Gå til innhold

Noen her med diabetes type 1?


Leontine

Anbefalte innlegg

Hadde vært litt morsomt det hadde vært flere med diabetes som kunne skravlet sammen, og som kunne delt både positive og negative erfaringer. Så prøver derfor å lage et lite skravleforum...

 

For å dytte det hele i gang, begynner da med å fortelle litt om meg selv. Har hatt type en siden jeg var 11 år, altså i 17 år nå. Er litt over seks uker på vei i mitt tredje svangerskap; har en gutt på snart fire år og hadde en spontan abort for to måneder side, Var så heldig etter den at jeg ble gravid med en gang, og til nå går det bra.

 

Sånn, så får vi se om det er mange av oss her inne... ;o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Jeg har også diabetes har hatt det i 11 år, og fikk det når jeg var 14. Er ikke gravid selv, men prøver å bli det, så jeg hører egentlig til blant sliterne.

 

Jeg er litt nysgjerrig på hvilke hba1c verdier du har hatt når du ble og er gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei Maja25...

 

Ved dette svangerskapet lå jeg på 7.1 i hba1c, i det forrige svangerskaper lå jeg litt høyere, 7.4 tror jeg (husker ikke helt, det er snart fire år siden). Forrige gang målte jeg mye, tre fire ganger pr dag gjenom hele svangerskapet. Gjør det samme nå. Anbefaler deg å gjøre det når du blir gravid, fordi du svinger sånn i insulinbehovet fra uke til uke. Også er det viktig å kontrollere blodsukkret slik at babyen ikke blir for stor. Hba1c verdiene i svangerskapet blir derfor fine, lå rundt 6.5 hele tiden. Hadde litt problemer etter fødselen, ble altfor lav og hadde da en hba1c på 5.5!

 

Du bør leve som normalt, men du bør ikke ligge over 8.5 i hba1c grunnet fare for fosterskade og spontan abort. Har hørt at noen leger vil anbefale abort dersom man blir gravid med en hba1c over 10, men har aldri opplevd at min lege har sagt det til meg...

 

Har du prøvd lenge? Har du fått noen indikasjoner fra legen din om at sukkersyken påvirker dine evner til å bli gravid? Tror det skal veldig mye til før det kan skje...

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Takk for info.

Vi har prøvd i halvannet år. Men nå skal jeg til lege for å starte utredning. Tror egentlig ikke at det diabetes sin "feil". Har hett greie hba1c verdier de siste årene, lå på seks tallet da jeg slutta på pillen men nå liger jeg på rundt 7...mistet motivasjonen litt når det aldri skjedde noe.

 

Har du vært sykemeldt i noen av svangerskapene, eller jobber du for fullt. I vår familie blir de fleste hardt angrepet av svangerskapskvalme, frykter denne litt, ser for meg lavt blodsukker samtidig som jeg kaster opp. Har du noe erfaring med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror heller ikke at det er diabetes som er skyld i dette, har ikke hørt om at diabetes skal ha en slik innvirkning på muligheter til å bli gravid. Og siden du har fine hba1c verider, bør den delen av din helse være i orden.

 

Forrige gang jeg var gravid var jeg student, og fødte i september, så jeg hadde hele sommeren fri. Denne gangen har jeg termin til jul, og jeg jobber som lærer, så vi får se hvordan det går. Forrige svangerskap gikk kjempebra, var ikke dårlig og hadde få komplikasjoner. Men belastningen var liten, så denne gangen kjenner jeg på det. Presser meg ikke bare for å være på jobb. Det er ikke rettferdig for meg, babyen, familien, elevene mine eller kollegaene. Svigerinna min jobber som sykepleier og har sukkersyke, og hun ble tidlig sykemelt fra nattevakter og ca. ved 7 mnd sykemeldt full tid.

 

Var som sagt ikke dårlig, og er det nesten ikke nå. Kaster ikke opp, men er trett og sover en del. Merker på blodsukkret at jeg er roligere, og trenge mer insulin. Bruker nå 15 huritg til middag, før brukte jeg max 5 enheter. Men måler masse og holder kontroll sånn.

 

Håper nå du finner ut hvorfor det ikke har klaffet. En liten solskinnshistorie... Et nabopar prøvde i mange år, men endte opp med prøverør og fikk en gutt. Så helt plutselig da han var nesten ett år, ble hun gravid igjen, helt av seg selv. Stor overraskelse! Så naturen har sine merkelige sider ;o)

 

Tvi tvi :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Takk for svar, og ikke minst solskinnshistorien, er en en oppmuntring med slike av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...