Gå til innhold

Nytt forhold.... Nytt barn.... Hva blir annerledes ?


saga77

Anbefalte innlegg

Er i den situasjonen at jeg har fått meg ny kjærest.

Har to barn fra tidligre forhold. Disse barna mottar jeg overgangstønad for, ekstra barnetrygd og barnebidrag for.Jeg bor IKKE sammen med min nye kjæreste av praktiske årsaker.

Nå venter vi barn sammen, i desember. Hva vil det si for meg ? Rent økonomisk ? Er det tilfelle at det vil lønne seg for meg å være alene mamma ? I så fall bør det endres noen regler !

Jeg har fast jobb, men er for tiden sykemeldt pga at jeg ikke får det til å fungere med full jobb og barn :(

 

Har noen oversikt over hva som vil lønne seg for meg ?

 

Mvh Saga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei.jeg har oxo fått ny kjærest for 3,5 år siden da vi flyttet sammen og hadde bodd sammen et år mistet jeg alt av overgangstønad og dobbel barnetrygtd og alt det ekstra vi får av å vere alenemamma. for da regner de oss som de som er gifte..jeg har to barn fra før men ingen enda m ny sambo..synes de på trygdek bør endre regler de skulle hvert gla folk flytter sammen de da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor mener du at de burde ha andre regler for deg?

Bare for at du har vært alene tidliger betyr ikke at du skal fortsette å fa penger.

Andre som bor sammen får aldrig noe extra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Jeg mente det ikke slik. Jeg mente at det er feil, om det på en måte skal *lønne* seg å være alene mamma.

Vet om et par stykker som har lurt systemet trill rundt pga dette. Helt feil da men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer jo litt ann på. Hvis du er i et ekteskapslignende forhold, vil du etter 12 mnd miste støtten son aleneforsørger for de to eldste barna. Men hvis du velger å fortsette å være aleneforsørger, må du faktisk være det. Hvis din nåværende kjæreste og far til ditt nye barn kommer til å være tilstede slik at han i praksis tar 50% av omsorgen, vil du ikke kvalifisere for støtte for det nye barnet. Vet ikke helt hvordan det da vil påvirke rettighetene dine i forhold til de eldste. Men vil tro at du i ytterste konsekvens kan bli fratta all støtte, og i værste fall måtte tilbakebetale penger du alt har fått.

 

Men hvis jeg skjønner deg riktig, jobber du normalt. Da er det kanskje ikke mye overgangsstønad du mottar? Du vil jo likevel motta barnetrygd for alle barne og retten din til barnebidrag for de eldste påvirkes ikke an hvorvidt du er samboer/gift el ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...