Gå til innhold

Forebygge? Eller bare leve som vanlig?


mensana

Anbefalte innlegg

Jeg er 11 uker på vei med mitt tredje barn. Har hatt veldig bekkenløsning med de to første barna som nå er 6 og 8 år. Jeg hadde ingen bekkenløsningsplager i hverdagen nå før jeg ble gravid igjen. Har trent rimelig mye, jogget/syklet (racer) ca 5 ganger i uken. Er i ok fysisk form og nå som jeg har begynt å få kontroll på kvalmen, kjenner jeg at jeg bobler over av treningslyst!

 

Siste uken har jeg imidlertid kjent stikninker i bekkenet igjen. - og jeg blir sliten og støl av trening. Etter å ha verket i bekkenet etter en joggetur forrige uke, har jeg lagt jogging på hylla og erstattet den med sykling. Men jeg er usikker på om sykling gir noe vesentlig mindre belastning på bekkenet enn løping? Er ganske hardt å stå på raceren og trø som besatt opp bratte bakker.. og bratte bakker er det mange av her på vestlandet..

 

Hvordan skal jeg komme meg gjennom svangerskapet med minst mulig bekkensmerter? La være å bevege meg? Kan man forebygge b.l eller er det sånn at om jeg er "dømt" til å få det, så får jeg det uansett hva jeg gjør/ikke gjør i forkant?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel delte meninger om dette, men det sier jo at hvis man først har hatt bekkenløsning så er muligheten større for at man får det i senere svangerskap. Min fysioterapeut sa det var viktig å komme i gang med behandling, trening og forebyggende tiltak så raskt som mulig. Ta kontakt med legen din og få rekvisisjon for fysioterapi. Min fysio. sier at sykling går bra for noen, mens for andre forverrer dette bekkenløsningen. Setet på sykkelen er viktig, og det å stå å sykle er jo svært belastende for bekkenet. Hvis du bare presser på og belaster bekkenet uten hensyn til symptomene du kjenner, så vil jeg nok tro at du har større sjanser for å få bekkenløsning. Jeg hadde som deg få symptomer til BL tidlig i svangerskapet (uke 12-13), og jeg tok ikke hensyn til det. Etter hvert ble det bare verre og verre, og i uke 21 ble jeg sykemeldt og hadde gangvansker. Startet behandling hos fysio. + trening og fulgte råd/veildening, og jeg er ikke blitt noe særlig verre. Er i uke 29 nå, og kjenner jo at smertene kommer fortere enn tidligere. Men jeg tror for min del at det har vært helt avgjørende at jeg fikk fysio. oppfølging, sykemelding og tar signalene fra kroppen på alvor. Ta godt vare på deg selv, og ta hensyn til hva kroppen din forteller deg! Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil anbefale vann aerobic. jeg var sterkt plaget md bekkenløsning i 1. svangerskap. kunne nesten ikke gjøre noen ting. begynnte tidlig i svangerskapet i uke 5.

etter fødsel da baby var 7 uker begynnte jeg å trene i vann hos en kjempeflink instruktør som har fokus på å styrke den dype bekken- og ryggmuskulaturen. jeg hadde trent hos henne en gang i uken i nesten 2 år da jeg ble gravid for andre gang. denne gangen har jeg vært HELT frisk. er nå i uke 37 og de eneste plagene jeg har hatt er for en uke siden da jeg løftet på 50 liter sekker med hagejord (ikke lurt) da fikk jeg vondt! men ellers har jeg vært god i bekkenet denne gangen. kan jo være tilfeldig, men jeg tror det er treningen som gjør det. jeg går der ennå og kommer til å fortsette fram til termin.

det som er negativt med andre treningsformer i forhold til vanntrening er at de belaster leddene i tilegg til musklene. det har ikke bekkenleddene til de som har bekkensmerter godt av. når en trener i vann er det kun musklene og senene som får trent og stabiliset seg og blir sterkere. veldig lurt å trene i vann med andre ord, men sørg for å gå i et godt og varmt basseng (32-24grader) da slapper bekkenet bedre av. lykke til!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på bassengtrening på Oslo Trimsenter, ligger i Munchsgate 7 og det fikk jeg henvist av fastlegen min da jeg også fikk bekkenløsning veldig tidlig. Jeg merker god fremgang og anbefaler det på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...