Gå til innhold

Det var den ammingen.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter tre og en halv måned med problemfylt amming (barn som sovner ved puppen), fikk jeg forrige helg tilstoppede melkeganger på det venstre brystet. Brystet ble og hovent med et stort, ømt, hardt område, I ett døgn var det lite melk i begge brystene. Da jeg endelig fikk løst det opp, var det mindre melk i brystet enn tidligere, men jeg hadde jo det andre, det som hele tiden har produsert mest.

Utpå ettermiddagen på lørdag skjedde det samme med det høyre brystet. Igjen hadde jeg et halvt døgn med veldig lite melk inntil jeg fikk løst det opp søndag morgen. Jeg pustet lettet ut da datteren min kunne suge i seg oppsamlet melk. Og det var det!

Etter dette har jeg hatt merkbart mindre melk i dette brystet også. Prøver å amme hyppig, drikker mye vann og ammete, bruker nesespray, men ingen ting hjelper. Disse tingene funker jo på andre. Hvorfor ikke på meg???

Barnet sovner fortsatt ved puppen. Har prøvd å pumpe for å stimulere mer. Får ut meget lite. Fikk ut 10 ml på det ene brystet da det hadde gått to timer siden sist hun sugde på det. Like lite om natten.

I går kveld var det umulig for henne å suge ut noe. (Merker det jo når hun svelger.) Hva gjorde vi så? Laget en flaske med MME som hun ikke ville ha. (Hun drakk av flaske før, men for noen uker siden ville hun plutselig ikke vite av den. Er det andre som har det slikt barn???) Vi måtte bare legge henne og gi henne smokken (som hun bare får om natten.) Og der lå hun kjempesulten uten å si noe. Pappaen fikk i henne 50 ml erstatning senere som hun drakk i halvsøvne.

I dag har jeg prøvd å legge henne til ofte. Noen ganger har hun fått i seg litt, andre ganger nesten ingen ting. I ettermiddag var hun kjempesulten og holdt på å spise opp nevene sine. Laget en flaske, og prøvde å få det i henne. Hun dyttet smokken ut med tungen som vanlig. Litt melk kom inn i munnen hennes, men det lot hun renne ut i stedet for å svelge det. Etter 20 min gav jeg opp. Er der rart man blir fortvilet. Prøver litt tynn grøt innimellom også, men det er heller ingen favoritt foreløpig.

Er stygt redd for at min tid som ammende mor nå er fobi. Skal på helsestasjonen i morgen for å snakke om den nåværende situasjonen. Lurer veldig på hva slags råd jeg kommer til å få. Synes jeg har prøvd alt!

(Innlegget står også under "Ammedebatten.")

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff, det hoeres veldig slitsomt ut.

Legger hun derimot paa seg, saa har du jo nok melk, da.

Lykke til paa helsestasjonen. Er ikke artig naar man strever med amminga, nei.

Jeg har hatt brystbetennelse to ganger selv denne gangen, men det gikk bra. Et par episoder med saare brystvorter ogsaa, men heldigvis gikk det ogsaa omsider over.

Vet ikke hva jeg skal si til troest. Haaper det retter paa seg snart, og at snuppa di begynner og spise godt , enten det er mm eller mme.

Skrevet

Har fått henne fint opp i vekt bortsett fra en periode da hun la på seg litt lite for så å gå ned 150 gram på få dager. Hun har lagt på seg litt i minste laget siden 3 mnd kontrollen 10.april. Grunnen til at hun har gått (og evt. går opp i vekt) er at jeg bruker nesten all min tid på å få i henne mat. Et barn som stadig sovner ordentlig ved puppen og slutter å suge må vekkes, og det gjøres ved å stimulere/kile hender, føtter, hake, rygg, mage, legge ned og ta opp igjen, kle av, vaske i ansiktet med våt klut. Det er sjelden hun tar brystet, suger aktivt til hun er mett og slipper det. Så når det nå i tillegg er for lite melk og hun ikke tar flaske, blir det ekstra vanskelig.

Nå i kveld har hun to ganger tatt brystet, suget entusiastisk, oppdaget at hun ikke får ut noe og begynt å gråte sårt. Men flasken er det ikke snakk om å ta. Jeg forstår ikke at det går an å være så stri, for hun er ordentlig sulten. Det er helt sikkert!

Har lagt henne nå, og det var skrik, noe det sjelden er. Pappaen satte seg ved sengen og fikk roet henne med nattsmokken. Håpet er nå å få i henne noen ml med flaske når hun er på vei inn i drømmeland.

Skrevet

Stakkars dere, dette hørtes bare kjempeslitsomt ut!!! Er på ingen måte noen amme-ekspert men har takk og lov hatt veldig lett for å amme mine tidligere to. Nå med sistemann fikk jeg imidlertid en sjokkartet start ved at hun var født 6 uker før tiden og startet derfor tilværelsen på nyfødtintesiven. Da jeg endelig fikk hilse på henne var hun jo helt uintressert i min pupp, for hun hadde jo fått melk fra morsmelksentralen ;-(

De første dagene på sykehuset ble derfor slitsomme. Men der lærte jeg da å gi henne melk fra kopp! Sykehuset var ivrige på MME men jeg fikk heldigvis raskt melk og kunne da gi henne pumpemelk. Men kopp var altså tingen og er verdt et forsøk. Du bruker da sånne små medisinbeger som du greier å bøye litt og holder ungen opp i sittende stilling og lar henne slurpe melken i seg når hun kjenner melken mot leppene. Det ble veldig mye søl i begynnelsen, men etterhvert fikk jeg taket på det.

Det er jo ikke noe blivende måte å mate på, men da slipper du i allfall frykten for at hun ikke får i seg noe?

Lykke til uansett!!! Synes dere er kjempeflinke som har orket å holde på så lenge med ammingen - ikke glem at noen rett og slett ikke har nok melk og at det ikke er noe nederlag å gå over på MME ;-)

Skrevet

Vi prøvde melk fra medisinbeger da hun var liten. Det gikk ikke så bra. Hjelpebryst gikk bedre, (slange i forbindelse med lillefingeren, senere sammen med brystet.)

I dag suget hun 10 min. ved 5-tiden. Deretter sovnet hun ved/avviste hun puppen frem til kl 12.15. Fra 14-tiden har hun suget greit. Hun hadde nok en del å ta igjen, stakkar.

Kanskje det går seg til igjen? Man kan jo alltids håpe......

Skrevet

Hvordan gikk det på helsestasjonen? Hadde hun lagt på seg greit? Fikk du noen gode råd?

Skrevet

Her krysser vi alt vi har for deg og den lille prinsessen!!!

Skjønner at dette må oppleves som frustrerende. Håper virkelig at dette nå snur!

Skrevet

Det gikk greit på helsestasjonen. Hun hadde lagt på seg siden sist. Kan gå litt opp og ned, sa de. God allmenntilstand. Fikk ingen råd. Vi har vært igjennom alt. Skal bare prøve, etter hvert, å mate hver 3. til 4. time. Kan også nå utover starte med å gi litt grønnsaks-/fruktpureer. Har allerede startet med litt grøt, men hun liker det ikke. Skal prøve med litt most baban med kavring oppbløtt i melk i dag.

Skrevet

Rettelse: Banan uten kavring i starten. Det var min favoritt da jeg var baby, og jeg elsker det fremdeles. Mormor sitter og gir det nå, og det går ned på et vis. Hun grøsser litt, og noe av der sklir ut igjen, men hun gråter i hvert fall ikke.

Skrevet

Takk for det! Hadde nok ikke holdt på med ammingen så lenge hvis jeg ikke hele tiden hadde hatt håp om/tro på at det skulle bedre seg.

Skrevet

Hei,

ville bare ønske dere lykke til! Skjønner godt hvor stresset man blir når det er vanskelig å få i babyen mat. Tror forresten det er veldig normalt at en del av grøten kommer ut igjen til å begynne med. Husker at det tok litt tid å venne min eldste til å spise av skje, med en annen konsistens enn han var vant til. Han tok vel bare 2-3 teskjeer om dagen de første ukene, og så økte vi gradvis. Kan sikkert være lurt å prøve med mating hver 3-4 time, hvis dere da greier å få henne til å spise litt større måltider. Håper dette ordner seg for dere, med amming eller flaske. Med min eldste måtte jeg noen ganger holde flasken på forskjellige måter, og "lokke ham" til å suge ved å nappe smokken ut og inn og sånt. Han ble så utålmodig når han var sulten noen ganger at han illskrek og ikke fikk tak i smokken. Men kanskje ammingen nå ordner seg for dere så du slipper flaske.

Skrevet

Hei;Ja, det er stressende. Også frustrerende når man vil prøve å få opp melkeproduksjonen og hun ikke vil ha mat på 5 timer. Det er noe nytt hun har begynt med. Spiser godt morgen og kveld, men lite imellom. Er lite happy for det nå når det er så varmt. Er klar over at grøt vil ta tid. Prøver med risgrød, men kanskje maisgrøt smaker bedre? Mener du litt grøt også hver 3.-4.time?Tror jeg har prøvd alt med flasken.....

Vi får ta en dag av gangen, men må innrømme at det er veldig ødeleggende for kosen.

