Gå til innhold

Ang ferie med barn/stebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger man å reise så langt og bruke så mye penger på ferie, da? Jeg blir liksom ikke klok på alle dere som MÅ reise bort i ferien.

Er man dårligere foreldre dersom man ikke reiser bort på ferie?

Kan man ikke pakke mat og drikke og reise på "utflukt"? De fleste byer/steder, har severdigheter man kan utforske. Man kan reise på stranden (selv om det ikke er sol, man kan gjøre masse morsomt der allikevel), ta en biltur som ikke er så lang. Avtale å treffe noen andre som har barn, spleise på litt grillmat og vips har man en hyggelig dag alle sammen. Lekeparker (de finnes fremdeles). Svømmehaller (koster ikke allverdens).

Vet flere som bare MÅ "belønne" seg selv med en sydentur eller lignende i løpet av året, og tar opp lån for å reise på ferie.. For oss er dette total galskap og overhode ikke aktuelt. Og vi er ikke dårlige foreldre.

I høstferien pakket vi med oss mat og reiste på tur nesten hver dag, og ungene snakker om det enda (de er 4 og 10) og vi hadde med drager en dag, bøtter og spader en annen dag. Ball.. Så besøkte vi venner som bor ca 45 min unna oss, spleiset på mat og koste oss hos dem hele dagen.

Grillet pølser på stranden med fetter og kusine. Var på museumstur og hadde spill og film dag den dagen det regnet i bøtter og spann.. etter at vi hadde gått oss en formiddagstur i regnet.

Alt handler om å gjøre noe annet enn det man pleier, og skape litt hygge i det miljøet man til daglig ikke har mulighet til å utforske på samme måten.

Er ikke dette også ferie, da?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er helt enig med deg. Vi har ikke råd til noe sydentur nå som jeg er student. Vi skal ha lillemor(min stedatter på 3år) i 2 uker sammenhengende. Planene er å ta en tur til Kristiansand og besøke dyreparken. Ha 2 overnattinger på hotell/ hytte. Så blir vi nok hjemme resten tror jeg. I fjor tok vi mange små turer på besøk, stranda osv...

Lillemor synes det var kjempe stas hun. Det viktigste er jo at man er sammen som en familie og har det koselig..

Skrevet

Helt enig!!

Den beste ferien, er at alle er sammen og gjør noe sammen.

Kjempegøy med små turer og utflukter. Faktisk mange plasser i området rundt byen hvor vi bor, som vi ikke har vært på ennå.

I år reiser stebarna på en ukesferie til syden med bestemoren sin.

Resten av sommeren blir her hjemme, med helgeturer, og grillmiddager ute i hagen etter jobb/SFO/barnehage.

Forhåpentligvis også besøk av tanter/onkler og besteforeldre, som passer hus og barn noen uker mens mor og far er på jobb.

Skrevet

Så klart er dette også ferie!! Jeg fikk vel ikke de enorme ferieopplevelsene selv når jeg var barn, men en tur til besteforeldrene mine var det alltid mulighet til. ellers var det slåttonn, lek og moro, fisketurer, sykkelturer osv...

Vi er nok i den heldige situasjonen at vi kan reise på ferie omtrent hvor vi vil, men fikk oss en tankevekker når podens beste minne fra sist ferie var at i la oss samtidig (les: han fikk være leeeenge oppe) alle sammen! Og med matpakke med masse godt i - og en tur i et basseng.

Hygge, godt humør og å gjøre ndre ting er den beste ferien. Om man er hjemme eller borte trenger ikke å ha så mye å si:-)

Skrevet

Jeg må bare bøye meg i støvet for innleggene her. Dere er jo fantastisk som finner på så mye uten å lage noe "nummer" av det.

Man trenger ikke dra til Kina for å slappe av å ha det "gøy"

det meste og beste i livet er også gratis.

Skrevet

Jeg er absolutt enig med HI.

Problemet her er at vi voksne i hjemmet syns det er stas å reise. Generelt sett. Og frem til nå så går det greit. Jeg elsker å komme til andre steder, nye atmosfærer i ulike land. Og jeg tror også at dette kan være positivt for barn.

MEN, det er IKKE nødvendig med sydenferier hvert år. Og det er IKKE nødvendig med dyre ferier.

Vi liker det å reise. Sove borte, og det å føle at en har kommet hjem. Hytteturer passer vårt budsjett nå. Hytte på fjellet i sommer eller no.....

Problemet er også at barnas farmor bor i Tyrkia. Og det er klart jentene syns det er stas å besøke farmor...... :-)

Så vi må nok regne med turer til Tyrkia i ny og ne..... Men vi kan jo bo hos dem da.

Skrevet

Godt at det er flere her som tenker som meg! Og som Lallamalla sa, det er ikke alltid de store tingene ungene husker.. :-)

Ellers så mener jeg ikke at man IKKE skal reise utenlands på ferie, for all del, det må da være opp til hver enkelt. Men jeg har reagert på at noen sier at de har råd til at de kan dra med felles barn, men ikke med stebarn etc.. Sånn liker ikke jeg å tenke.

Så for all del - reis dit dere vil - og Jalla, det er jo ingen tvil om at dere skal besøke barnas farmor, det er jo veldig spesielt. Hytteturer blir det jo for oss også, da svigers har hytte..

Vel - da vet jeg i allefall at det er mange barn som kommer til å ha innholdsrike ferier i år - ute eller hjemme..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...