Gå til innhold

Vanskelig eks spolerer feriene mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært skilt i noen år nå, og hver gang jeg skal på ferie med barnet, kommer eksen inn i bildet og ødelegger. Nå har han tatt passet til barnet vårt og nekter å gi det tilbake. Bare fordi han vet jeg er invitert til Spania på torsdag til en venninne. Jeg er helt rådvill, har ikke råd å få et nødpass til henne. Har han lov til dette? Er det noe jeg kan gjøre for å få det tilbake, eller må jeg avbestille en gang til?

Jeg har den daglige omsorgen for barnet, men vi har delt foreldrerett.

Fortvilet mamma

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilket flyselskap skal dere benytte?

Siden Spania er en del av schengen, trenger du strengt talt ikke pass for å komme deg dit, med mindre flyselskapet forlanger det. For det er ingen passkontroll å gå gjennom. Men pass fungerer som legitimasjon. Men vil tro du og kan ha med en fødselsatest for å bekrefte at hun er din datter.

Jeg tror ikke at han har lov til å holde passet hennes tilbake. Slikt kan bare gjøres hvis det er fare for at den andre parten vil stikke av med barnet, men skulle det vært fare, hadde du neppe hatt hovedomsorgen. Kan kanskje finne ut av det, hvis jeg har tid...

Skrevet

Jeg hadde tatt kontakt med politiet for å høre om de kan hjelpe til i denne saken. Klart eks`n ikke har lov til å holde tilbake passet. Eller ta kontakt med et slikt familievern kontor for å høre om de kan hjelpe.

Gjest marie-s
Skrevet

Vi måtte gjennom flere passkontroller når vi skulle til Spania i julen, så du må nok ha pass ja. Ring i morgen den dag og snakk med familievernskontoret, eventuelt be om å kunne få et slags hastemøte slik at han skjønner han ikke kan holde igjen passet på den måten. Og det er sant det som noen sier her nede, kun om det er fare for at du ikke kommer tilbake med barnet kan han nekte å gi deg barnets pass.

Skrevet

Takk for svar, jenter :)

I fjor når vi skulle reise, lagde han sånt spetakkel og kom med trusler slik at barnet ble så nedpsyket at vi fant det best å være hjemme. Har kontakt med politiet, da han har besøksforbud. Og i fjor sa politiet at det var bare å kontakte dem, så skulle de sørge for at vi kommer oss avgårde. Men jeg tenkte kanskje å klare å reise på ferie med barnet uten at politiet må inn i bildet. Hadde vært best for både meg og barnet.

Fortvilet mamma

Skrevet

Da tar du kontakt med politiet, så skal du se de klarer å få dere av gårde... Enig i at det er greit å holde politi utenfor, men må man så må man.

Håper det ordner seg.

Skrevet

Det var rart. Jeg jobber opp mot dette til dagen, og har ikke hørt om det. Men vet at ved spesielle tilfeller kan det kreves passkontroll i kortere eller lengre perioder, mulig det kan ha vært noe slikt? Hvor i Spania var dette?

Skrevet

Støtter meg til de andre her jeg, og for gudsskyld: Ikke la han ødelegge ferien for dere da!

Da ser jo barnet hvilken makt faren har over dere.. Triste greier. Vis barnet ditt at du er der for han og vil at dere skal ha det bra :)

Jeg hadde ikke funnet meg i det!

Gjest marie-s
Skrevet

Vel for det første måtte vi ha pass bare for å få sjekket inn og få bilettene, så måtte vi vise passene igjen når vi kom til Spania (Alicante). Ellers er det greit å ha med som legitimasjon også da noen steder i utlandet ikke aksepterer annet fra turister.

Skrevet

Ok. Vet noen flyselskaper krever pass, bla KLM og Ryanair. Må sjekke opp i dette med Spania, greit å vite i jobb. Takk :)

Skrevet

Eksen til ene tanta mi han brukte mye tid de første årene etter bruddet til å ødelegge ferier og sånt. En gang greide han å avbestille flybillettene til hun og barnet nordover rett før jul. All familie sørpå skulle nordover i julen angående en familiebegivenhet. De skulle fly med samme fly som flere andre familiemedlemer rett før julaften, men fikk vite på fornebu at billettene var blitt avbestilt. Flyene nordover de siste par dagene er jo fulle så barnet hadde jo blitt helt fra seg. Trodde jula ble helt spolert, alt av gaver var jo sent nordover og resten av familien reiste nå i fra dem og de hadde jo ikke ordnet noe til jul. Det hadde vært så ille på flyplassen at flyselskapet skjønte at de måtte at ansvar når de hadde latt andre avbestille og ordnet plass oppover med et annet fly.

Skrevet

Å fy flate så sinna jeg blir på sånne ekser. De ødelegger jo for sine egne barn. Godt at flyselskapet ordnet opp for de, skulle bare mangle. Må ha vært en fortvilet situasjon. Håper denne eksen har roet seg, og at min gjør det samme med tiden, selv om det her ser dårlig ut.

Skrevet

Hei,

Du har fått en del råd, og de bør du følge. Ta kontakt med politiet i dag og be dem hente passet. Han har ikke lov til å holde tilbake passet til deres datter.

Siden han har besøksforbud regner jeg med at det har vært historie her med mishandling/trusler. Ikke la ham fortsette dette, for det er jo det han gjør. Ikke la ham ta styring over livet til deg og datteren. Det er viktig at du selv sier STOPP! Vis at du ikke lar deg styre. Tro meg, jeg vet det er vanskelig, men det er eneste måten.

Ønsker dere en god reise :)

Skrevet

Har du fått sjekket noe i dag tidlig?? Tenkt fælt ¨på dere, og han teite kontrollsyke eksen din :(

Skrevet

Takk, så skjønn du er. Det var koselig å høre. Ja, har jobbet med saken i hele dag. Har vært i kontakt med både politi og politijurist, flyselskap, passkontor osv.. Så nå håper vi det blir en orden på det. Men fortsatt lever vi litt i uvisse. Men må bare si at jeg har fått utrolig støtte alle steder. Også her inne og det varmer virkelig. Tusen takk!!

Skrevet

Skulle bare mangle :)

Så fint at du meldte fra her inne igjen. Vi engasjerer oss lett :)

Krysser fingrene for at dere får komme dere avgårde!

Skrevet

ser du har fått mange gode råd og la for guds skyld politiet hjelpe deg, for da skjønner han kanskje alvor.

Selv brukte jeg min mor til å snakke med eksen om pass, for han hadde nok også ødelagt om han kunne, men så vil han så gjerne holde masken overfor andre i familien, så der kom han i et dilemma og var grei med at vi fikk ordnet pass. Dessverre hører det kanskje ut som din eks ikke gidder å prøve å holde masken overfor noen, så da syns jeg politi og familiverns kontoret er rette steden.

lykke til og håper det ordner seg, fortell hvordan det går.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...