Arden Skrevet 4. mai 2006 #1 Skrevet 4. mai 2006 Vi har en datter på 3,5 år. Hun har alltid krevd mye av oss hva gjelder oppmerksomhet. Det er alltid noen av oss som "ser henne". Siste tiden har hun blitt altfor tuff verbalt, skriker og hever stemmen for ingenting. Når vi får besøk får ingen låne leker og hun styrer og bestemmer hele tiden. Når vi er ensamme og leker er hun helt nydelig... men dette krav på oppmerksomhet - hva gjør vi med det?
femte mann Skrevet 7. mai 2006 #2 Skrevet 7. mai 2006 Jeg sitter ikke inne med fasit, må bare få ha sagt det, men kanskje det hadde vært en ide at hun ikke ble "sett" hele tiden. Kanskje hvis dere gir henne beskjed om at dersom du roper og hever stemmen vil jeg ikke høre på det du sier, du må snakke på en skikkelig måte så skal jeg høre på deg. Men da gjelder det å være konsekvent å ikke gi henne oppmerksomhet når hun har den negative adferden. For det er vel det hun er ute etter..... Kanskje verdt et forsøk
Gjest Skrevet 8. mai 2006 #4 Skrevet 8. mai 2006 Her er noen tips du kan prøve. Beklager om jeg virker "bedrevitende". Du har jo bedt om tips. :-) Dersom hun har et eget rom eller dere har et soverom: Når dere skal ha besøk, kan du si på forhånd at leker som hun ikke vil at gjesten/gjestene skal leke med, må dere sette bort på rommet hennes. Alt som blir igjen i stua er det lov for alle å leke med. Når leken er i gang, sier hun kanskje "Den er min!!!" Svaret på dette er "Ja den er din, men NN har den nå. Det er helt i orden. Og NN skal IKKE ta den med seg hjem." Blir din datter sur, så greit. Det får hun lov til. Ikke kritiser dét, så lenge hun ikke prøver fysisk å frata gjesten leken. Trenger hun tid for seg selv, så får hun lov til å gå på rommet sitt og være alene der. (Jeg mener FÅR LOV TIL om hun vil, ikke å sende henne på rommet). Gjesten får lov til å leke videre i stua, men ikke å følge etter din datter. Ta det med ro at din datter skriker/hever stemmen. Se det positive i at hun ikke slår eller ødelegger ting. Snakk rolig selv hvis du har noe å si henne. Angående at hun styrer og bestemmer: Om gjesten er gjevnaldrende med henne eller eldre, dreier det seg vel om at din datter PRØVER å styre og bestemme. Si til gjesten at "Du FÅR LOV til å bestemme selv hvordan du vil leke". Om gjesten da sier: "Men hun sier at jeg må...." så svarer du f.eks. "Det gjør ingen ting at hun sier det. DU bestemmer hva du vil leke, og hun FÅR LOV til å si at du MÅ ditt og datt".
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå