Anonym bruker Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 Hei, Er det noen som har mottatt det noen gang? Jeg har virkelig ikke lyst til å spørre de, men har ikke noe valg tror jeg. De har gitt meg avslag på bostøtten (har sendt inn klage i dag) og barnefar betaler ikke det han skal ( har snakket med trygdekontoret om det og svaret jeg får er at jeg bare må vente....) Men regningene mine venter jo ikke på seg. Det er helt krise. Det er særlig to regninger som jeg trenger hjelp til. Ønsker ikke å motta noen mnd støtte fra de, bare at de kan hjelpe meg akkurat nå. Jeg kan jo evt etterbet de pengene når jeg får de pengene som barnefar skylder meg. Men samtidig er jeg så redd for å havne i et slags register eller noe.... Så litt på kommunens hjemmeside og er det noen som vet om man kan sende en skriftlig søknad? Det virket sånn, men jeg ble litt usikker. Åhhh... hater å ha dårlig økonomi hele tiden! Skjønner ikke hvordan noen alene mødre får utbetalt 17-20 000, som det er tidligere nevnt på disse sidene!
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2006 #2 Skrevet 9. mai 2006 Du må antakelig hente en søknad på sosialtjenesten. Fylle det ut, og legge ved all mulig slags dokumentasjon. Du kan ringe og be om å få prate med en sosialkurator, og nei du kommer ikke i noe register. Har selv fått hjelp der 2 ganger i en sånn vanskelig periode. Fikk hjelp 1 mnd begge gangene Nå som aleneforsørger "tjener jeg for mye" til å kvalifisere for hjelp, men du har jo fått avslag om bostøtte så kan godt hende du er innenfor Du får ikke noe annet enn ett avslag i verste fall!
Oiii Skrevet 11. mai 2006 #3 Skrevet 11. mai 2006 Du må få en time for å få levere inn søknad. Ring og bestill time og spør om hva du må ha med deg til den timen av dokumentasjon. Det er gjerne dokumentasjon som husleiekontrakt dokumentasjon på alle dine inntekter og utgifter de siste tre mnd avslaget på bostøtte kanskje ligningsattest for forrige år og kanskje bankutskrifter for 3 mnd (de har ikke lov til å spørre om dette, men gjør det i noen kommuner) Er det så usikkert med bidraget, kan sosialkontoret forlange at den blir innkrevet i fremtiden gjennom bidragsfogden. En far som ikke betaler i dag, kommer ikke til å ha større betalingsvilje i årene som kommer. Ta gjerne med deg noen til timen. Gjerne foreldre, andre eldre slektninger eller andre du kjenner. Dette fordi noen sosialkuratorer har en skremmende adferd. Jeg har vært med flere stykker igjennom årene til timer på slike kontorer i flere kommuner. Mange gir den servicen de skal, men noen er virkelig på "hugget". Har noen ganger måttet påpeke deres negative menneskebehandling ovenfor den personen jeg følger. En gang byttet jeg kuratoren som ei hadde fått utdelt fordi jeg viste at kuratoren er for "aggresiv", noe denne dama som var så nedbrutt fra før ikke ville ha taklet rent psykisk. I hovedsak har jeg fulgt med fordi man får så mye informasjon på slike møter som for enkelte kan være for mye å ta inn over seg i en vanskelig situasjon og da er det greit å ha noen å spørre etterpå om hva som egentlig kom frem under møtet. De fleste vet heller ikke hva som kan være lurt å spørre om. Noen etaet har svarplikt når du spør om noen konkret, men ikke informasjonsplikt for det du ikke vet å spørre om. Det er bedre å spørre om alt som virker uklart, få gjerne de til å gjennta svaret om du ikke skjønte det den første gangen. Få de gjerne til å notere ned ting som høres merkelig ut. Ring å bestill time nå, det kan være flere ukers ventetid. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå