blond Skrevet 1. mai 2006 #1 Skrevet 1. mai 2006 Skal jeg være helt ærlig så tror jeg at jeg ville protestert hvis gutten min bare ville hatt rosa klær eller kjoler. Jeg vet at det er tullete, men likevel så er det en innebygd protest inne i meg. Er jeg redd for at han skal være/bli homofil? Hva tenker dere andre om fargevalg til gutter?
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2006 #2 Skrevet 2. mai 2006 Synes det er tidlig nok at gutter ikke får lov til å like rosa eller ha hår pynt eller ha på kjole eller leke med dukker når de beygnner på skolen i 6 års alder. Hva de gjør før den tid har ingen betydning. Du kan sammenlikne det med at barn under skolealder gjerne går nakne på stranda, og slutter med det helt av seg selv når de blir rundt 6 år uten at du trenger å gjøre noe som helst. En annen sak er at jeg ville protestere om sambo bare ville hatt rosa klær eller kjoler på en gutt som er for liten til å velge selv.
Sigyn Skrevet 2. mai 2006 #3 Skrevet 2. mai 2006 hvis gutten min insisterte på "jenteklær" når han ble stor nok til å ha meninger om klærne sine, så tror jeg egentlig jeg ville blitt litt glad... Jeg ville tenkt at "å, så fordomsfri vi har klart å gjøre ham" :-)
Gjest Skrevet 2. mai 2006 #4 Skrevet 2. mai 2006 3 åringen min elsker rosa, det er definitivt ynglingsfargen hans. Nå ønsker han seg veldig rosa sykkel, og egentlig vil han ha rosa støvler med blomster på, rosa jakke osv. For min del kunne han egentlig fint gått rundt i slike farger, men jeg vet at barn ikke alltid er like snille med hverandre og jeg er rett og slett redd han vil bli ertet for det og dermed få seg en knekk. Så rød, orange og gul er ok, men ikke rosa og lilla. Dumt å måtte gjøre det slik, men, men. Kjole får han heller ikke, jeg sier bare at slikt er kun for jenter og det godtar han. Han er forøverig en skikkelig gutte-gutt ellers, elsker biler, tekniske ting osv, men har da altså denne forkjærligheten for rosa i seg. Har snakket med flere mødre til gutter som kjenner seg igjen, så jeg lurer på om det rett og slett er alderen jeg, at gutter i 3-5 års alderen gjerne liker rosa like godt osm jenter fordi de i den alderen rettog slett synes fargen er fin?
Magda73 Skrevet 2. mai 2006 #5 Skrevet 2. mai 2006 Jeg synes du sier imot deg selv her jeg. Du er redd gutten skal bli ertet om han får rosa klær og sykkel, samtidig som det er mange smågutter som synes rosa er fint. Er ikke du med å gjøre rosa til en jentefarge og ertegrunn? Jeg skjønner jo at man ikke vil kjøre barna sine foran seg som idealenes frontsoldater, men om guttungen ønsker seg et rosa plagg så er vel ikke det noe som vil prege all hans fremtid. La nå gutta klatre rundt i bilene i rosablomstrede støvler...
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2006 #6 Skrevet 2. mai 2006 6åringer kan nok erte gutter som liker rosa. Disse guttene får seg ikke "en knekk", de bare innordner seg og slutter å like rosa fordi det blir viktig å være gutt. Har ALDRI opplevd erting av gutt på 3-5 år utfra at han liker dukker, rosa, hårpynt... D.v.s. aldri fra barn. Og erting fra voksne er ikke mye å bry seg om.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2006 #7 Skrevet 4. mai 2006 Hva er galt med at gutter leker med dukker når de begynner på skolen...? Du tenker muligens på at andre gutter ville erte dem for det...? Jeg synes forøvrig det er hyggelig å se at skolegutter deltar i "mor-far-og-barn-leker" -gjerne med dukker...
La Perla Skrevet 4. mai 2006 #8 Skrevet 4. mai 2006 Jeg tror at de rett og slett synes rosa er en fin farge. Smaken er vel egentlig den samme hos jenter og gutter frem til de sosialisert til å tro at rosa er jentefarge. Dette er jo helt kulturelt bestemt - det er ikke noe ved rosafargen i seg selv som tilsier at den ikke skal passe til gutter. Med fare for å møte meg selv i døren om et par år når min gutt kommer i den alderen, tror jeg jeg ville ha latt ham gå med rosa ting, ting med blomster på, osv hvis han vil det. Hvis han blir ertet for det, kan han jo velge om han vil bruke det likevel eller slutte. Men så lenge de andre barna ikke sier noe til det, og han selv vil gå med det, er det jo egentlig ikke noen grunn til at vi foreldre skal presse dem inn dette gutte-jentefarge-mønsteret.
Gjest Skrevet 10. mai 2006 #9 Skrevet 10. mai 2006 Det som er interessant er jo at voksne menn godt kan ha rosa skjorte igjen...
blond Skrevet 12. mai 2006 Forfatter #10 Skrevet 12. mai 2006 Voksne menn som går med rosa skjorte er kanskje trygge på seg selv og egen seksualitet? Kanskje vi holder igjen på de rosa klærne til småguttene våre fordi vi er redde for at de skal bli tatt for å være jenter? Ikke fordi det ikke er bra å være jenter, men fordi vi vil bli sett som vi er og dermed overfører vi det til ungene våre. Intellektuelt vet vi at rosa ikke skader en gutt, men vi holder likevel tilbake fordi følelsene våre gjør noe med oss. Kanskje redd for at han skal bli homse, redd for at vi ikke lykkes i oppdragelsen.
junior&vesl@ Skrevet 14. mai 2006 #11 Skrevet 14. mai 2006 Vår sønn går i mye røde klær, han kler rødt veldig godt! Men rosa det ville jeg ikke tatt på han, det må jeg bare innrømme. Junior har alltid vært veldig gutt -det er aldri noen som spurte om han var gutt eller jente som baby... Han har vært helt tullete på biler -brrrrroooommmmm..., gravemaskiner og alt som ellers durer og går:-) Men når vi fikk vesla ble det jo noen dukker osv. i hus, og han leker faktisk endel med disse, og det nekter vi han ikke. Jeg er ikke redd for at han skal bli homofil, og jeg syntes faktis rosa er stilig på gutter og menn. Men ikke på guttebabyer da...
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2006 #12 Skrevet 15. mai 2006 Homser går da ikke i kjoler! Gutter generelt går vel lite i kjoler..eller? Ser ingen grunn til at han skal få gå rundt i kjoler slik at han kan få noe å være flau av senere. (slikt kan sitte i!) Av den grunn ser jeg ingen grunn til å kle gutten min i jenteklær om han skulle få seg et anfall og ville det. Ei rosa skjorte har jeg ingen motforestillinger mot, og rødt er han knallfin i. Her bruker vi gjerne røde klær, og håret er ikke kortklippet... det blir det mange "hva heter hun?" osv. av. Det gjør ingen ting. Men vi har to forskjellige kjønn, og jeg ser ingen negative sider med at det blir fremhevet litt. Det er ikke og har aldri vært meningen at vi skal være helt like!!!
Anonym bruker Skrevet 24. mai 2006 #13 Skrevet 24. mai 2006 Vi har to forskjellige kjønn! Det bør gi seg uttrykk i at -Jenter kan gå i kjole ELLER bukser, f.eks. snekkerbukse, gutter bare i bukser -Jenter kan ha badedrakt ELLER badabuske, gutter bare badebukse -Jenter kan gå med ELLER uten hårpynt, gutter bare uten. Da blir det jo så mye lettere å se hvem som er gutt (eller muligens jente uten jentesymboler i dag), og hvem som har jentesymboler på og derved ER jente.
Anonym bruker Skrevet 22. juni 2006 #14 Skrevet 22. juni 2006 Må bare fortelle om nabogutten vår da jeg vokste opp. Han ELSKET å leke med Barbie-dukker sammen med oss jentene. Han fikk selvsagt i oppgave å være Ben, noe som ikke alltid var helt ok. Han ville gjerne være Barbie også ((: Dette var i barneskoleårene. I dag er han gift og har flere barn.
Gjest Skrevet 23. juni 2006 #15 Skrevet 23. juni 2006 Hmmm, da er du heldig. Futten min går på stor avdeling i barnehagen og siden det ikke er så mange barn hvor vi bor (lite sted) så kjenner alle ungene hverandre i alle aldersgrupper, fra 1 åringene helt opp til 10.klassingene. Så om gutten min hadde kommet traskende i rosa støvler ville de andre barna kommentert det i det minste, både de største i barnehagen og ungene i gaten som gjerne er både 6,8 og 11 år++ De hadde kanskje ikke direkte ertet ham, men de hadde nok klart sagt i fra at de synes rosa var/er en jentefarge og lurt på hvorfor han gikk i rosa. Hvorfor de skulle bry seg om en liten 3-4 åring? Jo fordi de kjenner ham. Ikke alle bor i en by hvor man kan gli anonymt gjennom mengden, her kjenner alle barna hverandre, på tvers av alder, derfor ser de det og derfor ville de sagt noe, det er jeg 99% sikker på fordi jeg kjenner disse ungene ganske godt (er lærervikar på skolen for flere av dem som er over 6-7 år). Og JEG vet at gutten min er veldig sårbar fordi jeg kjenner ham bedre enn noen andre, DERFOR vil jeg ikke lan ham gå i rosa, fordi han ville blitt fryktelig lei seg og såret over kommentarene som da aller mest sannsynlig hadde haglet mot ham fra de aller fleste barna han møtte. Herlighet, alt man skal måtte utdype og forsvare seg mot da! Jeg tar de valgene jeg gjør av en god grunn som oftest...
Gjest Skrevet 24. juni 2006 #16 Skrevet 24. juni 2006 Hvis gutten din skulle bli homofil så er det lite du kan gjøre med det. En rosa genser fra eller til har lite å si. Homoseksuelle går vel ikke med kjole? Et annet spørsmål er vel om han skulle vise seg å være transseksuell, men det er vel skjeldent. Jeg prøver å ha et avslappet forhold til det hele. Han fikk her om dagen er rosa "maskulin" skjorte. Han likte den sååå godt. I går fant han også min hårbøyle. Han likte den også, han, og gikk rundt med den hele dagen. Da far og sønn skulle på butikken ble den riktig nok lagt igjen hjemme: "det er slikt vi bruker inne..." sa far. Vi kjøper vel klær i de fleste farger så lenge de har et "guttete" preg. Det jeg er mer i mot er de der spider-man klærne, hodeskaller og lignede. Men det kommer vel det også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå