Gå til innhold

Ukepenger problem...hva gjør vi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stebarna mine som er her bare annenhver helg og hver onsdag,synest ikke det er rettferdig at min jente får mer ukepenger enn hva de får.

Litt vanskelig situasjon dette.

Hun har jo" jobbet" i en hel uke for de femti kr.

Stebarna jobber selvfølgelig bare når de er her.

Jenta mi synest jo også det er urettferdig at de skal få like mye som henne som har "jobbet" en hel uke!

Ble litt mye rot dette,men håper dere forstår likevel:)

Hvordan gjør dere det som er i samme situasjon?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å lage en liste over gjøremål og sette en sum på hver ting.

Så krysser du av hvergang de har gjort noe av det du har skrevet på listen.

På den måten får de betalt for det de gjør og det er jo mest rettferdig.

Og du har kontroll på hva de gjør.

Det er ikke enkelt....

Lykke til

Skrevet

enig med 4 + 2 barn....slik gjør vi det her også....

Skrevet

Vi har vært borti lignende situasjon her også. Kan da ikke være så vanskelig vel, med mindre de får penger for innsats og ikke et fast beløp uansett. Når alle barna er sammen, får de like mye ukepenger gjerne fredagen. Og når de er hos mor, får de selvfølgelig lommepenger hos henne. (De eldste får mest.) Hvis det er for innsats, er det en glimrende ide å gi etter hva de gjør slik som de andre nevnte over. f. eks 10 kr for støvsuge osv.

Vi har gitt opp å gi etter innsats for det blir det bare spetakkel av, men kan forstå urettferdigheten som din datter reagerer på.

Gi henne litt mer da i uken når de andre ikke er der.

Skrevet

Nei er de ca samme alder, så bare la din jente få femti kr hver lørdag, og stebarna femti kr hver annenehver lørdag (d.v.s. når de er hos dere).

Selvfølgeli dersom mora dropper å gi dem ukepenger den helgen de er hos dere. Da kan dere jo si at pengene den uken er for jobben de har gjort den uken selv om noe av jobben har vært hjemme hos mor.

Og dere forventer at de gjør noe småtteri onsdagen de er hos dere i mors uke, selv om det er mor som betaler ut når det blir lørdag.

BARNA vil neppe synes dette er urettferdig.

Men du vil kanskje synes biomor slipper for billig? Det er uansett småpenger! 100 kr annenhver uke i ukepenger tilsammen til de to stebarna blir 2.600 i året. Om det da skulle vært halvparten betaler du 1.300 i året for mye. Hva er vel det i forhold til alt du betaler for mye til mor uansett? Dette er i hvert fall penger stebarna vet at de får av far. Alt som finansieres inndirekte gjennom bidrag og barnetrygd samt fordelen av klasse 2 (pluss eventuelt av mors lønn) føler de jo at de får av mor.

Skrevet

Stebarna får ikke ukepenger av oss når de er her. Ikke er de flinke til å hjelpe til, og de er hos oss bare annenhver helg. Noen ganger bare hver tredje helg. Våre felles unger får ukepenger, men de har plikter og er flinke til å følge opp uten at vi må mase, dette har de vært flinke med siden de var ganske så små. (mor og far er jo litt stolte av det...)

Hadde særkullsbarna "bodd" her annenhver uke måtte jo også de fått ukelønn for den uken, men ikke for den de ikke er her selvsagt. Men slik det er nå er dette forbeholdt de ungene som bor her. Dette har aldri vært noe tema ungene har snakket om, så det har gått av seg selv. Både jeg og mannen min ser det som biomor sin oppgave å ordne med ukelønn og kontantkort så lenge de er her så lite og vi betaler bidrag.

@

Skrevet

Til @

Hm det var rart gitt fordi lommepenger til barna ikke er inkludert i bidraget.

Til dere andre.

Det er nesten rart så forskjellig alle har det. Noen betaler i hytt og vær for særkullsbarna, kjøper klær, følger barna utenom samvær, kjøper kontantkort, gir lommepenger osv, mens andre ikke engang gir lommepenger.

