Gå til innhold

Astma


Loppelill

Anbefalte innlegg

Er det noen her som har erfaring med svangerskap/fødsel og astma?

Fikk det etter min nr. 2 så da jeg fikk min nr 3. erfarte jeg hvor lite alle vet om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sliter veldig i perioder, men prøver så godt jeg kan å holde meg uten medisiner. Bruker til daglig Atrovent, men den anbefaler de ikke å ta, så nå tar jeg ventolin ved behov. (Vet at f.eks gravide med Cystisk Fibrose bruker Atrovent, men de har jo en helt annen oppfølging av helsevesenet. Er likevel godt å vite at det finnes sterkere medisiner der ute.) Prøvde å få allergitabeletter sist jeg var hos legen, men de hadde som mulige bivirkninger at babyen kan få lavt blodtrykk, så nå ligger resepten i skuffen......

 

Mitt fremste råd er å gi beskjed på sykehuset om at du har astma. Da får du tilrettelagt under fødselen hvis du trenger det. Fødte selv på Ahus og pga at jeg tetner til av blomster fikk jeg ligge på allergikerrom på barsel. Det er mye liljer i sånne dekorasjoner familie kommer med, så det var godt å slippe det.

 

Ellers vil jeg anbefale at du leser gjennom alle resepter sammen med farmasøyt på apoteket. Opplever selv at legen er veldig mye mer liberal når det gjelder medisiner enn det jeg selv er, og det er jo DU som vet hvor smertegrensen din går. Sjekk også ut hvilke medisiner du ikke kan bruke rett før/under fødsel og hvilke du ikke kan bruke nå mot slutten.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir heldigvis bedre under svangerskapet. Men utsetter meg selvfølgelig ikke for ting jeg bli tett av. Har middallergi. Sist gang hadde jeg svake rier i et halvt døgn og opphold en dag. slik holdt jeg på i nesten 10 dager. Ble avskrevet med kynnere. Men jeg får riene i hoftene og kynnerene i magen så jeg vet at det var rier. Da jeg kom på kontroll 7 dager over termin, (heldigvis har de innført 1 ukes overtid her), hadde jeg 3 cm åpning og lite fostervann. Så fødselen ble satt igang. Fikk også greie på at akuttmedisinen min (airomir) kan stoppe rier... Alt gikk bra med jenta. Dette ble avskrevet totalt av en lungelege, hun mener at stoffene i medisinene er så svake at de umulig kan ha innvirkning.

 

Legen min er helt super. Han legger ikke skjul på at han ikke vet noen ting om dette. Han har prøvd å få tak i informasjon, men ingen vet noen. De tar det som det kommer sier de...

 

Er mye mere avslappet denne gange. Har jo vært igjennom det før. Men kommer nok til å være mere ops mot slutten og be om kontroll om jeg mener det er nødvendig.

 

Er bare litt rart at det er så lite kunnskaper om astma og svangerskap.

 

Lykke til du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...