Gå til innhold

Har jeg rett til noe av hans formue etter 5 år sammen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært samboere i 5 år,har et barn sammen. Han hadde hus når vi ble sammen,etterpå har vi tatt opp div.lån på bil der jag har tatt opp x-antall 1000 mer enn han. Har alltid betalt "husleie" og ellers betalt hver eneste barnehage-regning. Er det noe lov som sier at jeg har rett på noe ettersom jeg også har bidratt til å betale ned lån på huset?

Vi planlegger 50% omsorg hver,har jeg da rett på økonomiske ytelser ettersom han tjener 150-200000 mer enne meg i året?

Helt blank på dette jag

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter seg at det man tar inn i forholdet tar man og med seg ut. Vil tro du har rett på noe om du har bidratt på huset, men ikke vær for sikker på det.

Når han tjener mer en deg kan du søke om barnebidrag. Meg og eks har 50/50. Han har måttet betale barnebidrag til meg, pga inntektsforskjell.

Gjest marie-s
Skrevet

Snakk med en advokat først av alt!! Jeg vet ikke hvordan det er med samboerskap, men når folk har vært gift skal ting som at den som f.eks. har vært hjemme med barn skal ha godtgjørelse for dette, samt at det på meg hørest helt horribelt ut at du har betalt husleie til han i 5 år. Har dere noen skriftlig avtale på noe? Og hvor gammelt er barnet? Om du godtar 50-50 i steden for f.eks 40-60 så mister du rettigheter i forhold til trygdekontoret. Hvor mye han skal betale i bidrag kan du finne ut av bidragskalkulatoren på trygdekontoret sine sider. Så snakk med en advokat og med trygdekontoret.

Lykke til

Skrevet

Hvis dere hadde samboerkontrakt så skal du ha rett på noe av huset ja. Har dere ikke kontrakt så er huset og pengene hans. Du arver ikke han om han dør heller, det gjør barnet deres. Du vil stå på bar bakke om dere går fra hverandre siden huset står på han.

Det skal derfor lønne seg for begge å være gift. Snakk med trygdekontoret eller en advokat som kan dette til punkt og prikke. Vil tro det bare vil være gjeld du arver etter samboeren din.

Skrevet

Du får ingenting på huset/leil dersom dere ikke har skrevet noen kontrakt som sier dette.

Mange jenter som går i den fella der og lar samboeren sitte med hele lånet på seg.. De står på bar bakke ved brudd.

Det du hadde med deg inn i huset skal du ha med deg ut. Har dere kjøpt ting sammen i løpet av de 5 årene skal dette deles rettferdig.

Dersom dere eier bilen begge to, på papirene også, så må en av dere sitte med den og kjøpe den andre ut.

Velger dere en 50/50 ordning mister du masse stønad. Da har du kun krav på bidrag og en ekstra barnetrygd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...