Skrevet

Ja, hvis hun vil ha litt grøt, så kanskje det fungerer bra å gi henne litt hvert måltid. Jeg gav bare morgen og kveld til å begynne med, men man kan jo også fordele det utover dagen. 5 timers mellomrom en gang pr dag eller to (?) trenger kanskje ikke være SÅ galt, hvis hun spiser mye når hun først spiser (hvis det fungerer å pumpe)? Maisgrøt smaker litt søtere, og fruktkompotter og banan er jo også noe mange babyer liker.

Uff, ja, skjønner at kosen blir litt borte. Er sikkert ingen trøst, men dette med mating går seg jo gradvis til etterhvert, babyene vokser og blir større, spiser mer, og også mer regelmessig, etterhvert blir de ikke så følsomme for smokk/hva slags smokk, de drikker av kopp, spiser vanlig mat, man lærer stadig mer om hva de liker, osv. Lett for meg å si, men dere har antagelig ikke SÅ langt igjen dit.... Igjen - lykke til så lenge!

Skrevet

Har prøvd med litt moset banan nå. Tror hun synes smaken er grei, men det er uvant så jeg fikk ikke i henne noe særlig. Pupp ville hun heller ikke ha noe særlig av, og her sitter jeg og pumper ut all den deilige melken som hun skulle ha fått i seg. Må jo prøve å tømme brystene av og til. Trøster meg med at hun blir større og etter hvert kan spise vanlig. mat. Det finnes jo også barn som er lite glad i mat og ekstremt småtærende. Er det noen her inne som har erfaring med slike barn, mon tro?

Skrevet

Uff..Ønsker dere alt det beste. Du og den søte tulla di. Jeg bare husker i ammetåka mi at jeg prøvde for ofte å få i mitt første barn mat. Spiste han ikke til måltidet, var jeg der igjen med flere alternativer allerede en halvtime -time etter. Tror jeg har bedre nerver nå på nummer tre, slik at jeg hadde klart å vente lenger. Noen barn er jo sultne støtt, andre hver fjerde time, eller at de spiser annenhver time om kvelden og bare litt om dagen for eksempel. Kan være lurt å la barnet bestemme et par dager uten å nøde, for å sjekke ut om det virkelig ikke eksisterer en slags merkelig sultrytme der innerst inne....

Mitt barn nummer to likte hverken grøt eller babymat før hun var to år, mens nummer en likte veldig godt varm barnemat, men sjelden til den tiden jeg ønsket å servere den. Var mye frustrert da, husker jeg. Tok med meg glasset på tur i vogna og prøvde videre mens vi gikk tur. Eller prøvde å gi ham mens han fikk leker å holde på med. DET skal jeg ikke gjøre denne gangen. Ble mye frustrasjoner og surr.

Masse klemmer

Skrevet

Takk for det! Hun er ikke som andre barn som skriker når hun vil ha mat. Har prøvd å mate hyppig for å få opp produksjonen, men det har ikke gått så bra. I dag har hun en virkelig trøtt dag. Sovner omtrent med en gang hun får brystet i munnen. Småpatter litt når jeg forsøker å vekke henne. Til slutt la jeg henne, og nå sover hun. Og jeg måtte frem med pumpen for å lette litt på trykket. Har ikke fått i henne noe siden kl. 5.00 i dag tidlig.

Vi har anskaffet en vekt her hjemme. Tenkte å veie en dag i uken. Nå har hun veid omtrent det samme i 1 1/2 uke. Liker ikke det.

Godt å høre at det gikk bra med det du lurte på om kunne være kolikk. Ble det forresten sydentur på dere?

Skrevet

Jeg vet at du har vært med henne helsestasjon, du har sikkert snakket med dem der. Men har de hvirkelig forstått hvor trett hun faktisk er, og hvor mye energi som du bruker på mating og amming?

Hvis jeg hadde vært deg, så hadde jeg bedt fastlegen min om en henvisning til en barnelegespesialist. Kanskje en spesialist har noen tips eller kan gjøre en utredning på hvorfor hun er så trett og ikke vill spise?

Lykke til, synes du er fantastisk flott mor, men forstår om du nå begynner å bli sliten.

stor klem

Skrevet

Hei! Jo det ble Hellastur på oss. Det gikk veldig fint i grunnen. Stefan reagerte ikke på flyturen-bare sov hele veien. Vi hadde parasoll på vogna, og hadde alltid vogna under en stor palme når vi lå og solte oss ved bassenget. Forøvrig er ikke Hellas særlig varmt på denne tiden av året. Bare som hos oss i dag! vi fulgte Stefans rytme, og droppet restaurantbesøk om kvelden når han er mest aktiv. I stedet spiste vi en varm lunsj når han sov. Bakteriefloraen er den samme i Hellas som i Norge, så derfor er det ikke så skummelt å dra dit som til Egypt f.eks. Vi koste oss. Var ikke mer omstendelig å reise dit enn på hytta;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...