Gå til innhold

Til deg som har tatt KEISERSNITT :)


Gjest

Anbefalte innlegg

Til deg som har tatt KEISERSNITT :)

 

Stiller noen spm jeg håper du har lyst å svare på :)

 

1) Hvilke plager har du fått (om du har hatt plager) i ettertid ?

 

2) Hva synes du var "verst" med ks ? (sprøyte,smerter etterpå, kateter etc.)

 

3) Hvordan er arret dit ? Pent / stygt ?

 

4) Er det slik at man får en slag "hudpølse" over arret etterhvert ? At det henger en deig med hud over arret ? Har hørt dette, men vet ikke om dette er tilfellet !

 

5) Når ble magen din noenlunde som før fødsel ? (altså gikk tilbake)

 

6) Er det sant at de kutter over magemusklene og at man aldri kan trene de opp igjen ?

 

Håper du orker å svare på noe av dette :) Har hørt så mye rart, så henvender meg heller til dere som faktisk har opplevd dette ! Jeg skal ta ks så synes det er interessant ! Klem og kos !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1. Måtte jo ta litt hensyn til såret den første tiden etter keisersnittet, men ellers har jeg ikke hatt noen plager.

 

2. Å dra ut kateteret - ikke vondt, men bare en veldig ekkel følelse. Hadde ingen smerter i forbindelse med KS. Syns i det hele tatt at det var en utrolig behagelig opplevelse.

 

3. Kjempe pent, 14,5 cm langt og veldig tynt.

 

4. Ja, kanskje litt, men vil ikke kalle det en hudpølse. Ser vel heller ut som om jeg er bittelitt mer hoven over arret. Det er 5 mnd siden KS, så det kan jo hende at det vil gå bort etter hvert.

 

5. Magen gikk tilbake med engang, var normal igjen etter 2 uker. Jeg la på meg veldig liten under svangerskapet, så det har jo litt med det å gjøre også.

 

6. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror ikke de kutter over magemusklene lenger, magen er hvertfall "trenbar" i ettertid!

 

Jeg måtte ta keisersnitt pga trangt bekken og feil posisjon av barnet, ble veldig skuffet for jeg ville så gjerne føde vaginalt. MEN, syns det var en helt super opplevelse OG smertefritt! Det er bare å glede seg! LYKKE TIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg var ganske dårlig den uken på sykehuset, og måtte ta det med ro den første tiden hjemme (men kunne gå turer og fungere "normalt", måtte bare ta det litt med ro. Har ellers ikke merket noe til snittet.

 

2. Det var veldig ubehagelig å ta snittet, men var så sliten at jeg bare var glad for å få det overstått (hadde hastesnitt etter 22 timer i fødsel..). Under snittet "kjente jeg hva de gjorde", bortsett fra at det ikke gjorde noe vondt.

 

3. Har et pent arr, er ikke så synlig lenger (8 mnd siden snitt). Det er tynt og hvitt.. Mye verre med strekkmerkene...

 

4. Jeg har fått en "hengemage" over snittet, men tror det like gjerne kan skyldes strekkmerkene. Fikk strekkmerker i en ball foran på magen, og den huden henger.. En venninne fikk like strekkmerker, fødte vanlig, og har samme hengemagen..

 

5. Vet ikke hvopr lang tid det tar med magen, for ble gravid 3 mnd etter snittet, og er 5 mnd på meg med nestemann...

 

6. Har aldri hørt om at man aldri kan trene magemusklene opp igjen.. Men man bør ikke trene magen særlig de tre første månedene etter snittet...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akutt ks jeg for 3 år siden...

 

1) Hadde en del problemer de to første mnd... Fikk indre blødninger slik at såret sprakk opp... Vokste da ut arrvev som jeg ukentlig måtte til sykehuset for å etse bort... Hadde store smerter i såret, og det tok ca 2 mnd før jeg fikk til å gå ordentlig....

 

2) Smertene etterpå var det verste...

 

3) Arret mitt er veldig pent faktisk... En hvit linje ved truselinningen... Helt utrolig at det ble så fint etter komplikasjonene.....

 

4) Ingen hudpølse her iallefall...Hihi.... Har også hatt ett svangerskap etter dette, men fremdeles ingen pølse:)

 

5) Tok lengre tid å få flat mae etter keisersnittet enn da jeg fødte vaginalt... Ca 3 mnd kanskje......

 

6) hehe....dette er IKKE sant!!! Ikke noe problem med magemusklene jeg, men de kutter over nervene, så huden rundt arret har mye mindre følelse enn resten av kroppen...

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Ingen.. Arret mitt syntes nesten ikke..

 

2) Den første uka etter ks var versst for meg..

 

3) Det er nesten ikke synlig.. Hadde jeg ikke visst det var der så hadde jeg nesten ikke sett det.. Pent..

 

4) Jeg har ikke det..

 

5) Det tok ca 2 mnd for meg.

 

6) De "kutter" over musklene ja,men det kan trenes opp.. Det tar bare lengre tid enn normalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

1) Har ikke hatt noen plager etter ks

 

2) Det verste var å sette inn kateter, men i ettertid hørte jeg at man kan få satt det inn på operasjonsalen etter spinalbedøvelsen, og da er det ikke noe poblem.

 

3) Har et litt langt arr jeg da, en tynn strek langt nede på magen.

 

4) Jeg har hvertfall ikke fått noen hudpølse som henger ned over arret, men tror det krever mye trening for å få "vaskebrett" igjen..

 

5) Magen min ble normal igjen med en gang den, men så kom barseltiden med masse besøk og kaker, så jeg jobber med saken fremdeles...

 

6) Ja, de kutter over magemusklene, men man kan trene de opp igjen..

 

Ønsker deg masse lykke til med jenta di!! ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. I noen uker etterpå hadde jeg vondt i såret, og nå klør det av og til,men ellers ingen plager (bare at jeg ikke får slanka bort magen helt da, men det er en annen sak).

 

2. Smertene etterpå var verst for meg. Alle stikkene gjorde meg ingenting (jeg liker ikke sprøyter), jeg hadde andre ting å tenke på enn at de stakk meg (og det gjorde de MANGE ganger).

 

3. Arret mitt er fint, ca 15 cm langt og lilla (6 mnd siden). De sydde meg innvendig med "forsvinnende" tråd.

 

4. Magen min er litt bunglete nå, jeg har ikke fått bort alt fettet enda, + at det er et "skille" ved snittet. Har ingen pølse verken over eller under.

 

5. Har ikke blitt det enda, men jeg har ikke løftet en finger for å få den bort enda heller da..

 

6. De kutter over alt som er i veien, det inkluderer vel muskler. 7 lag sa de til meg at de måtte gjennom, men de syr de sammen igjen da. De sydde meg i 1 time etterpå, og hadde god tid på å sette meg sammen igjen. 5 minutter tok det å åpne da.. Du kan trene opp magemusklene igjen ja..

 

Lykke til!! Et råd, krev din rett mens du ligger på barsel. Det var ikke jeg flink nok til, og slet lenge etterpå (amming).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

 

1. Ingen plager!

 

2. Værste for meg var kateteret de stakk i hånda mi, fordi de bommet og fylte hånda mi med væske, og det ble mye blod og søl.

( Jeg hater blodårer!!! Derfor var det det værste. Nåler kan de stikke hvor som helst ellers, det gjør meg ingenting.)

 

3. Arret mitt er ikke pent, men det har aldri plaget meg, selv om jeg er bryr meg om hvordan jeg ser ut.

 

4. Jeg har fått den "pølsa"! Den ligger litt på siden, er kanskje 2cm lang. Det er rett og slett fordi legen gjorde en dårlig jobb med å lappe meg sammen. For jeg tynn, har flat mage og ingen strekkmerker.

 

5. Magen min forsvant med engang, kanskje etter 2-4dager. Ingen så at jeg nettopp hadde hatt ett barn inni der. Men "håndtakene" de var der til gangs! Og de måtte jeg gå på Bailines for å få bort. Og det tok ca.7 behandlinger.

 

6. Jeg er nesten 100% sikker på at de skjærer over magemusklene!

Men jeg skal love deg at de kan trenes opp igjen!

Jeg hadde sixpack 6mnd etter keisersnittet. Med Bailines behandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Ingen

 

2) Bedøvelsen. Fikk veldig mye fordi epiduralen satt litt skjevt og derfor ikke fungerte så godt på den ene siden. Bare litt ekkelt å ha så lite følelse i kroppen.

 

3) Arret synes nesten ikke. Bare en tynn rød strek (snart 2 år siden)

 

4)Ingen "hudpølse" her ihverfall (ikke hos noen av de andre jeg kjenner som har tatt ks heller)

 

5) Kroppen min "hang seg opp" etter ks. Dvs at den brukte alt den hadde på å reparere såret og derfor ikke brydde seg om å miste kilo. (Ihverfall det jeg har fått forklart) De første 6 mnd var kroppen min helt i ulage, men så gikk det seg til etter hvert. 1 år og 2-3 mnd så var kroppen min tilbake der den var :)

 

6) Magemusklene er vel ikke like sterke som de var, men det er ikke noe problem å trene de opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg hadde ingen plager etter KS.

 

2. Å ha kateteret før bedøvelsen var værst. Føles som man må tisse hele tiden:)

 

3. Arret vises ikke. Det forsvant etter 5-6 mnd.

 

4. Ingen hudpølse her, men vet at noen får det. Kommer litt an på hvordan de kutter, og hvor mange nerver de er borti.

 

5. Den gikk tilbake ganske fort (hadde skikkelig vaskebrett før fødselen, men det har jeg ikke fått tilbake ennå). Ettersom jeg gikk opp en del etter fødselen på grunn av medisiner sliter jeg fortsatt med noen ekstra kilo, men magen gikk tilbake fort:)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte et svar.

