Gå til innhold

Seksjonering av fellesområder


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi vurderer å seksjonere ut fellesområdene til lelighetene i sameiet. Er det noen som har vært borti dette før? Jeg blir svimmel bare jeg leser om dette på kommunens hjememsider. Virker såååå tungvint. Phu...

Noen som haren enkel fremgangsmåte/forklaring og formening om hva dette vil koste i avgifter og dokumenter?

 

Påforhpnd takk for hjelpen :)

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Seksjonering koster, det...

Det må sendes begjæring om oppdeling i eierseksjoner til kommunen (skjema får du på servicetorget e.l. hos kommunen). Tjenesten koster minimum 3, maksimum 5 ganger (dersom det må holdes befaring) rettsgebyret (p.t. 860,-). Altså 2580,- til 4300,-

 

Saksbehandlingstiden varierer avhengig av hvilken kommune du bor i.

 

Merk betingelsene i Eierseksjonslovens §6 - det kan ikke foretas seksjonering av areal som iflg vedtak med hjemmel i Plan- og bygningsloven skal tjene til fellesareal for alle bruksenhetene.

 

Det vil for eksempel si at lekeplass som inngikk i byggesøknaden da sameiet ble bygget, ikke kan deles opp og seksjoneres til de ulike enhetene.

 

Dersom dere kontakter kommunen har saksbehandler plikt (jf. Forvaltningslovens § 11) til å veilede dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...