Gå til innhold

Hvorfor vil dere gifte dere?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har nå snakket om å skulle gifte oss, etter å ha vært samboere i fire år. Saken er vel den at jeg ikke helt ser fordelene med det å være gift. Kjærligheten blir jo ikke værken større eller mindre av den grunn. Så har jeg hørt at når man har barn ilag og bare er samboere så får moren automatisk foreldreansvaret, mens når man er gift har faren rett på delt foreldreansvar. Dette er for meg viktigere enn all verdens økonomi! Har jo i tilfelle et eventuelt senere brudd lyst at ungene skal bo fast hos meg og være annenhver helg hos far. Synes man må tenke litt igjennom sånne ting også, det er jo en realitet at 49% av inngåtte ekteskap ender i skilsmisse! Hvordan tenker dere andre i forhold til dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil gifte meg fordi vi elsker hverandre. Foreldrene mine er fremdeles samboere og de har veldig få rettigheter økonomisk om den ene dør. Siden vi har all vår økonomi felles synes jeg det er viktig at vi sikrer oss på denne måten i tillegg. Så det har jo to komponenter...

 

Når det gjelder barn, så er både typen og jeg slik at vi ville satt barna først. jeg ville aldri ha flyttet fra stedet og det ville nok ikke han heller. (og om han så hadde gjort ville nok svigers ha gjort ham arveløs...) Vi er liksom ikke typene til å krangle. Den eneste grunnen til det skulle bli slutt slik jeg ser det, er at kjærligheten dør ut og/eller en finner en annen. Jeg tror det skal ekstremt mye til for at jeg skulle ta sjansen på å miste juvelen min. vennskap er enda viktigere enn forelskelse i lengden..

Skrevet

Så lenge foreldrene bor i lag (selv om de ikke er gift), har foreldrene felles foreldreansvar for felles barn jfr barneloven § 35 2. ledd. Så jeg ser ikke helt at det er et argument for ikke å gifte seg...

Skrevet

Hva er viktigere sa du??? At faren ikke skal ha den samme retten som deg til å være med barna om dere skiller lag?

Hvis du allerede har tenkt på det nå, tror jeg ikke du er klar for å gifte deg!

Vet han det tro, at en av grunnene til at du ikke vil gifte deg med ham, er at da får han lik rett på barna som deg, dersom dere skulle gå fra hverandre?

Dersom dette var grunn til at min sambo ikke ville giftet seg med meg, må jeg si jeg hadde blitt rimelig skuffa...

Skrevet

Selv om vi er samboere med felles barn...skrev vi under på at begge har delt foreldreansvar. Gjorde ikke dere???

 

Far begynner å få rimelig mange rettigheter når det gjelder dette med barn pga alle feil som har blitt gjort oppigjennom årene....Tror ikke du skal satse på at du får ungen mer enn han...

 

Er enig med anonym over...Du kan umulig være klar for å gifte deg.

Skrevet

Jeg gifter meg (bla) av motsatt grunn enn det du nevner hovedinnlegger. Jeg vil heller at barna våre skal ha det mest mulig trygt og jeg tror de har det tryggere hvis vi er gift enn om vi "bare" er samboere.

Skrevet

Ærlig talt, var faktisk ute etter seriøse tilbakemeldinger og ikke skittslenging. Anser meg selv for å være godt voksen og tenker godt igjennom ting før jeg gir meg ut på noe nytt! På den måten slipper jeg å sitte å sippe og synes synd på meg selv når noe ikke går min vei!! Er jo nok av de som sier i ettertid at jeg skulle tenkt på ditt og tenkt på datt. Det gidder jeg ikke. Jeg elsker vel samboeren min like mye om vi er gift eller samboere, kan ikke se for meg at det skal bli noe annerledes. Jeg har heller ikke til hensikt å stikke av med noen barn, har tenkt å bo her vi bor nå jeg. Men det er faktisk sånn at far har mer rettigheter om man er gift eller om man er sambere, men jeg ikke til hensikt å fraskrive han noe ansvar. Men det er jo tydelig at mange her ikke har tenkt i de baner i det hele tatt.

Hovedinnlegger.

Skrevet

Vi har vært sammen i 9,5 år og samboere i 8,5 år. Så vi hadde vel sikkert ikke trengt å gifte oss.

 

Men for meg/oss betyr det en ekstra trygghet i hverdagen(kansje en falsk en) Jeg velger ihvertfall å tro det. Grunnen til at vi har ventet er pga. økonomi, skole, gravid.....

Det blir ikke like lett å bryte forholdet når man er gift. (tenker jeg da)

 

Det med papirer og økonomi ser jeg på i andre rekke. Jeg gjør dette fordi jeg vil elske og leve med mannen min resten av livet. Jeg føler også at det er en trygghet for sønnen vår at vi er gift

 

Og til slutt, det å bli en familie, å ha samme navn.

Og ikke minst, en annen person har valgt å dele resten av livet sitt med meg (-:

Skrevet

Synes ikke du får drittkasting tilbake. Du får ærlige svar. Er det så ille at far får samme rettigheter som mor da???

Skrevet

Vi har visst at vi er skapt for hverandre helt siden vi møttes, og nå som vi har vært sammen et år, skal vi gifte oss. Dette gjør vi fordi vi elsker hverandre, og da tenkte vi hvorfor ikke? Vi skal uansett bli foreldre sammen til høsten. Dette hjelper også meg med tanke på trygghet. Jeg sliter psykisk, og når en er gift må man først være separert før en kan skille seg, og hvis man har barn sammen, er samtaler obligatoriske. Den sikkertheten trenger jeg for jeg har en tedens av å ikke takle press, noe forloveden min er fullt klar over, og han har jo lyst til å gjøre livet lettere for meg. Dessuten skal vi gifte oss i all hemmelighet (derfor anonym), så adrenalinet er helt på toppen nå! Tenkte vi kunne ha en seremoni med familie og venner om noen år...nå skal vi bare gifte oss fordi vi elsker hverandre mest i verden!

Skrevet

Vi skal gifte oss fordi vi synes det er hyggelig å markere enda en gang at vi har valgt hverandre og ønsker å dele livet med hverandre. Det største valget tok vi vel egentlig den gangen vi valgte å få barn sammen.

 

Hvis du er opptatt av faren for brudd, er andelen oppløste forhold enda større for samboere med barn enn gifte med barn. Regner med at dere ble bedt om å ta stilling til felles foreldreansvar eller ikke allerde på føde eller barsel. Hvis faren var der da i hvert fall. Man skal bli bedt om å ta stilling til det da. Hvordan daglig omsorg og samvær fordeles har ingen ting med hvorvidt man er gift eller ikke å gjøre. For gifte er det obligatorisk mekling om barnefordeling. Samboende kan velge å oppsøke familiekontoret for å få den samme hjelpen. Hvis ikke er alternativet å be fylkesmannnen om å vurdere (dette fordrer at begge er enige om å overlate vurderingen til fylkesmannen). Det siste alternativet er rettssak. I alle tre alternativene skal barnas beste og foreldrenes omsorgsevne være grunnlag for vurderingen, ikke om man er gift eller ikke.

 

Jeg synes det høres trist ut å skulle bruke barnefordeling ved en eventuell skilsmisse som et premiss for hvorvidt man skal gifte seg og ville nok tenkt på nytt med andre faktorer på vektskålen.

Skrevet

Vi gifter oss:

Fordi vi vil leve sammen resten av livet.

Fordi vi elsker hverandre

Fordi jeg er lei av å være den eneste i vår familie som har et annet etternavn

Fordi det blir mindre " papirarbeid" ved å gifte seg.

Fordi samboeren min har et risiko yrke og en grisk bror som står å venter på at hva han kan få ved min samboers evt bortgang. så samboeren min sier det er for å beskytte meg og sønnen vår sine interesser.

 

Godt det ikke foreligger en statestikk om hvor mange samboerpar som går i fra hverandre, de har jo ikke kommet til kirka før de går fra hverandre, men de har jo hatt tid til å lage barn hvor moren tror det er det beste for barna at de ikke ser faren sin.

 

 

Skrevet

Nei, du bør ikke gifte deg. Du bør faktisk ikke ha barn engang. Men det er tydeligvis for sent!

Skrevet

Fordi vi elsker h verandre, og ønsker å vise at vi hører sammen ved å gifte oss.

Ellers er det også av praktiske grunner; siden han er fra USA, og vi kommer til å bo parttime her og der :-)

Skrevet

Gift, samboer?

Selv har jeg vært gift i et barnløst ekteskap. Skilsmissen påløp uten problemer. Skrev under på separasjonspapirer og skilsmissepapirer, så var den saken grei.

Å ha et felles barn bør binde mer enn et ekteskap. Derfor er det ikke grunn til å gifte seg bare fordi man skal sikre barnet etc,

 

I dag har jeg sivilstatus som samboer og vi har felles etternavn og felles barn sammen. På sikt vil vi gifte oss, men da som en hyllest til forholdet og kjærligheten oss i mellom.

Ekteskap for meg er nettop en hyllest og en dobbeltbekreftelse over at vi vil jobbe for å fortsette reisen til våre gamle år..

Jeg venter på frieriet...men nyter hverdagens varme øyeblikk så lenge ;-)

Skrevet

Vi gifter oss fordi:

*det gir oss begge sterkere rettigheter og trygdeytelser som f.eks enkepensjon hvis den andre faller fra

*fordi vi elsker hverandre

*fordi vi på alle måter hører sammen rent juridisk

 

Egentlig bare det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...