Gjest Skrevet 8. mai 2006 #1 Skrevet 8. mai 2006 Hva praktiserer dere 17. mai? Er det annet hvert år som ungene er sammen med hver forelder? Her hos oss mener nemlig barnas mor at det ikke er vanlig å dele en slik dag, ungene skal være hos henne hvert år. Vi skal jo fremdeles være på de samme arrangementene, men så er det tradisjon at vi er innom farmor og farfar og spiser pølser og kransekake. Dette får da min samboers barn aldri mer være med på, fordi moren har andre planer og selv om hun blir invitert dit hun også, ikke stiller. Det er ganske fortvilet. Dette handler jo om ungene.. Hva er praksis rundt om?
ana baroma Skrevet 8. mai 2006 #2 Skrevet 8. mai 2006 Her jobber mannen min stort sett hver 17. mai, men når det faller på "vår" ukedag, så skal vi vel ha han som vanlig tenker jeg. I alle fal fra ettermiddagen. Tror nok at vi kunne fått annenhver, men vi bor ikke så langt unna hverandre, og prater greit sammen alle voksne, så dermed har vi ikke laga noe styr rundt det. Jeg ville snakka med familievernkontoret om hva som er vanlig, og evt be om ny megling om dama er litt sær på dette. Helt klart barnas dag!!!
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 8. mai 2006 #3 Skrevet 8. mai 2006 Vi "deler" dagen mellom oss som det passer og som jenta selv vil vi. Det bør snakkes om og avtales, spør gjerne barna hva de vil også! =)
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2006 #4 Skrevet 8. mai 2006 Nå er jeg mor, men svarer likevel I vår avtale står det at barna skal tilbringe 17 mai i sitt nærmiljø. Det er her de går i tog sammen med klassen, det er her det er arrangementer som klassekamerater deltar på, osv. Om far vil komme og være sammen med dem denne dagen er han velkommen til det Men det er barnas dag, og da er det deres interesser som går foran alt annet. Det inkluderer å være sammen med sine egne venner denne dagen.
Gjest Skrevet 8. mai 2006 #5 Skrevet 8. mai 2006 Mor eller hva, fritt frem for å svare her 'Anonym'. Det har aldri vært snakk om å ta barna ut av sitt nærmiljø, det er snakk om de 2 timene mellom arrangementer. Barnetoget blir som vanlig, arrangement blir som vanlig.. men hvorfor har mor førsteretten her? Er ikke far og mor stilt likt? Kan ikke begge to sette barna først? Venner og familie er viktig det også. Barnas farmor og farfar er 70 år, og hvor lenge man har dem vet vi jo ikke. Er det så urimelig at barna kan være sammen med dem 2 timer annehver 17. mai? Det er også i barnas interessert å være sammen med familien.
-Hengebuksvinet- Skrevet 8. mai 2006 #6 Skrevet 8. mai 2006 mens sønnen min stort sett er hos oss hvert år. Faren hans har aldri likt det "syttendemai tullet", og dermed har det ikke vært noen konkurranse om å få ha ham. Tror aldri pappaen hadde orket å gå i tog eller gjøre andre barneting den dagen.
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2006 #7 Skrevet 8. mai 2006 Vi har barna annet hvert. Fungerer kjempefint. Den som har barna tar dem med til skolen, og følger dem ved 17.mai tog, og aktivtetene på skolen+++.Den andre av foreldrene kommer og ser toget, følger barnet ved aktivitetene ++. Barnet reiser hjem sammen med den som har barnet på 17.mai. Har aldri vært noen problem for oss - og vi har to andre familier å forholde oss til da både jeg og han har bra fra hvert vårt forhold....Vi treffer alle barna på 17.mai - hvert år.... Ingen vits i å lage problemer der det ikke behøver å være det.... Stå på ditt, Heldige meg, og ta med barna på 17.mai....
Gjest Skrevet 8. mai 2006 #8 Skrevet 8. mai 2006 Takk, takk Anonyme! Kjempefint å høre at dere fikser det. Her skal vi stå på til det siste for at det skal bli litt rettferdig. For barna, og for oss og resten av familien. Det er en modell som den dere beskriver som vi har lagt frem. Men moren står på sitt og sier at det er verken vanlig eller nødvendig. Familievernkontoret mekler og mekler.. ;-)
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2006 #9 Skrevet 9. mai 2006 Nei uff, tror du misforsto jeg. Jeg mente ikke at dere tok ungene ut av nærmiljøet, Jeg svarte mer på hvordan vi har det. Jeg synes ikke det er urimelig at ungene også får treffe sine besteforeldre denne dagen. Ikke så lenge det går utover ungenes deltakelse i barnatog og andre aktiviteter med venner Hos oss er avtalen slik fordi far ikke bor i nærheten. Far har heller ingen spesielle tradisjoner på 17. mai, slik at ungene ikke mister kontakt med familien sin 17. mai om de er her hos meg. Ingen har førsterett på 17. mai av foreldrene etter min mening, det er det barna som har.
Hannemor Skrevet 9. mai 2006 #10 Skrevet 9. mai 2006 Ved rettsforlik er dette en dag som blir beskrevet som en dag som deles mellom foreldrene. Samme som jul og nyttår, og også påske. Annet hvert år hos foreldrene.
dama Skrevet 10. mai 2006 #11 Skrevet 10. mai 2006 det skal vel egentlig være annenhver tror jeg... men, jeg er så heldig at jeg slipper å dele min førstefødte på den måten.. faren er en stor tulling som ikke er i stand til å ta vare på sønnen sin på egenhånd - de er kun sammen annenhver helg hos hans foreldre... og da er sønnen hos meg hver jul, vi drar på påskeferie og står på ski hvert år, og vi feirer 17. mai hos oss hvert år også... de har pleid å være sammen hver nyttårsaften, og er sammen noen dager ekstra i sommerferien... jeg er faktisk ganske glad for at det er på denne måten...
Maud Skrevet 11. mai 2006 #12 Skrevet 11. mai 2006 Hos oss er det slik at sønnen min er hos meg hver 17. mai. Pappa'en synes dagen er kjedelig og at det bare er mas. Derfor slipper han... I år har poden riktignok begynt på skolen og skal gå i tog i Oslo sentrum. Mulig faren kommer dit for å se, det vet jeg ikke. Jeg synes det er rart han ikke vil feire dagen med sønnen, men siden jeg synes det er hyggelig å være sammen med sønnen min, har jeg ikke laget noe bråk om det.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 11. mai 2006 #13 Skrevet 11. mai 2006 Hei, jeg er stemor til en jente på 3år. Hun bor hos annenhver uke. Vi har henne annenhver 17 mai, så i år er det vår tur til å ha henne hos oss. Når hun blir så stor at hun begynner på skolen, så regner jeg med at vi alle er sammen med henne på skolen(både moren og oss). Den som "har" henne på 17 mai er sammen med henne på kvelden og det er der hun sover..
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2006 #14 Skrevet 11. mai 2006 Jeg har barna hver 17.mai. Faren bor 5 timer unna, og vil ikke bruke ferie for å ha barna den dagen. Helt iorden for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå