Gå til innhold

Meglingen gikk rett vest!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på snart 1 år. Faren hans har ikke hatt samvær siden september -05, bare korte dagsbesøk et par ganger i mnden siden desember. Han mener nå at han skal ha samvær alene hjemme hos seg, 3 timers kjøring fra der jeg og sønnen min bor.

For å gjøre en lang historie kort, så kan jeg fortelle at sønnen vår var 1 mnd gammel første gang faren begynte å kreve å ta ham med seg for å ha samvær alene 1 uke pr mnd. Gutten kom til i slutten av mai. Fra september til desember kom ikke faren til samvær, for han nektet å bo hjemme hos oss. Han kjedet seg av alle ting. Jeg har aldri nektet han å komme, og hele familien hans har hatt åpen invitasjon til å komme på besøk når de vil.

Vi hadde megling i går. Han var frekk og uhøflig gjennom alle timene. Mot meg og megleren. Han ville ikke høre på noen forslag til løsning i det hele tatt. Han ga klar beskjed om at han kun var der for å få en meglingsattest sånn at han kunne gå til sak. Ved enden av meglingen, smilte han til meg og sa at han visste at dette var dumt. Vi ble sånn halvveis enige om at han ut året, skulle komme en helg pr mnd fra torsdag til søndag. Hans krav til dette var at min samboer ikke skulle være til stede. Han sa også at han skulle tenke mer på det,og kanskje han skrev under denne avtalen, men han gikk med på det kanskje et par helger også skulle han ha med gutten alene hjem til seg. Han skal absolutt ha samvær alene, og gutten kjenner han ikke. Og jeg nekter å sende han bort sammen med en ukjent mann.

Nå har vi aldri vært et par. Faren opptrådte som donor da vi begge er homofile og jeg har kvinnelig samboer som har vært en del av dette helt fra begynnelsen. Hun er medmoren til sønnen min.

Er det noen som har erfaring fra rettssak? Hva kan utfallet bli hvis jeg nå bestemmer at jeg vil gå til sak. Jeg orker ikke mer tull!! Han har holdt på slik hele tiden. Det har gått et år siden sønnen vår ble født og dette er 5 gangen han begynner med dette tullet. Vi hadde en samværsavtale før jeg ble gravid, men den nekter han å følge. Da han gikk ut døra fra familievernkontoret sa han: Jeg skal prøve å oppføre meg fremover"... Hva betyr det da? Han oppfører seg som en trassig 4 åring. Hvordan skal jeg forholde meg til det han sier?

Jeg vil gå til sak og få en rettskraftig avgjørelse på hvordan samværet skal være. Da kan han ikke holde på slik kan han det?

Hvor gamle bør barn være før de begynner å overnatte alene hos samværsforelderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spesiell situasjon :)

Dumt han går bort fra den avtalen dere lagett under graviditeten. Har du den skriftelig? I så fall teller den til din favør dersom du likte den ordningen.

Barn kan fint overnatte en helg hos sin far fra 1 år, men da må barnet kjenne faren sin.

At han kommer på besøk til dere, og forventer at medmoren skal være ute av huset denne tida kan han vel ikke kreve? (Hadde kanskje skjønt det bedre om det var ett hannkjønn.. trussel..) Men dere har jo samme legning alle tre! Hmmm..

Hvis dette går mot en rettssak vil han aldri få mer samvær enn annenhver helg og kanskje 1 dag i uka, annenhver jul/påske og 2 uker på sommeren.. MEN barnet må være komfertabel og kjenne faren sin først. Så han blir nok pålagt en tilvenningsperiode først tror jeg.

Skjønner ikke at han gidder gå til sak. Er han misunnelig? Ville han gjerne selv hatt ett eget barn 24/7 ?

Lykke til, håper dere finner ut av det :)

Skrevet

Han bor egentlig 80 mil unna, men har et hus stående 3 timer unna. Han sier han skal ha samværet der til gutten blir stor nok til å reise så langt. Han har ikke mulighet til å komme annenhver helg fordi han jobber turnus, og jeg har prøvd å forklare han at en rettsal ikke tar all verdens hensyn til hans turnus. Jeg tviler på at han ønsker et barn 24/7, for det har han ikke tid til. Annenhver helg tror jeg heller ikke han får i og med at det er så angt å reise.

Kan det gå negativ vei for han ettersom at han valgte å flytte så langt unna når han visste at han hadde en unge på vei?

Takk for svaret:)

Skrevet

Hei igjen du :)

Avstanden betyr masse tror jeg. Mulig han kan få en helg pr mnd tors-sønd, men ikke uten tilvenning. Går det til rettssak er det viktig å presisere at barnet trenger å lære faren å kjenne først!

Hvis dere hadde en avtale før barnet ble født, og han velger å flytte så langt, da har han brent sine egne broer. Han har lagt opp til mindre samvær enn avtalt (om avtalen sa noe mer samvær), så han får ta støyten for det.

Med den avstanden får han ikke mer enn hver 3 helg i så fall tror jeg. De tenker på barnet først :)

Husk tilvenning!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...