Gå til innhold

Fødselspenger...søke når og hvordan...


Ninn (har født:)

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

 

Jeg har forsøkt å ringe trygdekontoret mitt, men de som sitter i resepsjonen er ikke akkuratt verdensmestere på å svare på spørsmål ang fødselspenger, jeg følte ikke at jeg fikk klare nok svar.

Jeg har skrevet e- post til trygdekontoret, men får ikke noe svar. Har skrevet e- post flere ganger. Derfor spør jeg heller her, det er sikkert noen som kan svare:

1) Når pleier man å søke om fødselspenger? Hvor lenge før termin?

2) Trenger jeg mer enn utfyllt søknadsskjema, lønnsslipper og bekreftelse på termin fra fastlegen min?

3) Og hvor mange lønnsslipper trenger jeg egentlig å legge ved? Fra de siste 10 månedene eller bare den siste lønsslippen?

 

Tusen takk for eventuelle svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk beskjed om å levere søknaden iværtfall 4 uker før permisjon starter (da 7uker før termin)

Jeg fikk ikke beskjed om å sende med noe annet enn søknadskjema,lønnslipper og termin bekreftelse, vet arb.giver skal sende skatte og inntektsopplysninger, men det fikk jeg beskjed om av trygdekontoret at arb.giver skulle ordne selv, men har hørt at enkelte har måttet mase på arb.giver, så kan være lurt å minne dem på at det må sendes trygdekontoret.

Hvis du har fast lønn hver mnd, holder det med den siste lønnslipp, men dersom lønna er variabel fra mnd til mnd skal du sende inn de 10 siste lønnslippene.

Håper du ble litt klokere :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar! Jeg ble klokere:)

 

Angående at arbgiver skal sende skatte og inntektsopplysninger:

er dette på oppfordring fra trygdekontoret? Jeg mener, vil min arbeidsplass få et brev fra trygdekontoret hvor trygdekontoret spør om dette etter at jeg har søkt om fødselspenger eller må arbeidsplassen sende det uoppfordret, uten at trygdekontoret først kontakter de? Litt klumsete skrevet her...håper du alikevel skjønner hva jeg mener:)

 

takk.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg ikke helt sikker på, driver og skriver søknad selv akkurat nå som skal leveres i øpet av uka..men jeg spurte hun på trygdekontoret, og hun sa dette skulle ikke jeg bekymre meg med. Du kan for sikkerhets skyld kontakte arb.giver og spørre om dette, de har garantert gjort det før :-) de burde iværtfall vite det:-) Jeg tenkte jeg skulle spørre saksbehandleren min på trygdekontoret om dette allikavell, selv om hun sa tidligere at jeg ikke skulle tenke på det. Har hørt om flere som har måttet "purre" på både arb.giver og TK ang søknaden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

takk for svar- ja, da håper jeg at trygdekontoret gjør det slik at jeg ikke trenger å tenke på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...