Gå til innhold

Noen som har litt tid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil fortelle meg alt jeg må igjennom.

Vi har bestemt oss for å flytte fra hverandre. Jeg må flytte ganske langt fordi jeg ikke har råd til å kjøpe meg noe sted å bo her i Oslo. Så fra høsten av trenger jeg 2 barnehgeplasser og en ny jobb.

Barna mine er 4 og 1 år. Hva har jeg krav på av penger?

Er det mye papirer som må ordnes, hvor skal jeg henvende meg for å få det skriftelig at jeg blir alenemor.

Håper noen har litt tid til å fortelle meg hvordan alt dette fungerer!

Blir glad for svar!

Videoannonse
Annonse
Gjest marie-s
Skrevet

Trygdekontoret er plassen og starte for deg da. Selv er jeg aleneforsørger og flyttet til Oslo, foreløbig leier vi, men når jeg er ferdig med utdanningen min satser jeg på å få kjøpe meg noe eget. Det kan jo være mulig å få lån gjennom husbanken også, kan bli vanskelig med samværsavtale når det er stor avstand mellom dere, det vet jeg.

Så hva har du krav på økonomisk:

Vel du kan søke om overgangstønad hos trygdekontoret, den utgjør rundt 8000-9000 i mnd. Du får barnetrygd for et ekstra barn, dette får du også ordnet på trygdekontoret. Får du jobb før du flytter kan du muligens få dekket en del av flytteutgiftene via aetat. For å regne ut bidraget, kan dere benytte dere av bidragskalkulatoren på trygdekontoret sine sider og fastsette dette privat. Jeg har valgt det, men har sammtidig valgt å få pengene via bidragsfogden slik at jeg får bidragsforskudd om far skulle betale for sent (det koster ingenting).

Skrevet

9300 kr i overgangsstønad (os)

barnetrygd for ett barn mer enn du har

Får du barnehageplass får du dekket 64% av utgiftene

Har du rett på full os og har barn mellom 1-3 år får du småbarnstillegg på ca 6-700 kr (tror jeg beløpet er)

Bidrag fra faren, avhenger av din og din manns inntekt + hvor mye samvær han har. Bruk bidragsveileder på www.trygdeetaten.no

Er dere gift? I såfall må dere til mekling, 3 påbudte tror jeg før dere får innvilget separasjon. Inntil separasjonen foreligger får du ingen støtte.

Er dere samboer? Søk med en gang, men du og barna eller din mann må ha endret adresse i folkeregisteret. Du får etterbetalt fra bruddatoen.

Skrevet

Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...