Gå til innhold

Hvorfor ha to navn?


♥Dumle♥ har tre søte små♥

Anbefalte innlegg

Eg sjøl har to navn og syns det er noe dritt

 

Jenta mi har fått ett fornavn,siden det siste blir kutta ut i det daglige.

 

Ser også mange som bare skriver navn nr 2 som en bokstav..

 

Satser derfor på et enkelt navn til den kommende babyen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg har selv 2 navn og føler jeg mitt navn skiller seg ut blandt alle de andre som heter ingunn, nettopp pga navn nr 2, vil ikke skrive det her, for tror jeg er alene , vertfall nesten, om å ha det navnet! deilig at folk kjenner meg igjen ved å lese fornavna mine, siden jeg skifta etternavn da jeg gifta meg! min sønn har et fornavn og har valgt og bruke pappaen sitt navn+son (=sønn) som mellomnavn , skriver et eksempel her " erik jansson didriksen" fordi da skiller navnet hans seg ut, i fra alle andre som heter det samme, og gjerne har samme etternavnet også!!!

nå venter jeg mest sannsylig en liten pike, og hun skal få dobbelt navn, men kommer nok ikke til å ha bindestrek, slik at vi bruker bare det ene i dagligtalen, men komemr det flere pikebarn med samme navn, så har hun vertfall ett navn ekstra som skiller henne ut fra mengden!!!

derfor 2 navn!..viser det seg at det er en gutt som kommer...vil jeg nok bruke faren sitt navn + son som mellomnavn på han også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det noe dritt å ha to navn? Du velger jo selv om du vil bruke andrenavnet eller ikke?

 

Fordelene ved å ha to navn oppveier bakdelene synes nå jeg da ;-)

 

Fordeler:

*Deler man første fornavn med en annen i klassen, kan man kalles ved begge fornavn og slippe å bli kalt ved fornavn+første bokstav i etternavnet.

*Liker man ikke førstenavnet, kan man bruke andrenavnet (bedre enn å skifte navn via folkeregisteret).

*Det er litt mer "spennende" å ha to navn, navnet får mer særpreg og man deler ikke navn med noen (stort sett...).

 

Den eneste bakdelen jeg kan komme på med å ha to navn, må være det å fylle ut skjemaer der alle navn må være med. Det skjer såpass sjelden at jeg ikke helt ser problemet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det må virkelig være ille med to navn!

Skjønner ikke helt problemet jeg, det er mye som er tungt å bære, men et ekstra navn er ikke en byrde. Det er med på å gi deg litt egenart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine unger heter på papiret..

Ingrid Valentina(bruker bare valentina til daglig!)

og Kørner Mateo(kørner er etter oldefaren,bruker bare Mateo til daglig!)

 

synst det er greit med 2 navn,ingen byrde med 2 navn vertfall...neste unge vet vi ikke om får 2 navn eller 1,det får vi se etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...