som h*n skal komme til, ikke "bare" pappa`n. Vi bytter helg om han skal være borte mye da... Så, nei, du er ikke urimelig....
ana baroma Skrevet 10. mai 2006 #7 Skrevet 10. mai 2006 Det er klart at det er far først og fremst som er viktig å være sammen med. Men jr her synes det er gøy å komme til huset og hagen også!!! Han synes det er gøy å ta fiskestanga (og meg) med seg på tur, han har tusen prosjekter rundt om på eiendommen her, han snekrer, tusler rundt og koser seg. Selvfølgelig er pappan hans her det meste av tiden, men seriøst - en time eller to uten går da greit uten han.
Gjest Skrevet 10. mai 2006 #8 Skrevet 10. mai 2006 Jeg synes heller ikke at mor har noe med hvem som henter/leverer. Dette burde kunne ordne seg. Ungene synes sikkert bare at det er ekstra stas at det er nettopp deg som kommer og henter. Dette er det perfekte eksemplet på en mor som IKKE greier å sette barnas beste først!
Makka Pakka Skrevet 10. mai 2006 #9 Skrevet 10. mai 2006 Jeg synes ikke at dere er urimelige. Disse barna er jo ganske små men jeg har en stedatter på 16 år. Hun er her hos oss selv om faren ikke er her (er på fjellturer, fotballkamper, ute med jobben etc). Jeg henter henne og vi er alene hele tiden. Og slik ville det også vært om hun hadde vært mindre, hun bestemmer selv og vil hun være her så skal hun få være her.
stemor Skrevet 11. mai 2006 #10 Skrevet 11. mai 2006 kjempetrist at det er sånt. Vi har slitt med mye av det samme, men nå virker det som hun her har begynt å skjønne hva det dreier seg om:) Her bor stebarnet mange mil unna, så han har bare samvær max 2helger i mnd. For en stund siden spurte vi henne om vi kunne ha han her en uke, og ta oss fri fra jobb noen dager hver(han har ikke anledning til å ta en hel uke, men har noen dager avspasering til gode)Det syns hun var veldig greit, og vi koste oss masse alle sammen. Sist vi spurte om dette(Det var hun selv som spurte om vi kunne ha han en uke, og vi spurte om det var greit at vi delte på å ta oss fri) ble hun i fyr å flamme fordi han måtte da skjønne at det var HAN som skulle ha barnet sitt, ikke jeg.(selv om besteforeldrene han også var her) Jeg forstår jo på sett og vis biomors tanker her- om at samværet er fars, og ikke stemors samvær. Men visst man bare tenker LITT nøyere etter- så håper jeg at de fleste forstår at det ikke er fullt så enkelt. Den uken vi hadde stebarnet mitt- følte jeg var veldig godt for barnet. selv om han ikke så faren 2formiddager av oppholdet, så fikk han være med i pappas hverdag. han fikk se arbeidet, bli kjent med lokalmiljøet, og vennene våre+barna deres her vi bor. Det er så trist at noen mødre tror at de eier barna sine alene! de fleste barn er da ikke med foreldrene sine på formiddagen uansett!! Å når mor selv spør, så kan hun ikke forlange at at han skal ta seg fri en hel uke, fordi hun selv kan dra på ferie. Den første uka endte det jo opp med at mora hennes passet han. syns det blir sprøtt jeg. men men er nå glad for at ting har roet seg. Er det ikke godt å vite at barna deres har det godt hos far? ikke bare MED far, men HOS far også? Det er nå tross alt en familie! når ting har blitt som de er, synes jeg at vi alle bør unne ungene våre tilgang til pappas familie. Hans nye familie kommer jo alltid til å være viktigst for han, det er jo det han ser fremtid i. å det er INGENTING far heller ønsker enn å ha sitt/sine første barn med i sin nye familie! han er jo like glad i dem- visst BIOMOR gir han lov til det. TIL DEG JALLA: ikke mist motet! hun er sannsynligvis bare fryktelig sjalu.. og visst du ikke har gjort det- prøv å fortell henne at du ikke prøver å åverta morsrollen (går utfra at det ikke er hensikten;) kanskje du må si det flere ganger også... lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå