Gå til innhold

MATTIPS FOR GRAVIDE


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

MATTIPSENE FOR GRAVIDE

 

Norske myndigheter og professor Tore Henriksen anbefaler disse produktene:

 

KJØTT: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt, eller tartar. Spesielle anbefalinger for reinsdyrkjøtt. Se www.matportalen.no for mer informasjon.

 

Gravide bør ikke spise hvalkjøtt fordi det kan inneholde høye mengder kvikksølv. Av samme årsak bør man heller ikke spise selkjøtt fra Vestisen. Spis også oppskåret kjøttpålegg ferskest mulig. Sjekk holdbarhetsdatoen.

 

MELK OG OST: Pasteurisert melk og ost kan du trygt drikke og spise. Dette gjelder de fleste melkeproduktene i Norge. Men hold deg unna upasteurisert melk og ost. Myke og halvmyke oster, som for eksempel Brie og Camembert, og muggoster som Gorgonzola, bør spises ferskest mulig.

 

FISK OG SKALLDYR: Oppdrettsfisk er trygg uansett type og størrelse. Gravide kan også spise alle typer fisk og skalldyr bortsett fra:

 

All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over en kilo, røye over en kilo.

 

Fiskelever. Spis derfor ikke påleggene Svolværpostei og Lofotpostei.

 

Krabbeinnmat fra skallet.

 

Hai, sverdfisk, skater og fersk tunfisk. (Tunfisk på boks er derimot trygt.)

 

En del havner og fjorder er spesielt forurenset. På www.matportalen.no finner du en oppdatert liste for særskilte råd under «Kostholdsråd - fjorder og havneområder».

 

Det er ikke grunnlag for å advare gravide mot å spise sushi, men ha alltid hygienen i bakhodet.

 

ALKOHOL: Hold deg helt unna alkohol i hele svangerskapet.

 

KAFFE, TE, COLA og ENERGIDRIKKER: Begrens mengden koffein du får i deg: Ikke drikk mer enn:

 

1-2 kopper kaffe pr. dag, eller

 

3-4 kopper te pr. dag

 

Professor Tore Henriksen mener imidlertid at sukkerholdig leskedrikk og saft bare bør nytes til fest. Begrens inntaket av leskedrikker med kunstig søtstoff, helst ikke mer enn 1 liter i uken.

 

ANTI-CELLULITTKREM: Kan inneholde mye koffein. Ved bruk av slik krem bør derfor inntaket av kaffe, te og cola reduseres.

 

FRUKT OG GRØNNSAKER: Skyll alltid frukt, grønnsaker og bær. Jordbakterier kan gi alvorlige infeksjoner. Tore Henriksen mener du bør spise 5 frukt pr. dag, 1 til 2 kan erstattes med juice.

 

MÅSEEGG: Gravide bør ikke spise måseegg, da de kan være forurenset av miljøgifter.

 

SOPP: Sopp fra enkelte områder kan inneholde radioaktiv forurensing etter Tsjernobyl-ulykken. Spis derfor ikke sopp fra høyfjellsområdene i Hedmark, Oppland, Nord-Trøndelag og Nordland sør for Saltfjellet.

 

LEGEMIDLER OG HELSEKOSTPRODUKTER: Medisiner bør kun tas i samråd med helsepersonell. Vær også forsiktig med helsekostprodukter. Ofte brukes urter og nye, ukjente stoffer i produktet, og forskningen på hvordan slike stoffer påvirker fosteret, er mangelfull. Mattilsynet advarer også mot å bruke CLA-produkter.

 

TOBAKK: Hold deg helt unna alle former for tobakk i hele svangerskapet.

 

HONNING: Kan trygt spises av gravide. Men når barnet kommer: Husk at spedbarn under ett år ikke skal ha honning.

 

KALKPRODUKTET «CALABASH CHALK»: Gravide bør ikke spise dette produktet. Er tradisjonelt brukt av gravide kvinner fra Nigeria og andre vestafrikanske land for blant annet å lindre morgenkvalme. Produktet, som også har andre navn, inneholder tungmetallet bly.

 

LAKRIS OG SUKKERTØY: Mattilsynet krever at det skal fremgå av innholdsfortegnelsen når produkter inneholder lakris, og anbefaler at de med høyt blodtrykk holder seg unna dette. Mattilsynet og Nasjonalt råd for ernæring anbefaler å spise sunn og næringsrik mat når man er gravid, og anbefaler alle å redusere inntaket av sukker.

 

KONTAKT MED KATTER OG ANDRE DYR: Vær nøye på å vaske hendene etter kontakt med katter. Det samme gjelder etter kontakt med jord og sand.

 

KOSMETIKK: Har pr. i dag ikke gått ut med råd om kosmetikk og kroppspleiemidler. Men parabener er til vurdering i Vitenskapskomiteen for mattrygghet. De gjør risikovurderinger før Mattilsynet eventuelt går ut med anbefalinger.

 

MALING OG LAKK: Du kan pusse opp barnerommet, mener Tore Henriksen, men sørg for god utlufting!

 

Forsiktig med lakris

 

Høyt inntak av lakris kan føre til økt blodtrykk og opphopning av vann i kroppen. Dette er samtidig to viktige symptomer på svangerskapsforgiftning.

 

- Hvis jeg var gravid så ville jeg ikke hivd innpå sukkertøy som inneholder lakris, sier professor Jan Alexander ved Folkehelseinstituttet.

 

Det er dokumentert at lakris i større mengder fører til økt risiko for ødem og høyt blodtrykk.

 

- Det har også vært spekulert på om inntak av lakris kan føre til økt risiko for svangerskapsforgiftning, sier Alexander.

 

Han understreker at det foreløpig ikke finnes bevis for dette.

 

- Men uansett er både høyt blodtrykk og ødem lite gunstig for gravide.

 

Professoren mener spesielt de som har fått «dilla» på lakris, og de som vet det er i risikogruppen for svangerskapsforgiftning bør være forsiktige.

 

- Jeg ville ikke spist en og to poser lakris om dagen. Men jeg vil ikke tro at noen biter nå og da har noen betydning, sier Alexander.

 

- Samtidig er det veldig individuelt hvor mye som skal til. Jeg har sett folk få ødem etter en pose lakris, sier Alexander.

 

Tre myter

 

1. Jeg bør ikke bevege noe særlig på meg.

 

Snarere tvert imot! Friske kvinner med komplikasjonsfrie svangerskap er bedre rustet til fødselen om de trener underveis.

 

2. Jeg må spise for to.

 

Feil! De fleste trenger mindre enn de tror. Hovedsaken er at du spiser sunt og variert. En liten kaloriøkning er riktignok i orden.

 

3. Jeg må velte i meg alt som finnes av vitaminer.

 

Nei! Spiser du variert og sunt, får du som regel i deg det du trenger. Noen kan trenge litt kalk, særlig hvis de ikke drikker melk, men ta aldri dobbel dose - uansett hva det gjelder. Folat er anbefalt så fort man mistenker graviditet. Enkelte grupper, for eksempel innvandrerkvinner, kan trenge ekstra vitamin D.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...