Egentlig hadde det vært enklest at bidraget inkluderte alt, men da måtte den nok ha steget en del tenker jeg. Selv om jeg vet at mange betaler mer enn nok, mens andre ikke.

Egentlig står det ganske tydelig på trygdeetatens sider hva bidraget skal dekke.

Det som er så leit er at det er så enkelt for biomor å bruke ungene for å få dekket utgifter hun egentlig skal dekke selv. Det gjør stadig vekk mine stebarns mor, og for å slippe bråk sier min mann ja og ja, for han tror at hvis han nekter får han både unger og ekser imot seg. Det har han delvis rett i, men det er slett ikke riktig. Eksen er ekspert på å sladre og jamre til ungene hvis min mann ikke gjør som hun ønsker. Glemmer ikke den gangen hun var på ski med ungene (det var hennes helg). Og tror dere ikke hun kom å forlangte penger for halve skituren? Og min mann, jo han punget ut. Rett etter var vi på ski med alle ungene, det var mye dyrere, men å kreve penger for halve skileie og skitrekk for ungene, det gjorde vi selvfølgelig ikke. Det var jo "våres" helg.....dobbelt sukk..Ps Hun har god råd.

Skrevet

Her får ingen av barna lommepenger, men de får penger etter behov.

Vi kjøper godterier til de i helgene. Ellers får de penger når de skal på klubben, være med venner ned i "dalen", kontantkort når det trengs og er det tivoli i nærheten får de så klart penger til det.

Har ingen faste summer, men de får penger når de trenger det.

Ingen har klaget på det hittil. De er 14, 10, 9 og 6 år.

Skrevet

Kjære deg aroma, det er jo ikke sånn at vi gifte foreldre heller får støtte for å dekke lommepenger til ungene våre. Når vi har omsorgen for dem må vi også ta den delen...

Og når biomor har hovedomsorgen for de andre ser jeg det ikke som urettferdig at hun dekker det meste av forbruket ungene har!?! Mener ikke at de ikke får noe av oss, men enkelte ting synes vi faktisk biomor skal dekke. Når hun får mer barnetrygd, bidrag og i tillegg ekstra støtte for den minste så ser jeg ikke noen urettferdighet i det. Hadde vi hatt dem mest, og hun hadde dem i helgene ville jo vi på motsatt side tatt hovedtyngden av disse utgiftene.

@

Skrevet

Når far signaliserer at han er villig til å betale, er det kanskje ikke rart om mor utnytter det..... her bruker far penger som et lokkemiddel, se så mye bedre dere har det hos oss enn hos mor... barna får stadige 50-lapper stukket til seg, som går til snop og tull.

Jeg synes det er latterlig, ungene blir bortskjemte og eksen blir stresset og prøver å skjemme de bort på sin måte, så hos henne får de sitte oppe til langt på kveld og se TV, slipper å leke ute, slipper å gjøre lekser...

Så har vi fellesbarnet og strenge mor, meg, he he:)

Fellesbarnet får jobbe for pengene, spiser ikke snop til daglig så sant jeg kan forhindre det, legger seg til fast tid på kveldene. Kjenner meg nesten fanatisk i svingene, men jeg mener det beste man kan gi barna sine er trygghet, selvstendighet og samhørighet, følelse av å være viktig og nyttig, glede ved å arbeide og hjelpe til..

Synes det er en avansert form for mishandling å "kjøpe" sympati fra barn, slik min mann og hans eks gjør..Om noen år er de gamle nok til å se det selv, at det var dumt å tilbringe kvelder og helger foran timer, dumt å ikke ha lært seg noe i livet...

Når det er sagt, så har jeg ikke gitt opp, har mine små prosjekter med stebarna for at de også skal føle at de kan noe, og få selvtillit gjennom det:)

Skrevet

Jeg forstår jo datteren deres også at hun synes det blir urettferdig..

Men forslaget til hun første som svarte var bra synes jeg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...