idamortil2 Skrevet 9. mai 2006 #1 Skrevet 9. mai 2006 Jeg er akkurat ferdig med studiekompetansen. Fikk ikke den på videregående siden jeg tok en linje uten fagene for å få kompetanse siste året. Jeg har en liten datter på ett år og venter en til i august. Jeg har ikke tenkt å ta utdannelsen de aller første årene, men snart... Jeg vet at jeg burde og trenger en utdannelse. Men jeg syns det er så vanskelig. Jeg kan jo fortelle litt om hva jeg liker å gjøre.. - Jeg har jobbet som assistent på et sykehjem. Dette var en grei jobb, men absolutt ikke noe jeg ville jobbet med på fulltid. Jeg likte å være med de gamle og å stelle dem var greit. - Jeg elsker å male og drive med hobbyting. Jeg har hatt en kunstutstilling før som jeg solgte mye på. Men jeg tør ikke satse på dette for det er ikke lett å si hva du kan tjene på det. - Har jobbet i barnehage i 2 år og jeg trivdes godt med barna, men synes det er for slitsomt og jeg har erfaring med at miljøet mellom de voksne i en barnehage veldig ofte er utrolig dårlig. - Har jobbet på en kiwi butikk i nesten et år før jeg ble gravid sist, men dette var noe jeg absolutt ikke trivdes med. Greit å sitte i kassa, men lite utfordrene. Jeg vil noe mer enn det. - Jeg har alltid tenkt at jeg skal bli sykepleier, men det har jeg gått litt vekk i fra. Jeg er glad i mennesker og synes stell er ok, men jeg vil ikke løpe ræva av meg på et sykehus heller. Å jobbe på prematur avdelig eller intensiven kunne jeg kanskje tenkt meg, men gud for en lang utdannelse jeg trenger da... - Jeg er veldig selvstendig og hardtarbeidende og jeg gjør ting skikkelig. Å være min egen sjef er meg heller ikke imot. Jeg er villig til og satse. Men har jo tross alt familie og kan ikke ofre livet mitt helt på jobb. Men.. Nå kommer det store menet... Jeg synes det frister så lite og måtte jobbe kjempe hardt på skolen i iallefall 3 år for å få en normal utdannelse. Jeg er villig til å gå på skole. Det skjønner jeg jo at jeg må... Men finnes det ikke noe litt enkelt?? - Jeg har greie karakterer fra videregående. 4 i de fleste fag. Noen 5 ere og et fåtall 3 ere. så jeg har jo ingen problemer med å klare å gå på skolen. - å starte min egen lille blomsterbutikk hadde vært drømmen, men hvor lett er vel det å få det til å gå rundt?? Så, er det noen av dere som har noen forslag. Har dere gjort noe smart selv??? Håper mange vil svare meg. Jeg får helt magesår av å ikke vite hva jeg skal bli....
polarn & pyrene Skrevet 9. mai 2006 #2 Skrevet 9. mai 2006 Har vell ikke gjort så mye "smart" selv når det gjelder utdannelsen min.Jeg gikk på dekoratør linjen på videregående og det er all utdannelse jeg har fra skole. Det er veldig morsomt å jobbe med, man får være kreativ, bruke hjernen og man får jobbe i grupper enkelte ganger. Min drøm er jo å starte ett eget dekoratør firma, men ettersom jeg bor i Gøteborg og det yrket ikke helt eksisterer her har jeg nøyd meg med å bli Restaurant sjef på McDonalds (hihi). Derigjenom har jeg gått litt kurser som service, ekonomi, sikker mat og hygiene og lært ganske mye om hvordan man jobber med både med mat og mennesker. Trives faktisk ganske godt med jobben, men det er mye og holde ordning på. det var min historie og hva du skal gjøre kan ikke jeg svare på. Men ettersom du liker hobby ting er dekoratør noe du får både malet og vært kreativ. Lykke til med kariere livet/valget.
