Gå til innhold

SOLARIUM!!


supergutt *30/7-06*

Anbefalte innlegg

noen som hvet om man kan ta solarium når man er gravid?

Tok det sist gang jeg var gravid,men det er 4 år siden. da fikk

jeg beskjed av jordmor at jeg kunne ta det så lenge jeg ikke ble

for varm. Men dette kan jo ha forandret seg siden da!!

Er godt og få litt farge på kroppen,så lenge det ikke skader

guttebassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har fått beskjed om at det går helt fint å ta solarium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spurt både jordmor og lege og det er ikke noe problem å ta solarium. Strålene går ikke langt nok inn i huden for å treffe babyen, men det er sikkert lurt å ha på vifta så en ikke koker helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det lurt å ikke ligge for lenge med tanke på at man klemmer på den store blodåren i ryggen..men det har du kanskje allerede tenkt på?... Vi som har kommet 6 måneder eller lenger på vei bør ikke ligge for lenge av gangen på ryggen. Dårligere transport av surstoff til baby. Men det stopper seg selv altså. 10-15 min soling et par ganger i uka går nok bra :) Ikke så gøy å være blekblå og halvt gjennomsiktig nå når det går mot varmere tider, nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trodde dette med å ikke ligge på ryggen bare hadde med oss å gjøre. At vi evt. ikke får bra nok sirkulasjon hvis det blir for mye press, men du mener altså at det vil gå utover babyen også??? Jeg våkner hver natt av og ligger på ryggen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/den_gravide_kroppen/du_kan_sole_deg_ogs_n_r_du_er_gravid

 

Her står det alt om soling og svangerskap. En kan sole seg, men ikke overdriv. Ikke ligge helt flatt på ryggen etter 6. mnd. Men det holder å legge en liten pute eller et sammenbrettet håndkle under den ene siden av ryggen. Skulle være nok med et par cm stod det.

 

Selv kan jeg ikke ligge helt på ryggen uansett i svangerskapet. Blir kvalm av det. Men jeg har en liten pute i sengen til det formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja det var fint og få svar på. Godt og få litt farge på

kroppen for oss gravide også...

Men nå ser det ut som sommeren kommer,så da er det jo godt og kose seg ute også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke skal ligge på ryggene pga vena cava syndromet. Dvs at når babyen blir stor nok vil den kunne presse på vene cava til mor (som er en stor sentral blodåre) når man ligger i faltt ryggleie. Når blodårene våre blir klemt av vil vi kunne bli svimmel pga ogsygenmangel (blodet er jo hcva som fører oksygen rundt i kroppen). Siden det er vårt blod som også gir oksygen til barnet vil de ikke få oksygen hvis ikke vi får det. Man advarer mot dette fra seks mnd graviditet, men jeg ligger også en del på ryggen uten at jeg plages med dette ennå. Vi vil jo merke det først. Men jeg tok faktisk sol i dag og rullet jeg sammen et lite håndkle og la under den ene skinken for å ligge litt på "vipp" og det kjenntest bra ut. Bytte side på håndkle etter ti min så jeg fikk litt sol på begeg sider:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...