Gå til innhold

Om fotoalbum, MÅTTE bare starte en ny tråd


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Her i huset har vi album der det oser familielykke av min manns gamle familie. Ble kanskje litt sjalu i begynnelsen av forholdet vårt, men HERREGUD, barna hans må da få lov til å se på bilder fra lykkeligere tider!!

 

Så smålig og slemt å gi råd om å ødelegge et slikt album. Dette MÅ du tåle, uansett hva som kan ha vært morens intensjon. Blir helt matt av folk som synes dette ikke går an. Om hun er sjalu, så hva så? La henne være det, hev hodet og unn dine stebarn å ha en fortid som du ikke er en del av.

 

Får vondt inni meg av alle som tror det bare er å sette en strek over eksen og ungenes tidligere liv og kreve at de selv skal stå i sentrum for alt.

 

TENK PÅ BARNA. TENK PÅ BARNA, og selvsagt på deg selv også, men du har ansvaret for DU er voksen og jeg blir gæern av å lese alle innlegg fra umodne og frustrete stemødre som ikke makter å sette seg inn i barnas situasjon, Bli voksne da, mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

P.s. Ja, jeg fikk med meg at mannen din ble sur av dette. Be ham også om å bli voksen!

 

Om de ikke var lykkelige på bildene, så er det kanskje ok minner for barna likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si at jeg er enig med deg i mye av det du sier. Men å sende et album (som det var i dette tilfellet) kun for å iritere er drøyt!!

 

Her i huset er det album fra ferier, bryllupet og barnedåpen. Jeg har gått gjennom alt av babyutsyr som står igjen, og finner ikke en eneste grunn til at jeg ikke skal kunne bruke det samme utstyret om jeg er så heldig å få noen barn sammen med min kjære. Jeg har funnet kjærestebilder fra 13 år tilbake i hjerteramme osv, osv... Og jeg gidder ikke engang å bli sjlu! Jeg vet at det er jeg som betyr noe her og nå - og det er i grunnen det som betyr noe.

 

Nå har vi levert jr, og vu har alle tre hatt en flott helg med hagearbeid og mye kkos. Vi har grillet, jobbet litt og vært på fisketur. Og jeg håper vi snart får barn vi slipper å lever fra oss også:-)

 

Beste rådet til stemødre- og fedre er å ikke gidde å være sjalu! Da er mye av jobben gjort tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sliter med den andre veien vi. Siden mor er paranoid, så krever hun at vi ødelegger alle bilder vi har av henne. Hun tror vi viser dem rundt til alle og ler av henne.

 

De er i barnas album, sammen med onkler, tanter, mine foreldre og min familie. Pluss bursdagsbilder fra hvert år, og noen fra sommerferier. Og i disse albumene er det bilder av alle mulige konstellasjoner. Meg, mamma og pappa. Min kjære, barnas mor, og barna. Barna og deres mor. Barna og deres far. Mor og far. Min kjøre og meg. Og min kjære og meg og barna..... Ikke noen av meg og biomor, men det er heller ikke naturlig her hos oss :-)

 

Men biomor får helt panikk av at vi har bilder av henne.

 

Syns det er trist. Barna liker jo å titte i de, og å vise mamma frem til venner her hos oss. Det blir en måte for dem å binde 2 verdner sammen på. Det å kunne ta med mamma i livene dems her....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok blitt litt irritert over å ha fått slengt over et album av gode familieminner til oss, ja....hvorfor kunne hun ikke beholdt den hos seg? Barna får jo likevel sett i den der....

 

Forøvrig er det bare å heve seg over slikt....jeg måtte selv holde ut med bryllupsbildet av min kjære på rommet til min manns barn i flere år...Synes bare det var komisk, jeg...Irriterte meg litt i begynnelsen, men brydde meg ikke etterhvert...Men, nå skal sant sies; jeg er ikke lei meg for at barnet omsider fant ut at det ikke skulle henge på veggen lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til HI.

Jeg la merke til at du sa at "barna hans må da få lov til å se på bilder fra lykkeligere tider!!" Hva mente du med det egentlig? Lykkeligere??

 

For ikke å si "Får vondt inni meg av alle som tror det bare er å sette en strek over eksen og ungenes tidligere liv og kreve at de selv skal stå i sentrum for alt."

Eh det skjønte jeg heller ikke, de selv??? Hva mener du med det?

 

DU er voksen og jeg blir gæern av å lese alle innlegg fra umodne og frustrete stemødre som ikke makter å sette seg inn i barnas situasjon, Bli voksne da, mennesker!

Barnas situasjon? Trodde det var eksens situasjon som var grunnlaget for dette. Og barnas? ER det slik at barna skal føle fortiden som det beste i deres liv?? Det er jo eksen som påvirker barna i dette. Våkn opp!

