Gå til innhold

Skole til høsten?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har snakket med helsesøster ang. skole til høsten. Men fikk ikke så mye nyttig info. Noen som vet hvordan det blir med skole når jeg skal ha baby i desember? Hvis jeg fullfører første terminen og går ut i permisjon etter det.. Hvordan blir det med 2 terminen? Lurer så fælt på dette... Takk for alle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt første svangerskap var ikke planlagt og akkurat i det jeg skulle begynne på en 3-årig høyskoleutdanning høsten 2000, fant jeg ut at jeg var gravid. Jeg gledet meg sånn til å begynne på skole, så jeg bestemte meg for å gjennomføre. Da babyen kom i februar, hadde jeg fullført første termin. Jeg var hjemme et halvt år, og fortsatte studiet høsten 2001 med kullet under meg. Dette gikk kjempefint. Når det gjelder lånekassen, har de regler for hvor lenge du må ha gått på skole for å få fødselsstipend. Med meg holdt det akkurat, så det er mulig det er et halvt år. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fullførte du første termin før fødsel, og andre termin etter permisjon da?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg det stemmer. Jeg tok eksamen til jul, og gikk ut i permisjon. Etter permisjon startet jeg bare der jeg hadde stoppet, og fullførte resten av studiet. Jeg kunne vært hjemme et helt år også, hvis jeg ville det. Men jeg var ivrig etter å komme igang igjen. Jeg syntes det var kjempeflott å være student-mamma. Korte dager på skolen førte til at datteren min bare måtte være noen få timer i barnehagen hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal gjøre mye av det samme, men har allerede studert veldig lenge. Husk å sjekke hvor lenge du må ha studert for å ha rett på fødselsstipend. Jeg tror kanskje det er 6 måneder, og da får du jo litt problemer viss du ikke studerer nå dette semesteret. Det var kanskje litt kronglete forklart, men jeg vet at lånekassen er litt firkanta. De ser for eksempel ikke på termin, men på datoen ungen blir født. Jeg leste en artikkel om ei jente som hadde regna ut at hu rakk å studere nøyaktig det hun måtte så lenge ungen kom cirka på termin, men så kom babyen en måned for tidlig og hun sto der uten noen rettigheter. Så sjekk med lånekassen for å være sikker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...