Gå til innhold

Lykkehistorier?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kanskje noen av oss ganske mange som har opplevd perfekte, lette, lykkelige eller smertefri fødsler skal skrive historiene sine her? For å lette stemningen etter den grusomme historien lenger ned, tenkte jeg. Hva synes dere som er hovedbrukerne her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns du er litt kvass nå. Virker som du misliker at den historien ble lagt inn. Regner med at du mener intensity sin. Poenget hennes var vel at man må kreve sin rett, ikke å skremme dere. Men å gi dere tro på at dere må stå på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nei, det var ikke meningen å være kvass! Bare et helt oppriktig spørsmål om noen historier om gode fødsler kunne hjelpe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ærlig talt ikke det er lykkehistorier vi trenger her.

Ihvertfall ikke for mitt vedkommende. Men her er det kanskje forskjell på de som har fødselsangst uten å ha født før, og de som sliter med vonde minner etter forrige fødsel. Jeg kommer i den siste gruppen. Selvsagt kan jeg lese lykkehistorier og prøve å glede meg på andres vegne over at de har hatt en fin fødsel, men ærlig talt, jeg føler ikke det er det som skal til for at jeg skal bli tryggere før neste fødsel. Det understreker bare at min egen fødsel faktisk ikke var en lykkehistorie. Dette høres kanskje brutalt ut, men for mitt vedkommende er det faktisk bedre å lese om noen som har hatt det værre enn seg selv. Kall meg egoist, men sånn er det bare.

 

Ut i fra statistikk jeg har sett oppstår det komplikasjoner i litt mer enn 10% av alle fødsler slik at enden på visa blir operativ forløsning (tang/vakum/snitt). Når dette skjer med 1 av 10 som føder synes ihvertfall ikke jeg at det er så utrolig skjeldent.

 

Vi kan selvsagt lese lykkehistorier og bli unødvendig livredd om vi havner opp i en litt komplisert fødsel fordi vi ikke aner noe som helst om hva som egentlig skjer. Eller vi kan prøve å sette oss inn i hva som faktisk kan skje under en fødsel, også når det gjelder komplikasjoner. Når galt skjer går ting veldig raskt og det er liten tid for jordmor/lege til å forklare noe særlig. Da er det en fordel å ha litt kunnskap om hva som faktisk skjer for at en ikke skal føle seg enda mer hjelpeløs.

 

Jeg er overbevist om at "skrekkhistorier" jeg hadde lest før min første fødsel i ett tilfelle ihvertfall hjalp i forhold til å vite hvor jeg hadde grunn til å stå på krava slik at fødselen ikke ble en enda værre opplevelse enn nødvendig. Samtidig var det litt for mye jeg ikke viste noe om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg ( som har hatt en fæl fødsel) Jeg leste og leste om fødsler og trodde jeg hadde ganske god greie på hva som skulle skje under fødselen. Det ble ikke som jeg hadde trodd i det hele tatt. Så det hadde vært greit å lest om forskjellige erfaringer på forhånd.

 

Nå det er sagt så grudde jeg meg noe helt forferdelig til neste fødsel. (begynte nesten å gråte bare jeg tenkte på at jenta mi skulle ut en gang.) Men denne fødselen var faktisk en drømmefødsel, jeg hadde full kontroll fordi jeg forlangte å gå inn på fødestuen med en gang slik at jeg fikk lystgass. Dette var det eneste smertestillende jeg fikk. Jeg konsentrerte meg veldig på å puste i denne ( og telte hver "innpust") Bare de siste 2-3 riene var så vonde at jeg måtte stønne litt i slutten av dem ( jeg er ikke en av de heroiske som ikke lager lyd, bare så det er sagt, de var bare ikke så vonde) Så gikk vannet og pressriene kom. Dette var jo ikke behagelig, men de varte bare i 15 minutter.

 

Så jeg vil bare si til alle 2. gangsfødende med en dårlig erfaring, at det er mulig at den neste fødselen går bedre. Nå har dere jo erfaringer fra forige fødsel som dere kan gjøre dere nytte av.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig er det vel ikke folk med lykkelige solskinnsfødseler du møter her inne!! Det er folk som har hatt det traumatisk og trenger støtte og råd for å komme seg videre. Jeg har ikke noen lykkehistorie å bidra med vaffal.

Men om du vil lese solskinnshistorier, gå inn på hjemmefødsel-gode erfaringer. Der finner du mange fine historier skrevet av sterke damer som også har født uten jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...