Gå til innhold

SFO eller ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mor har bestemt at gutten ikke skal på SFO til høsten når han begynner på skolen. Vi har han fra torsdag til søndag annenhver uke, og nå er han i barnehagen på torsdagene og fredagene. Disse dagene jobber altid mor (skift), og hun har sine foreldre til å passe på han om hun ikke kan.

For oss blir jo dette litt vanskelig, for ikke å si veldig uoversiktelig for ungen når skolen begynner. Hvor skal han dra?? Vi er på jobb, og han kan ikke være alene hjemme, og jeg synes det er vanskelig å skulle sende han hit og dit som en annen pakke for oppbevaring.

Det værste blir torsdags ettermiddag, fredagen skal vi vel alltids klare å ta fri hver vår gang fra tolv... men mmman driter vel i det - og sier at det er vårt problem. Hun jobber skift i 40 %, så hun kan legge opp løypa på en helt annen måte enn oss.

Noen forslag til løsninger??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er som alle andre en sak med to sider. Jeg har ikke noe problem å skjønne at hun ikke ønsker å betale for sfo som hun ikke har behov for, men jeg skjønner jo at dere ha behovet. Blir det ikke da riktig om dere søker han i to dager i uka (torsdag og fredag) og betaler for dette selv?

Skrevet

Eller går over til å ha ham fredag kl 12 til mandag morgen? (like mange netter dét, og fire timer ekstra samvær fredager går vel opp i opp med det dere mister etter jobb på torsdag)

Skrevet

Eller si at samværet er fra torsdag 16.30 til søndag kveld, og at dere kan være fleksible med å hente hos mor, mormor eller hvor hun nå har ham frem til 16.30. Det blir vel ikke akkurat det samme som at DU sender ham hit og dit som en pakke?

Skrevet

I fjor, da gutten hadde ett år igjen av sfo, ville mor ta ham ut, fordi hun mente at han "likegodt kunne være alene hjemme".

Gutten er veldig umoden for alderen sin, og bør ikke være hjemme for lenge alene.. han finner på rare ting.. overspiser etc. Far fikk satt en stopper for dette da, men han har gått hjem tidligere i hele år.

I år er det jo siste år med sfo, men fra 1. mai har hun tatt ham ut av sfo. Hun "trengte" nemlig ny bil.. igjen.. Og dessuten trengte han "avvenning".. Ikke snakk om noen nedtrapping her, nei.. Og far fikk det slengt frem i en sms.

Dersom far har delt foreldreansvar kan han nekte henne å si opp plassen på sfo. Hvis hun allikevel har gjort det, vil jeg råde deg til å ta kontakt med sfo og høre hvilke løsninger de kan foreslå.

Dette lar seg løse, det er jeg sikker på!

Skrevet

Vi hadde akkurat samme problem her. Løsningen ble at samværet ble endret fra torsdag til søndag til fredag til mandag.

Mor er forøvrig kjempegrei her og tar i mot barnet etter skoletid og frem til vi er ferdige på jobb.

Det ble en diskusjon FØR vi kom hit. Mor ville ikke ha barnet når vi var på jobb, og ville ikke betale for SFO.

Skrevet

Hva med å kjøpe timer på sfo?? De fleste plasser (i allefall her omkring) går dette greit.. Da avtaler dere bare med sfo at den og den dagen kommer barnet i så og så mange timer.

Skrevet

2, 3 eller 5 faste dager i uka. Forstår jo at moren ikke ønsker SFO, men i hvertfall her kommer barn litt utenom sosialt om de ikke har et par dager SFO pr uke. (Påstår dem som egentlig ikke har behovet, men likevel har barnet der et par dager i uka.) Derfor synes jeg dere bør satse på dette tilbudet om dere likevel behøver barnepass, mer stabilt enn å ha forskjellige barnevakter.

Det kommer jo litt an på bidraget da, men om mannen din betaler et relativt lavt bidrag vil det jo være naturlig at denne kostnaden falt på han. (Siden det er han som trenger det.) Selv om det rent juridisk sett sannsynligvis er mammaens utgift.

Skrevet

Her hvor jeg bor er ikke SFO interessert i å la oss kjøpe dager på fast basis. Hvis man trenger plass så ofte, så må man betale for miste plass, dvs halv plass.

Hvis mor er alene og ikke tjener over 6x grunnsatsen i folketrygden (tror det er omtrent kr 60.000 pr. i dag), så kan hun få dekket inntil 67 % av SFO satsen, dvs at hun ikke betaler stort likevel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...