Gå til innhold

plikter hjemme og lommepenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan gjør dere det?

stebarna vil gjerne tjene penger. tenker at de kan få tjene litt etter innsats...?

de er 7 og 8 år.

hva kan man forvente at de kan gjøre, og hvor mye bør det evt "lønnes?"

er egentlig skeptisk til en slik løsning, ettersom jeg mener de bør lære seg å hjelpe til uten at det skal belønnes med penger nødvendigvis.

men hos mor har de ingen plikter. synes ikke jeg kan begynne å "oppdra" dem. far ønsker gjerne at de skal lære seg å delta, men orker ikke mase i det uendelige. derfor har vi tenkt at cash is king:)

fellesbarnet er så liten, at der er det ikke mye å forvente, men jeg ønsker når han blir eldre, at han skal delta i hus og hage etter evne uten å kreve betaling.

men det er jo lettere for meg å gjøre en innsats med han som er her 100% kontra de to eldste som er her bare 50%

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi synes det er feil å gi faste beløp for oppgaver, altså slik som nooen gjør at ungene får 20 kr for å støvsuge osv. Her vil vi at barna skal se en helhet i husarbeid og plikter, og ikke at de kan ta enkeltvise jobber og få betalt for det. Her må de stille opp og være med, ha noen faste plikter og etter dette få lønn på fredag. Og vi forutsetter også at vi ikke skal være nødt til å mase for hver minste ting de skal gjøre. Dette fungere utrolig bra med våre felles barn. Jeg er veldig stolt av dem på dette området!

Stebarna våre er her bare annenhver helg, så de fratas jo de mest vanlige pliktene som gjelder midt i uka. Men det stilles jo forventninger til dem også, selvfølgelig. Problemet er at de ikke er interessert fordi det er ikke slik de har det hjemme. Dette får konsekvenser, og de får ikke noe særlig lommepenger av oss. Både mannen min og jeg ser på det som biomor sin oppgave å "lønne" dem siden det er hun som har dem nesten hele tiden. Kontantkort o.l. synes vi hun skal dekke siden vi betaler bidrag. Jeg synes man skal forvente at de rydder etter seg g deltar i huset generelt uten at de skal lønnes for dette. Men når de samlet sett ut fra en dag har vært flinke til å delta, kan man jo lønne mer på basis av dette, ikke ut fra enkeltoppgaver om du skjønner...

Skrevet

Jeg er helt enig med deg at barna bør lære å hjelpe til uten at de belønnes med penger, men ros i stedet.

Men det er kanskje lettere å få de til å gjøre pliktene sine hvis det er sånn ca likt hos moren og. Jeg ser selv stemor og rutinene er bestemt i samhold med moren. Så her er det veldig like rutiner som lillemor har hos moren sin. Hun bor hos oss annenhver uke. Men hun er kun 3 år og for liten til å tjene penger. Men hun liker godt å hjelpe til å dekke bordet, ta ned fra tørkestativet og hjelpe til å støvsuge. Dette spør hun om selv uten at vi har oppfordret henne til det.

Jeg er litt usikker på hvor mye evt 7 og 8 åringer kan tjene.. Og hva skal de bruke evt de pengene til? Jeg ville tok sagt at de skulle på sparebøssa, så kunne de spare til noe de ønsket seg.

Lykke til

Skrevet

Vi oppdrar jr så godt vi kan annenhver helg til å få et begrep om hva penger er. han er seks år, og hjelpsom som bare det. Springer ærendre, henter og bærer, raker og måker snø sammen med oss. Av og til får han betalt (som for å feie gårdsplassen), og de pengene går på sparebørsa. De skal bli nye slalomski neste vinter - blir nok til en stav i alle fall, hehe. Vi gir han 15 kroner i godterikjøp hver gang han er her, men gjerrigknarken bruker fem og sparer resten;-) Gå sammen med ungene i arbeidet (når de er små), forklar hva som er en selvfølge at de gjør, og hva de kan få betaling for. Plikter er plikter, og det er jo ting som må kunnes når de blir voksne. Har bodd i kollektiv med jente og gutter som har sluppet ALT!!! Og det er aldeles ikke artig...

Skrevet

Her har min kjære en 10 åring fra før, og vi har tatt i bruk lommepengesystemet for å få han til å gjøre alt av lekser, siden moren ikke følger opp og han ikke får lov til å ringe og spørre om leksene er gjort.

For penger vil han ha, nemlig.. :-)

Men i tillegg skal han også gjøre noe i heimen, dersom han blir spurt, og det blir belønning for unger som gjør ting heeelt av seg selv.

Pengene blir lagt på sparebøsse, og man må ha spart 500 kr for hver 200 kr som går ut.. Så skal han ha ut 400 kr må han ha spart 1000 kr.. Det er ikke så enkelt å få unger til å forstå verdien av penger..hehe..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...