Gå til innhold

Hvorfor er det vondt å føde?


Lille Ollebolle

Anbefalte innlegg

Lurer bare litt på hva det egentlig er som gjør vondt rent fysisk liksom. Er det musklene i livmoren? Kramper? Hva er egentlig rier liksom... Syns det er så merkelig at det er så stor forskjell på hvor kvinner får vondt også. Hos meg var det skikkelig vondt i lårene, mens andre får det i ryggen eller magen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å presse en vannmelon gjennom et nåløye, har du hørt den? Syns det er rart at det i det hele tatt går an å bli "normal" igjen jeg, etter at noe såpass stort skal ut gjennom en egentlig ganske liten passasje.... Nervetrådene sender vel signaler om smerte både hit og dit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg leste i går at det går ann å føde uten smerter (uten smertestillende). Det het: Den psykoprofylaktiske Lamaze-metoden og bygger på prinsippet om betingete reflekser.Metoden finner man i en bok som heter: Fødsel uten smerte. Metoden skal egentlig praktiseres i et team (moren, legen og en assistent/faren) og blir gitt personlig, ikke via noen bok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som gjør vondt i fødsel er vel både riene (sammentrekningen i livmora gir sterke smerter), etter hvert som barnet presses nedover så vil det vel som regel presse mot ryggen og det er vondt, barnet skal presses ut igjennom bekkenet (det er trangt, bare så vidt det går) og så til slutt skal det presses ut igjennom skjeden (selvsagt er det veldig trangt, det er som å presse ut en vannmelon igjennom en sitron).

 

Så jeg vil tro at årsaken til at det gjør så vondt å føde er vel at det både er meget sterke sammentrekninger i livmora som skal til for å få pressa barnet ut og så er det veldig trangt å få ut barnet igjennom fødselskanalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i grunnen et interesangt spørsmål. Klart at det er naturlig at en fødsel gjør vondt med tanke på at et lite menneske skal igjennom fødselskanalen.

 

Hva som fysisk sett er årsaken til smertene tror jeg er en kombinasjon av at livmoren trekker seg sammen. Og at nervetrådene i bekkenet, skjeden og fødselskanalen utvider seg, sammen med senene og musklene. Det "rare" er jo at en er smertefri mellom riene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loppelill!

Du var visst den eneste som forsto spm mitt tror jeg :) Så jo at jeg virket litt dum som lurte på dette... Det er jo ganske logisk at det skal gjøre vondt å presse en baby ut av kroppen liksom, men jeg begynte bare å tenke litt på hva det egentlig er som gjør at det er så vondt. Regner med det er en kombinasjon av flere ting da, men tenkte bare at legene må jo vite hvs det er siden de klarte å gjøre meg helt smertefri.. Har ikke tenkt på det med at en ikke har smerter mellom riene. hmmm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...