Og jeg er så lei av de som sier alt for "bana" dette er slett ikke alt for barna.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Drit i bildene

Lag nye bilder

Fortiden betyr ikke noe, annet enn at barna skal få ha noen minner fra sin egen småbarnstid

 

Det viktige for meg, er tiden nå, og mine egne barns småbarnstid

Klistrer og limer og lager flotte album, til glede for oss alle!!

 

De gamle albumene rører jeg ikke, men om stebarna blar i dem, så driter jeg vel i det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei aroma,

Litt unyansert av meg å bruke uttrykket lykkeligere tider, det vet jeg jo strengt tatt ikke noe om, men det er ikke helt uvanlig at barna synes det er trist at mor og far ikke er sammen og at de tenker på tiden da de var "hel familie" som en fin tid selvom det kanskje ikke var det.

 

Å ha bilder av sine biologiske foreldre sammen synes jeg nesten er en menneskerett, dersom slike bilder finnes. Det bør i alle fall ikke være slik at sånne bilder ødelegges eller gjemmes bort fordi den ene partens nye kjæreste ikke tåler å se dem!!

 

At du ikke skjønte setningen om at jeg får vondt inni meg av alle som ikke setter seg inn i stebarnas situasjon skjønner jeg ikke - men tar det til etterretning: I klartekst betyr dette at jeg synes det virker som om mange stemødre (og kanskje også fedre) setter seg selv og sine følelser i sentrum, hele tiden, gjerne på bekostning av hensynet til stebarna. Dette forumet koker jo over av frustrerte stemødre som ikke ser lengre enn til sin egen navle!!!

 

Jeg kjenner heller ikke den personen som skrev om fotoalbum opprinnelig, og kjenner jo generelt ikke enkeltskjebnene til folk her inne. Mange barn får det garantert bedre i nye forhold, men det er neppe til det bedre dersom stemor- eventuelt også far - kjemper mot barnas mor som om hun skulle være en heks eller et udyr fra en annen og truende verden.

 

Hilsen HI

stemor, "vanlig" mor og mor som sender ungene til en anne stemor...

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som overhodet tenker på at det for mange barn kanskje ikke er spesielt nødvendig å måtte se på bilder av foreldrene sammen? Det kan være mange grunner til at foreldre splittes, og i mange familier er den største grunnen krangling, krangling og atter krangling. Mange kan ha direkte dårlige minner av den tiden foreldrene var sammen. Kanskje de nå bor sammen med en ny ste-mor eller ste-far, og at det fungerer kjempebra. De har på en måte to nye familier, og er vant med å se moren sammen med ste-faren og faren sammen med ste-moren, både på bilder og i dagliglivet generelt. Og kanskje de har hatt det slik i mange mange år. Er barna fornøyd med det er det slettes ikke sant at det beste for alle barn er at de MÅ på død og liv ha bilder av foreldrene SAMMEN. Eller at de MÅ se på bilder av moren sin hjemme hos faren i et album. Eller at de blir kjempelei seg om de ikke finner et bilde av faren sin hjemme hos moren. Barna er blitt fortalt og de VET at foreldrene ikke er glade i hverandre lenger. Etter hvert slår de seg til ro med det, og lever livet videre. Det er vi voksne (stemødre eller biomødre) som absolutt skal kline bilder på veggene av familiekonstellasjoner som ikke lenger eksisterer, og som kanskje ikke lenger eksisterer i det tatt i hodene til barna.

Jeg vil presisere at dette selvfølgelig ikke gjelder overalt, men jeg tror at det i mange tilfeller dreier seg om "behovet" biomødre har for å fortsatt befinne seg i eks'ens album Og at det i MANGE tilfeller ikke nødvendigvis er til barnets beste at det befinner seg bilder av "gamlefamilien". Eller at det i det hele tatt spiller noen rolle for barna.

 

Jeg har faktisk kun et bilde fra konfirmasjonen min der jeg er tatt bilde sammen med begge forledrene mine. Og jeg har aldri sjenket det en tanke at jeg skulle ønske det var flere, eller at foreldrene mine må henge det opp på veggen eller i et fotoalbum, for MIN skyld.

 

Og til hovedinnlegger: Ønsker ikke faren til barna (som tråden "fotoalbum" startet med) å ha bilder av sin EKS i sitt fotoalbum så må vel det være HANS sak, og bør ikke beskyldes for å være umoden eller BARNSLIG for det. For alt vi vet kan det være usedvanlig mange årsaker.

 

Fungerer det i nye familier og barna har det bra så MÅ man vel ikke dvele ved fortiden og "mimre" tilbake til den tiden som kanskje ikke var så bra. For det er MANGE barn som er glade for at mamma og pappa ikke bor sammen noe mer!!! Og bildene i albumet er der da fordi???

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...