 

6. De kutter ikke over musklene, de tøyer dem til siden (så de blir litt slappere). Det går fint å trene dem opp igjen, men det tar kanskje litt lenger tid:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Var vondt i såret de første ukene når jeg hostet, løftet ol.,men ingen plager utover det.

 

2. Smertene de første dagene. Epiduralen og kateteret var ikke vondt iallfall:)

 

3.Arret er kjempefint-kun 10 cm og tynt.Ble sydd med innvendig tråd som løste seg opp av seg selv.

 

4.Jeg har ikke fått det, men det er et slags "innhykk" i huden der arret er.Men kun 3 1/2mnd siden ks.

 

5. Magen gikk tilbake i løpet av to-tre uker.Er ikke like stram som før selvsagt, men det hadde den vel ikke vært ved normal fødsel heller.Har ikke trent magemusklene enda heller.

 

6.Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jag tog akut ks men allt gick bra.

1.Inga plager i det heletatt!

2. sprutan- spinalbedøvningen- var det værsta med hela ingreppet

3. Ærret har lækt fint och ligger under binikilinjen

4. Ingen løs hud/hud pølse alls, magen blev slæt och fin ett par veckor efter snittet

5.Tog ca 3 veckor så var magen min platt igen.

6. Ja, de kuttar musklerna, men det ær bara att træna upp! Jag har fått tillbaka mitt 6-pack (ja, har faktiskt det) och det gjorde jag snabbt efter den 3 månaders vila som man skall ha

 

Så INGA PROBLEM med ks! Har væninnor som føtt vaginalt och som ær i sæmre form/har fulare mage æn mig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Infeksjon i såret, blodansamling som måtte tømmes noen dager etter keisersnittet, mye arrvev på den ene siden av arret som fremdeles stikker og klør - 18 måneder etter mitt keisersnitt

 

2) Synes det 'psykiske' var verst - følelsen av å ligge på operasjonsbordet som et stykke kjøtt som ingen snakka med, å ikke få holde babyen min på mange timer etter fødselen (selv om det ikke var komplikasjoner), de mange timene jeg lå alene på postoperativ...

 

3) Rødt og tykt fremdeles. Ikke noe pent å se på, og heller ikke noe særlig å ta på :-(

 

4) Har ikke noe 'hudpølse' over arret men kjenner andre som har det. Jeg har en liten hevelse over arret som ikke ser ut til å forsvinne med tiden (det har jo gått halvannet år nå)

 

5) Ca et halvt år. Men magen så ikke så verst ut etter et par måneder, det bare tok lang tid før den ble helt flat igjen!

 

6) Nei, ikke når de gjør et såkalt bikinisnitt. Da drar de musklene til side. Men jeg har lest/ hørt at det kan ta lenger tid å trene opp magemusklene etter et keisersnitt enn etter en vanlig fødsel. Det er viktig å ikke begynne med magetrening på en stund - jeg ble anbefalt 9 uker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) ikke en eneste plage har jeg hatt

 

2) det eneste ubehaget ved hele opplegget var å legge inn kateter. Litt svie i 10 sek + 10 min følelese av nå må jeg tisse)

 

3) pen strek under hårfeste

 

4) ingen pølse hos meg. var hovent de første ukene, men det forsvant.

 

5) etter 2 uker var den finere enn da jeg ble gravid :-)

 

6) nei, de flytter og tøyer på de så de blir slappe. Kan trene 6 uker etter KS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tok et slags hasteks jeg og, men det var jo ikke vondt eller noe pga bedøvelse. men jeg hadde intense magesmerter i minst 4 dager etter ks... det man kaller luftsmerter. noen får det mens andre ikke..kommer ann på hvor uheldig du er :) Arret mitt er veldig fint. ser det nesten ikke. magen min er og ganske normal, men det tok sin tid, men så la jeg på meg ganske mye og :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meeen, det å høre at dem rev og gravde i magen min var veeeldig ekkelt...du hørte skvulpelyder og hvordan dem "dro" i tarmene/innvollene mine.kom ekkle surklelyder...det var ganske ubehagelig, men ikke vondt...så du får bare lukke ørene..hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Symptomer på urinveisinfeksjon som ikke gir seg.

 

2) At de ikke sjekket om bedøvelsen fungerte skikkelig før de kuttet.

 

3) Pent

 

4) Ikke no hudpølse hos meg iallfall.

 

5) Etter noen få uker.

 

6) Vet ikke om de kutter, men de kan iallfal trenes etterpå. Må bare vente i 12 uker først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 12 år senere...

Hei ☺ Jeg har hudpølse nå. Så akkurat at du skreiv om det. Men usikker på når den kom😀 ikke veldig lenge siden 😌 Og sønnen min blir 26 snart 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...