Expat Skrevet 9. mai 2006 #3 Skrevet 9. mai 2006 Egentlig hoeres du ut som den perfekte dagmamma, hvis du har lokaler til det. Hva med aa ta barnefoerstehjelp, regnskapsgreier og noe smaabarnspedagogikk for aa ha litt ballast? Kontakte familibarnehagene (finnes en slags organisasjon?). Eller hva med butikker som selger barneutstyr? Lage utstillinger for dem? Har en kompis som er litt av en artist (gitar og tegne/male) og han er en fantastisk pedagogisk leder i barnehage.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2006 #4 Skrevet 9. mai 2006 Jeg tenkte også på at du kunne spe på med noe som kunne kombineres med familiebarnehage. Det er jo hele tida behov for flere barnehager spesielt for de små. Har regnet ut at hvis du har en privat familiebarnehage med 4 barn får du maxpris og statstøtte (3500,- pr barn?) bør vel det bli ca 23000 før skatt. Hvis du har eget barn slipper du å betale for eget barn, men du får jo fortsatt statstøtte for det barnet tror jeg. Vil tjene ganske bra på det, pluss at det er mye fri og få mer tid med egne barn. Klart dette er kanskje en kortsiktig løsning som som du ikke vil gjøre når barna blir store, men kan settes ut i drift før du eventuelt begynner å studere siden du allerede har erfaring fra barnehage...
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2006 #5 Skrevet 9. mai 2006 Jeg har ganske lik arbeidserfaring som deg, og ganske like synspunkter som deg. Var også veldig i tvil om hva jeg ville bli, men nå har jeg søkt på vernepleierstudiet. En vernepleier har utrolig mange muligheter innen helse-omsorg-sosial, og du har mulighet til mange forskjellige videreutdanninger. Drømmen min er å jobbe innen barne- og undomspsykiatri. Kanske ergoterapeut også kunne vært noe for deg? I psykiatrien jobber ofte ergoterapeuter med kunstuttrykk.
skorpionfruen Skrevet 9. mai 2006 #6 Skrevet 9. mai 2006 Hva med ei sånn blomsterdekoratørlinje. Vet ikke hva den heter. Florist (hehe aner ikke) så kan man jo begynne med å arbeide som det å undersøke mulighetene for å åpne en kjedebutikk. De åpner jo bare rett som det er )
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2006 #7 Skrevet 9. mai 2006 Ser du har mange av de samme interessene som meg. Interessant å se hvilke råd du får av andre her... :-) Men, jeg er ferdig utdannet og har jobbet en stund nå. Vel, ser du har fått tips om å danne familiebarnehage, men jeg synes det høres mer slitsomt ut enn å jobbe som førskolelærer... Tror nok også det er mer slitsomt å jobbe som assistent i barnehage enn som pedagog. Som pedagog har du kortere dager og mye av tiden går med til andre ting enn å passe barna, selv om du også får mye tid med dem. Da får du også anledning til å være din egen sjef, sette opp ukeplaner hvor du står nokså fritt til å forme innholdet i jobben. Mulighetene for å være kreativ er iallfall tilstede slik de andre her påpeker også.. dessuten er det sikkert rom for å jobbe deltid med en slik utdannelse, slik at du kan kombinere det med kunstneryrket.. Andre ting som kan være verdt å vurdere er møbelsnekker og industridesign.. Men, for å være ærlig er det synd at du ikke ønsker sykepleieryrket så mye lengre.. Norge trenger sykepleiere og med dagens situasjon er det vel stor mulighet for å finne interessante jobber andre steder enn på sykehus. Mange private institusjoner har jo etterhvert startet opp innenfor fagfeltet og eldre begynner å bli mer betalingsvillige. Vet om ei som starta opp eget firma med hjemmetjeneste. Hun tilbyr hjemmehjelptjenester med fokus på tid og kvalitet. Altså blir det mer kos med jobben, ikke bare kappløp med tida. De som kjøper tjenester av henne ønsker seg like gjerne en å snakke med, gå (trille) tur med og litt hjelp til andre ting enn det den offentlige hjemmetjenesten kan tilby, men også noe av det samme tenker jeg. Tror hun driver på ennå og jeg tror dette kan være en fruktbar kombinasjon i og med at det offentlige er så presset. Men - dette er upløyd mark, men det er du jo ikke redd for. Kanskje du kan tilby hjemmetjeneste med blomster- og kunstinnslag? :-)
mammut Skrevet 11. mai 2006 #8 Skrevet 11. mai 2006 Jeg lurer på om det ikke er noe som heter aktivitør (?) eller noe sånt. De jobber med å aktivisere for eksempel de eldre på eldresenter eller fysisk eller psykisk utviklingshemmede, gjerne med en del formingsakitiviteter. (jeg er på gyngende grunn, men sjekk det ut).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå