Gå til innhold

pappa til julibabyer for mer permisjon


sunnychild

Anbefalte innlegg

Det er nå vedtattt av Stortinget at far til barn født etter 01.07.06 får 6 ukers permisjon med lønn.. Dvs først de to ukene etter fødsel med mor så 6 uker etter mors permisjon (slik jeg har forstått det) Dette uten permisjon blir tatt fra mor...Det nye er altså at fars alenepermisjon er øket fra 5 til 6 uker

 

jaja..hurra for pappaene..og vi mammaene som forhåpentligvis klarer å få...ikke fortidlig..dvs juni 06 men juli 06..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp, veldig bra at det ikke blir tatt av vår permisjon!

 

Knip igjen, jenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pappaene krav på to uker permisjon med lønn ved fødsel??? Aldri hørt før jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder visst kun for stats og kommuneansatte. Er mannen ansatt i privat bedrift så kommer det an på bedriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle pappaer har krav på to ukene i tillegg, men om de får LØNN disse to ukene er det arbeidsgiver som bestemmer. De kan altså (har krav på) å ta to uker perm selv om de da ikke får lønn. Min mann er heldig, han får dekket av arbeidsgiver selv om det er privat bedrift. Tror uansett vi hadde tatt ut denne permen uten lønn også, det er virkelig verdt det de to første ukene når babyen har kommet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

dette er nesten helt riktig, det eneste jeg vil korrigere er at det fremdeles bare er 5 uker som er forbeholdt far, den sjette uka er det valgfritt hvem som tar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at pappar har krav på to ukers permisjon etter fødsel kommer veldig an på arbeidsgiver. Denne permisjonen er dessuten uten lønn, og det er ikke alle arbeidsgivere som bevilger sånn permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betyr dette at permisjonen er utvidet til 44 eller 54 uker da..? Siden denne uka ikke skal tas fra mor? Eller er den fortsatt 43/53 med en valgfri uke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor finner dere informasjonen om at faren får en ekstra uke???

Jeg ringte til mitt trygdekonotor i dag, og fikk da følgende beskjed:

Det er forslått at fedrekvoten skal økes med en uke, men dette er ikke vedtatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ikke trygdekontoret ditt helt oppdatert, for på www.trygdeetaten.no har de (endelig) lagt ut nyheten om at fedrekvoten utvides med en uke - til totalt seks uker.

 

"Fedrekvoten utvides

 

Fedrekvoten er utvidet fra fem til seks uker.

 

Fedrekvoten for fødsels- og adopsjonspenger er utvidet med 1 uke for fødsler og omsorgsovertakelser fra og med 1. juli 2006.

 

Perioden for fødselspenger utgjør etter dette 44 uker med redusert sats og 54 uker med full sats. For adopsjonspenger blir stønadsperioden 41 og 51 uker. Redusert sats utgjør 80 prosent av full stønad."

 

http://www.trygdeetaten.no/default.asp?strTema=familie&path=fars_mrrettigheter_mrstyrket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare kopiert det som står på trygdeetatens hjemmesider, men jeg går sterkt ut i fra at er en liten skrivefeil der, og at det skal stå at perioden for fødselspenger utgjør etter dette 44 uker med full sats og 54 uker med redusert sats (og ikke 44 uker med redusert sats og 54 uker med full sats, som det jo står...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...