Gå til innhold

Selvstendig næringsdrivende og undrende ang regler...


lill81

Anbefalte innlegg

Jeg ble i juli 05 selvstendig næringsdrivende og venter barn nå i august... Hvilke regler gjelder her? Er det samme som vanlig ansatt, 80% i 12 mnd eller 100% i 10 mnd? Eller får man bare 65% som ved sykemelding....? Meget forvirrende.. Og man mottar vel heller ei engangsstønaden...? Er jo lov og håpe... :o)

 

MVH

 

Lykkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Engangsstønaden er kun for de som ikke har rett på fødselspenger.

Selvstendig næringsdrivende får 65% av inntekten hvis de ikke har ekstra forsikring, fødselspenger og sykepenger regnes ut på samme måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

selvstendig næringsdrivende er fullstendig rettsløse i norge når det kommer til permisjonspenger og sykepenger. I mitt tilfelle betaler jeg både vanlig skatt, og ekstra sykeforsikring til trygdeetaten. likevel regner de sykepenge og permisjonspengegrunnlaget fra 2002-2004. en periode mens jeg var student. dette er fordi ligningskontoret ikke sender ligningen for selvstendig næringsdrivende fra 2005 in før i oktober. dette har skapt så mye problemer for meg at jeg slutter å jobbe som selvstendig. om du lager din egen arbeidsplass og betaler skatt i norge, er du likevel lavest prioritert når det kommer til rettigheter. om du er arbeidsledig og ikke gjør noe, har du rettigheter.

Idiotland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...