idamortil2 Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 Jeg er akkurat ferdig med studiekompetansen. Fikk ikke den på videregående siden jeg tok en linje uten fagene for å få kompetanse siste året. Jeg har en liten datter på ett år og venter en til i august. Jeg har ikke tenkt å ta utdannelsen de aller første årene, men snart... Jeg vet at jeg burde og trenger en utdannelse. Men jeg syns det er så vanskelig. Jeg kan jo fortelle litt om hva jeg liker å gjøre.. - Jeg har jobbet som assistent på et sykehjem. Dette var en grei jobb, men absolutt ikke noe jeg ville jobbet med på fulltid. Jeg likte å være med de gamle og å stelle dem var greit. - Jeg elsker å male og drive med hobbyting. Jeg har hatt en kunstutstilling før som jeg solgte mye på. Men jeg tør ikke satse på dette for det er ikke lett å si hva du kan tjene på det. - Har jobbet i barnehage i 2 år og jeg trivdes godt med barna, men synes det er for slitsomt og jeg har erfaring med at miljøet mellom de voksne i en barnehage veldig ofte er utrolig dårlig. - Har jobbet på en kiwi butikk i nesten et år før jeg ble gravid sist, men dette var noe jeg absolutt ikke trivdes med. Greit å sitte i kassa, men lite utfordrene. Jeg vil noe mer enn det. - Jeg har alltid tenkt at jeg skal bli sykepleier, men det har jeg gått litt vekk i fra. Jeg er glad i mennesker og synes stell er ok, men jeg vil ikke løpe ræva av meg på et sykehus heller. Å jobbe på prematur avdelig eller intensiven kunne jeg kanskje tenkt meg, men gud for en lang utdannelse jeg trenger da... - Jeg er veldig selvstendig og hardtarbeidende og jeg gjør ting skikkelig. Å være min egen sjef er meg heller ikke imot. Jeg er villig til og satse. Men har jo tross alt familie og kan ikke ofre livet mitt helt på jobb. Men.. Nå kommer det store menet... Jeg synes det frister så lite og måtte jobbe kjempe hardt på skolen i iallefall 3 år for å få en normal utdannelse. Jeg er villig til å gå på skole. Det skjønner jeg jo at jeg må... Men finnes det ikke noe litt enkelt?? - Jeg har greie karakterer fra videregående. 4 i de fleste fag. Noen 5 ere og et fåtall 3 ere. så jeg har jo ingen problemer med å klare å gå på skolen. - å starte min egen lille blomsterbutikk hadde vært drømmen, men hvor lett er vel det å få det til å gå rundt?? Så, er det noen av dere som har noen forslag. Har dere gjort noe smart selv??? Håper mange vil svare meg. Jeg får helt magesår av å ikke vite hva jeg skal bli....
Piraka Skrevet 9. mai 2006 #2 Skrevet 9. mai 2006 Skal ikke gi meg ut på noen råd, men siden du er inne på sykepleier, så vet jeg endel om akkurat det som jeg kan fortelle deg: Sykepleie er et godt valg som gir deg mange muligheter videre i helsevesenet. Jeg kjenner endel sykepleiere og de har veldig forskjellige jobber uten noen videreutdannelse: sykepleier på medisinsk avd på sykehus, hjemmesykepleier, helserådgiver i kommunen, avdelingssykepleier (sjef) og så er det de som har gått over i privat virksomhet og jobber med spa/skjønnhetspleie. De fleste av de jeg kjenner som har videreutdanning som f.eks jordmor/helsesøster/intensivsykepleier tok først sykepleieutdanningen, jobbet deretter i mange år før de bestemte seg for å videreutdanne seg -og da gjorde de det ved å kombinere med vanlig jobbing, dvs deler av undervisninga inngikk på en måte i jobben+ at arbeidsgiver betalte utdanninga mot at de forpliktet seg til å jobbe der i en viss periode etterpå. Så den karriereveien sperrer iallefall ikke mulighetene dine dersom du skulle ønske å sette deg på skolebenken igjen!
Gjest Skrevet 9. mai 2006 #3 Skrevet 9. mai 2006 Hei hei. Skulle bare gi deg et lite tips om at Aetat har sånne program for yrkesveiledning - regner med flere skoler også har det. Her er en link som kanskje kan være til hjelp: http://katalog.nettavisen.no/dir/Skole_og_utdanning/Yrkes-_og_utdanningsveiledning/Hva_skal_jeg_bli/ Og denne linken er Aetats test for interesse og karriærevalg. Sånn "test deg selv"-opplegg . http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=16290
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå